Merken

Infiniti is het luxemerk van Nissan.

Van alle automerken die in Nederland verkrijgbaar zijn, is Infiniti een van de jongste. Pas sinds 2008 zijn de auto’s van dit merk te bestellen. Het merk Infiniti zelf is echter al wat ouder. Het werd al in 1989 opgericht als luxemerk van Nissan. Ondanks dat Nissan een Japans merk is en daarmee Infiniti eigenlijk ook, wordt het merk niet in Japan verkocht. In Japan staat Nissan hoger in de markt dan in Europa en de VS, waardoor Nissan gemakkelijk grote en luxe auto’s kan verkopen in Japan. Overigens is Infiniti hier niet de enige in. Al voordat Infiniti tot stand kwam, had Honda zijn eigen luxedivisie: Acura. De meest bekende volgde pas in 1990, toen Toyota met Lexus op de proppen kwam.

infiniti-m30-coupe-black-rear-side-1989-775.jpg

In 1989 stonden er twee Infiniti’s in de Amerikaanse showrooms. De eerste was de M30, een grote tweedeurs, vierzits coupé. Alle M30’s waren uitgerust met een 3.0 V6, gekoppeld aan een automaat en achterwielaandrijving. De M30 zou later ook als cabriolet leverbaar worden. De andere Infiniti was de Q45. Deze auto kon gezien worden als een rechtstreekse aanval op gevestigde auto’s als de Mercedes-Benz S-Klasse en BMW 7 Serie. De Infiniti Q45 had enkele troeven achter de hand, waarvan de enorme 4.5 liter V8 motor een grote was. Dankzij bijna 300 pk was dit een van de snelste auto’s in zijn segment.

infiniti-q45-red-front-side-1989-775.jpg

Qua luxe was de Q45 goed vertegenwoordigd: het leer kwam bij Paltrona Frau vandaan en de stereo was van Bose. Ook bijzonder was de actieve ophanging, die met sensoren de omstandigheden in de gaten hield en inspeelde op de situatie. Mercedes zou zelf pas jaren later met een dergelijk systeem op de proppen komen. Een paar tredes lager stond de Infiniti G20. Dit was gewoon een Europese Nissan Prima met de grootste motor (2.0 liter met 140 pk) en een luxe uitrusting. Zo had Infiniti een redelijk alternatief op de BMW 3 Serie.

infiniti-g20-beige-front-side-1990-775.jpg

In Nederland zou het een tijdje duren voordat Infiniti officieel bij de dealers te bestellen was. Het zijn overwegend grote, dorstige en zware auto’s die in Nederland traditioneel niet zo goed verkopen. Er is echter een uitzondering op de regel: de Infiniti FX. In Amerika was deze auto een behoorlijke hit in zijn segment. Het was een van de sportieve crossovers in zijn segment, samen met de Porsche Cayenne. De nadruk lag, meer nog dan bij de Porsche, bij gebruik op asfalt. Er waren twee uitvoeringen: de FX35, met 3,5 V6 uit de Nissan 350Z, goed voor 280 pk of een dikke 4,5 liter V8 met 320 pk. Beide auto’s werden via grijze import al naar Nederland gehaald.

infiniti-fx45-orange-front-side-2003-775.jpg

Het was daardoor duidelijk dat deze auto ook officieel geleverd moest worden. Dat gebeurde ook, in 2008. De FX37 (320 pk) en FX50 (390 pk) werden opgenomen in het modelgamma. Een trapje lager stond de Infiniti EX, een medium crossover. Ook deze was leverbar met de 320 pk sterker 3.7 V6. Een kleinere (en zuinigere) V6 (EX25) zou voorbehouden blijven aan Aziatische markten. Dat is de reden waarom de EX vrij zeldzaam is gebleven. In dit segment is een compacte motor of een diesel (of nog een beter: een combinatie van die twee) veel populairder.

