Merken

De Sportage is een compacte crossover van het Zuid-Koreaanse merk Kia.

De eerste Kia Sportage zag in 1993 het levenslicht en kwam in 1994 naar Nederland. Het was één van de eerste compacte crossovers. De Sportage komt nog uit de tijd dat er veel werd samengewerkt met Mazda. De Sportage stond op het platform van een Mazda bedrijfswagen en de 2.0 (benzine of diesel) motoren kwamen ook bij de fabrikant uit Hirsoshima vandaan. De Sportage was er als ‘lange’ stationwagon en ‘korte’ cabriolet, waarvan de laatste niet leverbaar was in Nederland. De meeste Sportages werden gebouwd in Zuid-Korea, maar de exemplaren die naar Nederland kwamen, werden geassembleerd door Karmann in Duitsland. In 1999 kreeg de Sportage een subtiele facelift, zodat deze er nog vier jaar tegenaan kon. Daarna moest Kia het anderhalf jaar zonder Sportage doen.

kia-sportage-turbo-diesel-blue-front-side-1993-775-2.jpg

De tweede generatie Sportage werd niet ontwikkeld met Mazda, maar met nieuwe eigenaar Hyundai. Ditmaal werd de auto niet gebaseerd op een bestelwagen, maar op het chassis van de Hyundai Lantra. Dit houdt in dat de Sportage veel comfortabeler en verfijnder was dan zijn voorganger. De Sportage kon geleverd worden met twee dieselmotoren (115 en 140 pk), een 2.0 benzinemotor (143 pk) en zelfs een heuse 2.7 V6 (170 pk). De V6 had standaard een automaat en vierwielaandrijving. Bij de andere varianten was dat meestal een optie.

kia-sportage-blue-front-side-2004-775-2.jpg

De Sportage was in technisch opzicht gelijk aan de Hyundai Tucson, alleen het uiterlijk was echt afwijkend. De Tucson had een iets kleinere kofferruimte en qua uitrusting waren er wat verschillen. Beide auto’s bleken een schot in de roos. De grote crossovers van Hyundai (Santa Fe) en Kia (Sorento) waren relatief populair, maar deze twee deden het aanzienlijk beter. Met name onder de caravanbezitters was het een graag geziene gast. De hoge zitpositie en complete standaarduitrusting deden de rest. De tweede generatie Kia Sportage werd twee keer gefacelift. Eenmaal in 2007 (herkenbaar aan de heldere koplampen donkere covers) en andermaal in 2008 (herkenbaar aan het oranje clignoteurs in de lichte koplampcovers). Ondanks dat Kia aangenaam verrast moest zijn geweest met het commerciële succes, moest de grote klapper nog komen.

kia-sportage-grey-side-front-2008-775-2.jpg

De derde generatie van de Kia Sportage kwam in 2011 op de markt en was een doorslaand succes. Dat had meerdere redenen. Kia had de Duitse ontwerper Peter Schreyer binnen weten te halen. Hij werd aangesteld als nieuwe designdirecteur en de Sportage was een van zijn eerste wapenfeiten. Nieuwe Kia’s waren herkenbaar aan de nieuwe ‘Tigershark’ grille, die deze Sportage ook draagt. Het lijnenspel is uitzonderlijk strak voor een Aziatische auto. Verder waren de garantievoorwaarden uitstekend (7 jaar fabrieksgarantie) en de prijzen relatief bescheiden.

kia-sportage-white-front-side-2010-775-2.jpg

De Sportage was wederom slechts in één carrosserie-variant te krijgen: een vijfdeurs crossover. De Sportage kromp iets qua afmetingen en gewicht. Een V6 was niet meer mogelijk, er was keuze uit een 1.6 en 2.0 benzinemotor of een 1.7 en 2.0 dieselmotor. De tweeliters konden eventueel geleverd worden met vierwielaandrijving en/of een automaat. De kleinere motoren hebben altijd voorwielaandrijving en een handbak. In 2011 wist Kia meer dan 5.500 exemplaren van de Sportage te verkopen. De Sportage werd in 2014 gefacelift. Omdat het design een van de redenen is van het succes, wordt daar nauwelijks aan getornd. De benzinemotoren zijn nu voorzien van directe brandstofinjectie en schoner dan voorheen.

kia-sportage-brown-rear-side-2014-775-2.jpg

In 2015 staat er een compleet nieuwe Kia Sportage in de showrooms. Designtechnisch lijkt het meer op evolutie dan revolutie. De voorkant is nu wat stoerder dan voorheen. De grille is grote en de koplampen meer uitgesproken qua design. Tevens zijn ze hoger gepositioneerd. In de ‘grille’ aan de onderste zijkant vallen de vier lampjes in een vierkant op voor de dagrijverlichting. De ‘Tigershark’-grille is ook ge-evolueert. Aan de achterkant kun je het nieuwe model herkennen aan de doorlopende reflectiebalk tussen de achterlichten.

kia-sportage-red-black-white-front-side-2015-775-2.jpg

Onderhuids zijn de verschillen aanzienlijk groter. Ten eerste de aandrijving. Nieuw is de 1.6 T-GDI vierclinder turbo benzinemotor. Deze vervangt de oude, dorstige 2.0 versies. Standaard heeft deze uitvoering voorwielaandrijving en een handbak, maar een automaat en vierwielaandrijving zijn ook leverbaar. Tevens is er een nieuwe 1.7 liter dieselmotor, deze levert naar wens 115 of 140 pk. De 115 pk-variant heeft altijd een handbak, de 140 pk versie is altijd een automaat. Vierwielaandrijving is alleen mogelijk op de 185 pk sterke 2.0 diesel.

kia-sportage-gt-line-red-rear-side-2016-775-2.jpg

Een ander punt waarop de Sportage IV enorm is gegroeid betreft het interieur. De materialen zijn fraaier dan voorheen en de afwerking staat ook op een aanzienlijk hoger plan. De navigatie werkt beter dan eerst, waaraan duidelijk is te zien dat Kia snel leert en daarmee enorme stappen maakt. Niet alleen in Nederland is dat duidelijk, maar ook wereldwijd. De Sportage is nu de populairste Kia die de Zuid-Koreanen bouwen. In 2016 werden er meer dan half miljoen van gebouwd.