Merken

De Range Rover Sport is een grote SUV van het Britse merk Land Rover.

In sommige gevallen hoef je nauwelijks in te springen op een trend. Simpelweg omdat deze trend datgene voorschrijft waar je al mee bezig bent. Zo ook in het geval van de Land Rover Range Rover Sport. Land Rover is altijd een merk geweest met enkel terreinauto’s en SUV’s in het gamma. De Britten deden simpelweg niet aan reguliere personenauto’s, net als hun concullega’s bij Jeep, bijvoorbeeld. In de jaren ’90 was het gamma van Land Rover behoorlijk overzichtelijk. Onderaan stond de compacte Freelander, een tandje ruiger was de Defender en een stapje daarboven had je de Discovery. Topper uit het gamma was de Range Rover.

land-rover-range-rover-freelander-discovery-2002-775

Aan het begin van het millennium werd Land Rover overgenomen van BMW door Ford. BMW had de grootste moeite om de schade te beperken na het Rover-debacle. Het was dat BMW zelf geen plannen had met Land Rover, maar gezien de toen hoge marktwaarde was het voor BMW bijna noodzakelijk om te breken met Rover en Land Rover van de hand te doen. Ook Ford zag dat er meer ruimte was voor expansie in de model-lijn. Naast zo snel mogelijk eigen dieselmotoren ontwikkelen (die werden nog ingekocht bij BMW), was het zaak om met een model te komen dat tussen de Discovery en Range Rover was geplaatst, maar iets jeugdiger was. Een Land Rover voor Het Nieuwe Geld. In 2003 liet Land Rover al een voorproefje zien in de vorm van Range Stormer Concept.

land-rover-range-stormer-concept-orange-front-side-2004-775

Het productiemodel werd in 2005 geïntroduceerd. De auto zag er overduidelijk uit als een Range Rover-derivaat, maar was sportiever en strakker dan de normale, statige en aristocratische Range Rover. In technisch opzicht leek de Range Rover Sport juist op de Discovery. Sterker nog, ze waren grotendeels identiek. Dat betekende dat de auto twee chassis’ heeft. Een ladderchassis voor goede offroad-kwaliteiten en een monocoque voor veiligheid, stijfheid en comfort. Dat betekende dat de Range Rover Sport, net als de Land Rover Discovery, bijzonder zwaar was. Kleine motoren waren daarom ook niet leverbaar. Bij aanvang kon men kiezen uit twee benzinemotoren en een diesel: een 4.4 V8 met 300 pk, een 4.2 ‘Supercharged’ met 400 pk en een 2.7 TDV6 diesel met 190 pk. Een jaar later wordt daar een TDV8 met 272 pk aan toegevoegd. De 2.7 diesel en 4.4 benzine hebben een donkergrijze grille, bij de TDV8 en Supercharged is deze aluminiumkleurig.

land-rover-range-rover-sport-hse-tdv8-grey-front-side-2006-775

In 2009 wordt de auto grondig onderworpen aan een facelift. Een veel gehoord nadeel is dat de motoren van de Range Rover Sport het moeilijk hebben met het hoge gewicht van de auto. In plaats van de auto lichter te maken, worden er (veel) sterkere motoren aangeboden. De instapdiesel is nu een 3.0 TDV6 die met 245 pk 55 paarden méér levert dan voorheen. Verwacht overigens geen topprestaties: 0-100 km/u lukt net onder de 10 seconden en de 200 km/u is aerodynamisch gezien niet mogelijk, bij 193 km/u is de koek op. Wil je een marginaal snellere diesel, dan is de TDV8 een optie. Voor de echte pokerjunkies is daar de compleet nieuwe Supercharged. Deze heeft Jaguar’s nieuwe 5.0 V8 onder de kap met een gigantische mechanische compressor. De motor levert maar liefst 510 pk en is in staat om de loodzware auto in 6,2 seconden naar de 100 km/u te sleuren. De ‘Supercharged’ is tevens de meest luxueuze uitvoering. Mede daardoor is de aanschafprijs niet mals: bijna 170.000 euro. In 2013 komt er een ‘SDV6’ beschikbaar. Dit is een sterkere 3.0 V6 diesel die de TDV8 overbodig maakt en in Nederland die motor ook vervangt.

land-rover-range-rover-sport-front-side-2009-775

In 2013 komt er een geheel nieuwe Range Rover Sport. Land Rover heeft geleerd van de vorige generatie, want de auto is op tal van punten verbeterd. De Range Rover Sport is nu opgetrokken uit aluminium en heeft de beschikking over enkel een zelfdragend chassis. Afhankelijk van de uitvoering is de nieuwe Range Rover Sport aanzienlijk lichter: zo’n 500 kg. Met 2.100 kilogram nog steeds geen lichtgewicht, maar het is nu meer dan acceptabel. Het weggedrag is nu ook een stuk sportiever. Natuurlijk is het geen Lotus Elise, maar het terminale onderstuur is minder aanwezig. Nog een voordeel is de toegenomen binnenruimte en derde zitrij. De eerste generatie was vrij krap op de achterbank. De nieuwe biedt nu veel meer ruimte aan meer personen.

land-rover-range-rover-sport-supercharged-red-rear-side-2013-775

De motoren zijn bijna ongewijzigd overgenomen. Dankzij het lagere gewicht van de Range Rover Sport zijn de prestaties enorm verbeterd en is het verbruik veel gunstiger. Ook is de topsnelheid is een stuk hoger dankzij een ernstig verbeterde aerodynamica. Er zijn nu ook veel meer verschillende uitvoeringen beschikbaar: S, SE, HSE, HSE Dynamic, Autobiography en Autobiography Dynamic. In 2014 wordt er een gigantische diesel leverbaar: een 4.4 liter V8 met 340 pk en maar liefst 700 Nm.

land-rover-range-rover-sport-svr-blue-front-side-2015-775

Nog een krachtpatser is de Range Rover Sport SVR. Deze Range Rover is een rechtstreekse concurrent voor de BMW X5M en Porsche Cayenne Turbo. De 5.0 V8 levert in dit geval 550 pk en 680 Nm. Daarmee knalt de SVR in 4,7 seconden naar de 100 km/u en is een topsnelheid van 260 km/u mogelijk. Het gemiddelde verbruik van 1 op 7,8 is dan wel lastig te halen. Land Rover moet met zijn tijd meegaan en rond het gamma vanaf 2016 naar beneden af met een ‘SD4’ viercilinder diesel. Een jaar later wordt de gehele range gefacelift en komt er ook een Si4 benzinemotor beschikbaar, evenals een ‘P400e’ plugin-hybride.

land-rover-range-rover-sport-p400e-hse-blue-grey-rear-side-2017-775