Merken

De Defender is de originele 4x4 van Land Rover.

Sommige merken hebben hun bestaansrecht aan één enkele auto te danken. Denk bijvoorbeeld aan de Volkswagen Kever. Voor lange tijd was dat de enige auto die Volkswagen had. Hetzelfde geldt voor Land Rover Defender. Deze naam heeft de auto met terugwerkende kracht ontvangen. De originele Land Rover was een variant geïnspireerd op de alom bekende Willys Jeep. Het eerste prototype had het kenteken ‘HUE 166’. Dit lichtgroene exemplaar geldt als de eerste Land Rover aller tijden en de voorvader van de Defender.

land-rover-series-i-80-green-front-side-1948-775

De Series I werd in productie genomen in 1948. Ook de naam ‘Series I’ werd overigens later toegepast, de auto werd vermarkt als ‘Land Rover’. Er waren simpelweg geen andere modellen. De auto was aanvankelijk bedoeld als bedrijfswagen of hulpauto in de agrarische sector. Een echt werkpaard dus. De auto stond op een stalen ladderchassis met een aluminium koetswerk. In 1951 komt de Series II, die ietsjes groter was en grotere motoren had. De Series II was de laatste versie met de koplampen naast de grille. Bij de Series IIA waren deze sinds 1968 verplaatst naar de voorschermen, vanwege de regelgeving (de koplampen zaten te dicht op elkaar).

land-rover-series-iii-model-range-front-side-1975-775

In 1893 wordt er een nieuwe naamgeving ingesteld: Land Rover 90 en Land Rover 110. De cijfers staan voor de afmeting in wielbasis in inches. Qua uiterlijk leken ze nog erg veel op elkaar, maar er waren grote verschillen te bemerken. Zo stonden de 90 en 110 op schroefveren in plaats van bladveren. Het vierwielaandrijvingsysteem was hoogwaardiger (dankzij de Range Rover), het interieur kreeg een fikse update en de vooruit was groter en bestond uit een geheel. Op technisch gebied gebeurde er veel meer: de nieuwe motoren waren krachtiger dan ooit tevoren. De 90 en 110 waren altijd leverbaar met een viercilinder turbodiesel, alsmede een 3.5 liter Rover V8.

land-rover-110-country-station-wagon-1983-775

In 1991 komt de opvolger naar Nederland, die nu de naam Defender meekrijgt. Aanvankelijk is de auto alleen leverbaar als Defender 110 met een 2.5 liter grote turbodiesel met 86 pk. Daarmee is het een zware en absoluut niet aerodynamische auto en vallen de prestaties erg tegen. 0-100 duurt net geen halve minuut en de topsnelheid is lager dan de toegestane snelheid op de Nederlandse autosnelwegen. Gelukkig is er ook een V8 met 136 pk, die in staat is om in 14,7 seconden naar de 100 km/u te sprinten. In absolute zin nog steeds niet vlot, maar bloedsnel voor een Defender.

land-rover-defender-red-front-side-1994-775

In 1998 wordt de inmiddels stokoude en hoogbejaarde Tdi met pensioen gestuurd. De auto voldoet niet meer aan de eisen. Daarom krijgt de Defender een compleet nieuwe motor, de zogenaamde ‘TD5’. Wederom een turbodiesel, maar nu met vijf cilinders in plaats van 4. Deze motor zou ook leverbaar worden in de Discovery. De 2495 cc grote vijfpitter levert 122 pk bij 4.200 toeren en een maximum trekkracht van maar liefst 300 Nm, dat al beschikbaar is bij 1.950 toeren. Dankzij de extra cilinder staat de verfijning op een hoger plan. De prestaties zijn ook ernstig verbeterd ten opzichte van de oude diesel. De TD5 is in Nederland de enige motorkeuze. Een automaat is niet mogelijk. Wel kan er gekozen worden tussen geel of grijs kenteken.

land-rover-defender-90-red-front-side-2005-775

In 2007 wordt de TD5 vervangen. Land Rover is in de tussentijd overgenomen door Ford en het is logisch om daar de motoren te betrekken. Er wordt gekozen voor de nieuwe generatie TDCI/HDI motoren uit de personenwagens van Ford, die in samenwerking met PSA (Peugeot) zijn ontwikkeld. Het betreft de 2.4 viercilinder turbodiesel uit de Ford Transit, de zogenaamde ‘Puma’ motor. Deze motor is ook te vinden in de legendarische London tai (LTV). Een echte rouwdouwer gebouwd op uithoudingsvermogen en past daardoor uitstekend bij de Land Rover Defender.

land-rover-defender-110-grey-rear-side-2007-775

In 2012 wordt de Land Rover Defender nogmaals voorzien van een update. De 2.4 diesel werd vervangen door een schonere 2.2 Duratorq diesel met een roetfilter. Land Rover geeft inmiddels aan dat de Defender uit productie zal gaan en het onmogelijk is om de auto aan te passen aan de huidige regelgeving op het gebied van veiligheid en emissies. Ook de eisen van de klanten zijn inmiddels veranderd: ze zijn verwend geworden. Tot de jaren ’90 waren er nog niet veel SUV’s, tegenwoordig heeft elk merk (ook Land Rover) meerdere SUV’s in het gamma. In Nederland werd de Defender bijkans onverkoopbaar, omdat de BPM afhankelijk is van de uitstoot. De laatste Defender rolde in 29 januari 2016 van de band, met het kenteken HI66 HUE, als eerbetoon aan de eerste Defender.

land-rover-defender-heritage-edition-green-side-2016-775

Daarmee lijkt het alsof de kous af is, maar niet was minder waar. Waarschijnlijk was Land Rover geïnspireerd door het succes van de Mercedes-Benz G-Klasse. Deze terreinauto was inmiddels stokoud, maar verkocht nog steeds uitstekend. Sterker nog, het best verkochte model was de G63 AMG. Om de 70e verjaardag van de Land Rover te vieren werden 150 exemplaren gebouwd van de Works V8 70th Annniversary Edition. Deze hebben, zoals de naam al weggeeft, een V8 onder de kap met een slagvolume van 5 liter, goed voor 405 pk en 515 Nm. Het gaat om ‘oude’ Defenders die geheel opnieuw worden aangekleed, zogenaamde restomods. Land Rover volgt hiermee de trend van andere bedrijven, waardoor de klassieke Defender nog wel even in het straatbeeld te zien zal blijven.