Merken

Lancia is één van de meest oude, prestigieuze en vooruitstrevende automerken.

Het merk Lancia werd in 1906 opgericht in Turijn, door Vincenzo Lancia en Claudio Fogolini. Hun eerste auto was de Tipo 51; een relatief eenvoudige sportieve auto die simpel was qua opzet. Dat was niet echt de voorbode waar Lancia zich op zou focussen. Het merk zou namelijk bekendheid genereren met de meest bijzondere uitvindingen.

lancia-alpha-15-hp-corsa-tipo-51-red-front-side-1908-775.jpg

Al voor de Tweede Wereldoorlog was begonnen, had Lancia een paar zeer belangrijke ontwikkelingen gedaan. Denk aan het volledig elektrische circuit (1913), het zelfdragende chassis (1922), de vijfversnellingsbak (1948), de V6 motor (1950) alsmede de onafhankelijke wielophanging. Kortom: veel technieken en toepassingen die tegenwoordig nog steeds gebruikt worden, zijn door Lancia bedacht.

lancia-apprilia-grey-front-side-1937-775.jpg

Dat veranderde gedeeltelijk in 1969, toen nam Fiat het merk over. In de jaren daarna was Lancia een behoorlijke speler in de markt. Modellen als de Beta, Fulvia en Gamma waren met name in Zuid-Europa erg populair. Lancia had met de Fulvia al enkele rallysuccessen achter de rug en had honger naar meer. Speciaal daarvoor werd een een complete auto ontwikkeld, de Stratos. De auto was specifiek met de autosport in het achterhoofd ontwikkeld. De Stratos was licht, wendbaar en dankzij de Ferrari V6 bloedsnel.

lancia-stratos-red-front-side-1973-775.jpg

In de jaren ’80 was ook bij Lancia alles recht en hoekig. In 1985 kwam Lancia met een luxe kleintje, de Y10. Een stapje hoger (ongeveer Golf formaat) was daar de Delta. Daarboven stond de Prisma. De grootste was de Thema, een full-size zakensedan. Deze auto werd met Fiat (Croma) en Saab (9000) ontwikkeld om zo kosten te kunnen delen. Items als het onderstel, de besturing, motoren, transmissies en dergelijke waren (grotendeels) gelijk, maar het uiterlijk en interieur waren compleet anders. Om de Thema toch iets eigenzinnigs mee te geven (het is immers een Lancia) brengt Lancia de Thema 8.32 op de markt. Net als de Stratos heeft ook de Thema 8.32 een motor van Ferrari. Ondanks dat er een V8 in zit, ziet bijna niemand het eraan af. Zelfs de achterspoiler verstopt zich als deze niet benodigd is.

lancia-thema-8.32-red-side-1986-775.jpg

Een Lancia die overduidelijk wel snel is, is de Delta HF Integrale (en varianten daarvan). De Integrale is de topversie van de Lancia Delta. De auto is uitgerust met een 2 liter turbomotor met vierwielaandrijving. De auto evolueert van vlotte gezinsauto tot absoluut rallykanon. De brede wielkasten, vele grilles, grote wielen en spoilers tonen duidelijk dat de auto erg snel is. De Integrale is het ook daadwerkelijk, in het WRC weet deze auto tot vijf maal toe het wereldkampioenschap te winnen.

lancia-delta-hf-integrale-evoluzione-martini-5-white-front-side-1992-775.jpg

Bijzondere varianten, succes in de sport, vooruitstrevende techniek: dat kan bijna niet fout gaan. Dus wel. Sinds 1990 lopen de verkopen telkens verder terug. De tweede generatie Delta en diens sedan broeder, de Dedra, zijn geen schim van hun voorganger. De styling is elegant, maar erg anoniem. Waar men wel mee scoort is de nieuwe generatie Lancia Ypsilon. Dit was eigenlijk de eerste echt luxe kleine auto. Als je wilde, kon je de auto geheel naar wens samenstellen met verschillende soorten leer, alcantara en wel 100 carrosseriekleuren. De auto was soepel geveerd en op veel uitvoeringen vond je luxe onderdelen die normaliter voorbehouden waren aan auto’s uit een hogere klasse.

