Merken

Lexus is een Japans luxe automerk, opgericht in 1989.

De Japanse auto-industrie is een stukje jonger dan die van Europa of Amerika. In de jaren ’60 en ’70, toen de Japanse auto-industrie begon te groeien, hield men zich voornamelijk bezig met kleine en betaalbare auto’s. Van al die merken maakte Toyota de grootste groei door. Het merk bediende een groot gedeelte van de thuismarkt, maar wist ook grote aantallen te exporteren. In Japan wordt Toyota gezien als een luxemerk, maar buiten de eigen landsgrenzen genoot Toyota niet die reputatie.

In de jaren ’80 had Toyota de behoefte om het ambitieniveau aanzienlijk te verhogen, met name voor de export. Omdat er nogal veel importbelastingen betaald moesten worden over in Japan gefabriceerde auto’s, bijvoorbeeld in Europa en de Verenigde Staten, was het voor Toyota aantrekkelijker om dure auto’s met meer marge te bouwen en exporteren. Toyota startte het F1-project, een grote sedan die regelrecht de concurrentie aan moest gaan met de Mercedes-Benz S-Klasse, BMW 7 Serie, Cadillac Seville en Jaguar XJ. Omdat de gemiddelde Mercedes-eigenaar meer statusbewust is dan een Toyota-eigenaar bedenkt Toyota een nieuwe naam. Honda had net speciaal voor de Amerikaanse markt het luxemerk ‘Acura’ in het leven geroepen voor de nieuwe Legend, Toyota volgde snel met hun eigen luxemerk: Lexus. Nissan zou later dit idee ook overnemen met het luxemerk ‘Infiniti’.

lexus-ls400-black-front-side-ucf10-1989-750.jpg

Het merk werd in 1989 geïntroduceerd met hun eerste model: de Lexus LS400. Het was een fullsize sedan met vijftraps automaat, 4 liter achtcilinder motor en een bijzonder rijke standaarduitrusting. De auto stond geheel in dienst van het bieden van zoveel mogelijk comfort. De motor was behoorlijk krachtig, maar vooral bijzonder stil en trillingvrij. Ook werd de auto extra goed geïsoleerd om zo stil mogelijk te zijn. In Amerika was Lexus bijna direct een groot succes, in Europa verliep de verkoop iets moeizamer. Naast de genoemde kwaliteiten, was er eentje die pas veel later boven kwam drijven: de LS400 bleek enorm betrouwbaar te zijn. Nu had Toyota op dat gebied al een goede reputatie, maar de Lexus LS stond daar nog een stapje boven. Exemplaren met een half miljoen kilometers zijn eerder regel dan uitzondering, mits onderhoud correct is uitgevoerd.

lexus-es250-sc400-ls400-grey-front-side-1993-775-2.jpg

In Amerika werd de range met nieuwe Lexussen snel uitgebreid met de ES250 (in feite een Toyota Camry met een andere badge) en de elegante SC400. In 1993 kregen de Europese Lexus-dealers dan eindelijk ook een extra model, de GS300. Deze auto was een alternatief op de BMW 5 Serie, Audi 100 of Mercedes E-Klasse. In vergelijking met de LS400 was de GS300 beduidend sportiever en directer afgestemd. Ook het ontwerp (van Italdesign) was iets jeugdiger. De originele GS300 was gebaseerd op de al wat oudere Toyota Aristo. Vandaar dat de opvolger (wederom GS genaamd) al in 1997 in de showrooms stond.

lexus-gs-300-s140-white-front-side-above-1993-775-2.jpg

Belangrijker nieuws kwam in 1999 in de vorm van de Lexus IS200. Deze auto was een rechtstreekse concurrent voor de BMW 3 Serie. De Lexus IS200 had een zes-in-lijn onder de kap met achterwielaandrijving, net als veel BMW’s. De IS was een zeer originele auto, dankzij twee bijzondere kenmerken. Ten eerste de klokkenwinkel, deze was geïnspireerd op een groot sport-horloge. Het andere bijzondere kenmerk was het ontwerp van de achterlichten. Dit waren rode lampen in een chromen behuizing. Dit leidde tot een enorme rage in de tuning-scene, waarbij veel auto’s soortgelijke ‘Lexus-look’ achterlichten kregen. De IS200 was er aanvankelijk enkel als sedan met 2.0 liter zes-in-lijnmotor met 155 pk. In 2000 was er ook een 3.0 zescilinder beschikbaar en in 2001 een heuse stationwagon, de IS300 Sportcross. Een jaar later werd de SportCross ook geleverd met 2.0 motor.