infinti-ex37-black-rear-side-2008-775.jpg 

De goedkoopste Infiniti was de ‘G’. Ook hierbij was de 3.7 motor de enige die verkrijgbaar was. Wel was er keuze in uitvoeringen (standaard, ‘GT’ en ’S’). Alle uitvoeringen waren leverbaar als automaat, de ‘gewone’ G37 en GT was ook leverbaar met vierwielaandrijving op de vierdeurs sedan. De tweedeurs coupe was er enkel met achterwielaandrijving. In 2009 werd de Infiniti ‘G’-range uitgebreid met een vierpersoons cabriolet met een stalen klapdak. De Infiniti G37 was op zich een goede aanbieding: je had ongeveer 5 Serie ruimte en prestaties voor het geld van een 3 Serie.

infintiti-g37-bronze-front-side-2008-775.jpg

2010 was vanwege twee redenen een belangrijk jaar voor Infiniti. Ten eerste vanwege de nieuwe dieselmotor. Bij merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz werden er veel modellen met een diesel verkocht. De motor werd ontwikkeld in samenwerking met Renault, dat de motor gebruikte voor de Laguna. Deze V6 is ook leverbaar in het tweede grote nieuws van Infiniti in 2010: de Infiniti ‘M’. Dit is het vlaggenschip van het merk. Helaas wordt in Nederland de topmotorisering overgslagen: de 5.6 V8 met 420 pk is net even teveel van het goede. De overbekende V6 en de genoemde diesel waren de enige opties voor Nederland.

infiniti-m37s-grey-side-2010-775.jpg

In 2013 voer Infiniti een wat verwarrende naamswijziging door. De Infiniti ‘G’ heet voortaan ‘Q60’. De ‘EX’ en ‘FX’ worden omgedoopt tot QX50 en QX70. De ‘M’ krijgt Q70 als nieuwe naam. Groter nieuws is de Infiniti Q50, een directe concurrent voor de Audi A4 en BMW 3 Serie. De achterwielaangedreven sedan is in Nederland enkel leverbaar met motoren van Mercedes-Benz. Zowel de viercilinder benzinemotor in de Q50 2.0T (211 pk) als de Q50 2.2d (170 pk) komen bij Das Haus vandaan.

infiniti-q50-red-rear-side-2014-775.jpg

De samenwerking met Mercedes-Benz wordt verder geintensiveerd. In Europa heeft Infiniti vrij veel moeite om aansluiting te vinden met merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz. Dat komt te eerste door het sentiment, gevestigde merken hebben een sterker imago en dat weegt zwaar voor de Europese koper. Een andere reeds benoemde reden is het motorenaanbod. In Europa zijn kleinere en compactere auto’s erg populair. In samenwerking met Mercedes-Benz wordt de Infiniti Q30 ontwikkeld. In feite is deze auto gewoon een A-Klasse. Het chassis, het platform, de motoren, transmissies en elektronica is gelijk aan de compacte Benz. Er is keuze uit een 1.6t (met 122 of 155 pk), 2.0t (211 pk) en twee diesels: een 1.5d (109 pk) en 2.2d (170 pk).

infiniti-q30-front-side-2015-775.jpg

Dezelfde stap wordt gezet met de Infiniti QX30. Het is de kleinste crossover van Infiniti. Ook ditmaal is de auto gelieerd aan een model van Mercedes-Benz, namelijk de GLA. Ondanks dat het koetswerk compleet anders is, zijn de overeenkomsten talrijk. Met name aan de onderkant en in het interieur is duidelijk waar Infiniti de onderdelen vandaan haalde. In tegenstelling tot de Infiniti Q30 is de QX30 (vooralsnog) in minder uitvoeringen leverbaar. Er zijn slechts twee motoren. Een 2.0t met 211 pk of de 170pk sterke 2.2 diesel. Beide motoren worden geleverd in de luxe ‘Premium’-uitdossing. Als kers op de taart zijn beide modellen ook nog eens voorzien van vierwielaandrijving. Alweer betekent dat een eventueel geïnteresseerde koper automatisch een duur model moet uitkiezen, iets wat de verkopen drastisch in de weg lijkt te zitten. Want sinds Infiniti officieel op de Nederlandse markt is verschenen, zijn er slechts 643 auto’s door de importeur op kenteken gezet.

infiniti-qx30-brown-side-2018-775.jpg