lancia-ypsilon-elefantino-rosso-black-front-side-775.jpg

De combinatie van luxe met een herkenbaar gezicht bleek te werken voor de Ypsilon, mede dat Lancia daardoor deze techniek ook op de opvolger van de Dedra toepaste. Op zich was het vreemd dat de (niet bijster populaire) Dedra wél een opvolger kreeg en de succesvollere Delta totaal niet werd afgelost. De Lybra was gebaseerd op het platform van de Alfa Romeo 156 en was ook leverbaar met diens motoren, op de V6 na. Ondanks dat er weinig auto’s een fraaier interieur hadden, bleek de auto bij slechts een zeer beperkte doelgroep in trek.

lancia-lybra-blue-front-side-lybra-sw-grey-rear-side-1998-775.jpg

Dat gold nog meer voor Thesis, de nieuwe grote sedan van Lancia. De auto was qua uiterlijk geïnspireerd door de grote limousines van Lancia uit de jaren ’30. De uiterst bijzondere styling van de Dialogos conceptcar werd bijna 1-op-1 overgenomen. De Thesis bleek een enorme flop. Ondanks alle inspanningen werden er slechts een handjevol van verkocht. Het merk is op dat moment al ernstig aan het bloeden. De Ypsilon verkoopt nog aardig, maar de Thesis staat stof te happen. De Lybra wordt in 2005 uit productie gehaald zonder dat er een nieuwe voor in de plaats komt. Op een gegeven moment bestaat het gamma uit slechts een Ypsilon, Phedra en Musa. Die laatste twee zijn gewoon een Fiat Ullysse en Idea, maar dan met een andere grille.

lancia-thesis-red-front-side-2002-775.jpg

In 2009 probeert Fiat het merk Lancia nog eenmaal te voorzien van nieuw bloed in de vorm van een nieuwe Delta. De Delta was weliswaar gebaseerd op een Fiat (Stilo), maar dat zag je nergens aan af. De Delta was altijd een vijfdeurs en was leverbaar met moderne turbomotoren en sterke dieselmotoren. De auto werd door de pers goed ontvangen, maar het grote publiek liet zich niet overhalen. Ondanks dat het een exclusief en waardig alternatief is voor de immens populaire Audi A3 of BMW 1 Serie.

lancia-delta-844-white-front-side-2008-775.jpg

De verkopen raken steeds verder in het klad. Verkocht Lancia eerder zo’n 300.000 stuks in Europa, rond 2010 was dat minder dan een derde daarvan. De financiële crisis laat zijn sporen ook in Italië na. Het moederbedrijf van Lancia, Fiat, fuseert samen met Chrysler om zo het hoofd boven het water te kunnen houden. Chrysler is relatief sterk in de VS, terwijl Fiat in Europa een grotere speler is. Er is echter geen geld om Lancia te voorzien verse modellen. In plaats daarvan krijgt Lancia een handjevol Chryslers toebedeeld in de vorm van de Flavia (Sebring) en Thema (300C). Bij de Grand Voyager doen ze niet eens meer hun best om de Chrysler roots te verhullen.

lancia-model-range-2011-front-775.jpg

Op dit moment is Lancia nog niet geheel overleden. De Ypsilon is middels enkele facelifts nog steeds fris genoeg om in Italië voor verkopen te zorgen. Alle andere modellen zijn in 2014 van de markt gehaald wegens een chronisch gebrek aan interesse. In 2015 staat Lancia voor het laatst op een grote autoshow (IAA). Uiterst opmerkelijk hoe een inventief en legendarisch merk uiteindelijk kan uitgroeien tot het automobiele equivalent van een kasplantje.

lancia-ypsilon-model-range-2017-775.jpg