lexus-is300-sportcross-black-rear-side-is300-red-front-side-1999-750-2.jpg

In 2001 verscheen er naast de IS300 Sportcross nóg een praktische Lexus, de RX300. Dit was destijds een van de eerste SUV’s die enkel geschikt waren voor het gebruik op de openbare weg. De auto stond hoger op zijn wielen dan een normale sedan en ook vierwielaandrijving was standaard op de RX300, maar de zware onderdelen die nodig zijn voor het échte SUV (tussenbak, lage gearing, ladderchassis) ontbraken op de RX300. Dit verhoogde de prestaties en het comfort aanzienlijk. Mocht terreinwaardigheid wel een issue zijn, dan kon men in Amerika kiezen voor de Lexus LX450, een auto die wij in Nederland kennen als de Land Cruiser 200. Gezien de verkoopresultaten was dat voor velen geen issue: in Europa was de RX redelijk populair, daarbuiten een zeer groot succes.

lexus-rx-300-xu10-grey-front-side-2001-750-2.jpg

Een onderdeel waar Lexus uitstekend mee scoort is hybride aandrijving. De meeste Lexus modellen worden in Japan of Amerika verkocht. De markt voor diesels in personenauto’s is in die landen erg klein. Als alternatief was Lexus er vroeg bij met hybrides zoals de GS450h en LS600h in respectievelijk 2005 en 2007. Deze auto’s waren niet alleen zuiniger en schoner, maar ook krachtiger dan de varianten waar ze van afgeleid waren. Sindsdien zijn er telkens meer hybride-varianten in de Lexus–range gekomen. Sterker nog, de CT200h, een premium hatchback, was er enkel in hybride-uitvoering.

lexus-gs450h-rx450h-grey-blue-front-side-2006-775.jpg

Dankzij de ingetogen styling, comfortabele rijeigenschappen en hoge mate van betrouwbaarheid had Lexus een ietwat belegen imago. Om daar wat aan te doen werd het ‘F’-Label in het leven geroepen. F staat voor Fuji Raceway, een circuit in Japan dat eigendom is van Toyota. De eerste auto met dit label was de Lexus IS-F. Qua uiterlijk was alles subtiel dikker dan bij de reguliere IS, alleen de apart opgestapelde uitlaten vielen echt op. Onder de motorkap huisde een 5.0 V8 met 420 pk die de achterwielen aandreef. Hiermee was het een volwaardig alternatief voor een BMW M3 of Mercedes C63 AMG. De tweede ‘F’ van Lexus was de LF-A, een peperdure, exotische supersportwagen met koolstofvezel chassis en een met de hand gebouwde, atmosferische V10-motor. Absoluut geen bescheiden auto, waar er slechts 500 van worden gebouwd.

lexus-lf-a-yellow-rc-f-is-f-front-side-2016-2.jpg

De LF-A was ook de aanstichter voor een nieuwe designtaal voor Lexus. De behouden stijl is sindsdien overboord gekieperd ten faveure van een veel expressievere uitstraling, die zich kenmerkt met veel lijnen, gekke details en een enorme grille. Ook schroomt Lexus niet om met zeer aparte auto’s op de markt komen zoals de NX300h of de (bij voorkeur) knaloranje RC-F. De absolute kroon op het werk is echter de Lexus LC500. Een vierzits GT met een bijzonder exterieur en interieur design. Deze lijn wordt doorgezet met de nieuwe LS, de grote sedan van Lexus waar het allemaal mee begon. Nog altijd is dat een grote, comfortabele, stille en waarschijnlijk zeer betrouwbare auto, maar nu met een duidelijke visuele identiteit. Het rijden van een Lexus is niet alleen omdat het verstandig is, maar ook omdat het net even anders dan anders is.

lexus-lc500-grey-yellow-red-front-side-2017-775-2.jpg