Merken

Mercedes-Benz is een autofabrikant uit Stuttgart. De Benz Patent Motor Wagen geldt als de eerste auto ooit.

Mercedes-Benz is een samenvoeging van twee bedrijven, die van Karl Benz en Gottlieb Daimler. De naam van het moederconcern is daarom nog altijd Daimler Benz. De naam Mercedes werd gebruikt sinds 1901, omdat de automobiele zakenman Emil Jellinek een Benz naar zijn dochter Mercedes vernoemde. Mercedes-Benz bouwt voornamelijk auto’s in het hogere prijssegment. Tevens heeft het merk een ijzersterke reputatie op het gebied van diesels. Mercedes was met de 260 D destijds de eerste fabrikant die een zelfontbrander gebruikte in een personenauto. Ook na de tweede wereldoorlog bouwt het merk prestigieuze auto’s. De kleinste auto zit in de hogere middenklasse.

mercedes-benz-260d-black-front-side-1937-775.jpg

Halverwege de jaren ’70 is het modelgamma van Mercedes-Benz zeer overzichtelijk. De instapper is de E-Klasse, leverbaar als sedan, stationwagon en coupé. Een stap daarboven bevindt zich de S-Klasse. Deze toplimousine is te krijgen als sedan, sedan met lange wielbasis, coupé en cabriolet. Voor de sportieve klanten heeft Mercedes de SL in de aanbieding. In 1979 komt daar een vierde model bij: de G-Klasse. G staat voor Gelaendewagen (terreinauto).

mercedes-benz-model-lineup-1980-775.jpg

In 1982 wordt het gamma naar beneden afgerond met de Mercedes 190, liefkozend Babybenz genoemd. De auto is een rechtstreekse concurrent voor de BMW 3 Serie. Om het sportieve imago luister bij te zetten wordt in samenwerking met Cosworth een nieuwe variant ontwikkeld, de 190 E 2.3 – 16. Aanvankelijk was het de bedoeling om er een rallyauto van te maken, maar door de introductie van vierwielaandrijving in de rallysport (dankzij de Audi quattro) was de achterwielaangedreven 190 bij voorbaat kansloos. De 190 wordt ingezet als raceauto en doet het niet onverdienstelijk.

mercedes-benz-190-e-25-16-red-rear-side-1988-775.jpg

Aangezien Mercedes van plan is om in de toekomst veel meer verschillende modellen op de markt te brengen, worden de namen veranderd naar uniforme stijl. De letter staat voor het type auto terwijl de drie cijfers de motorinhoud aangeven. De eerste auto met die benaming is de Mercedes-Benz C-Klasse (C180, C200 et cetera). Eind jaren ’90 komen er nieuwe modellen op de markt. Zo wordt in 1996 de SLK geïntroduceerd, een kleine, sportieve cabriolet met een stalen klapdak. In 1997 valt de term ‘Babybenz’ ten deel aan de A-Klasse, een Mercedes in het segment van de Volkswagen Golf en Opel Astra. Misschien wel de belangrijkste toevoeging is de Mercedes ML, de eerste SUV zoals wij hem nu kunnen. Dus niet met een ladderchassis en tussen-differentiëlen (zoals de G-Klasse), maar afgestemd voor het gebruik op de openbare weg.

mercedes-benz-ml-430-grey-front-side-1997-775.jpg

In 1998 neemt Mercedes de laatste aandelen van AMG over, waardoor het nu volledig eigenaar is. AMG is een aparte tak die zich bezighoudt met de autosportactiviteiten van Mercedes-Benz. Van diverse straatauto’s zijn er in het verleden al AMG-varianten geweest. Mercedes wil dat dat aantal gaat groeien, waardoor meer modellijnen een AMG-versie kennen. In 1998 is er een C43 AMG (met een 305 pk sterke 4.3 liter V8) en de E55 AMG (met een 347 pk sterke 5.4 liter V8). Topmodel is de ultrazeldzame SL73 AMG. Deze heeft een 7.3 liter grote V12 met maar liefst 525 pk.

mercedes-amg-models-2003-775.jpg

De modelexpansie wordt in het nieuwe millennium gestaag doorgezet. In eerste instantie met de SLR, een supersportwagen die in samenwerking met McLaren wordt ontwikkeld. Een stukje voordeliger is de CLS, een vierdeurs ‘coupé’ op basis van de E-Klasse. Mercedes heeft hiermee een nieuwe markt ontdekt. Met succes, waardoor concurrenten Audi (A7) en BMW (6 Serie Gran Coupé) volgen. Tegelijkertijd lanceert Mercedes een grotere SUV, de GL-Klasse. Deze auto is een rechtstreekse concurrent voor de Range Rover. Ook komen er twee MPV-achtigen. De Mercedes B-Klasse is een ruimere variant van de A-Klasse. De andere MPV is de R-Klasse, een MPV op basis van de ML-Klasse. De kleinere blijkt uiteindelijk populairder, deze staat nog steeds in de prijslijsten, de R-Klasse is niet meer leverbaar. Waar Mercedes dan wat laat mee is, is een kleinere SUV: de GLK ziet pas in 2008 het levenslicht.

mercedes-benz-r-class-ml-class-gl-class-grey-front-side-above-2007-775.jpg

In het tweede decennium van het nieuw millennium wordt het gamma nóg verder uitgebreid. Het begint met de SLS AMG, een door AMG ontwikkelde sportwagen die de SLR moet opvolgen. Onderaan het Mercedes-modellenprogramma gebeurt er ook het een en ander. De hoge A-Klasse krijgt een compleet andere opvolger in 2012. De nieuwe A-Klasse is jeugdiger en sportiever. Deze auto is ook de basis voor meer compacte Mercedessen, zoals de CLA (een vierdeurs coupé) en GLA (een crossover). Deze auto’s zijn louter met viercilinder motoren leverbaar, van een 109 pk sterke diesel tot een 361 pk sterke AMG.

mercedes-benz-cla-a-b-gla-snpw-front-side-2012-775.jpg

Omdat het aantal modellen zo enorm is toegenomen, ziet Mercedes zich wederom genoodzaakt om de namen van de auto’s te veranderen. De nieuwe benaming is overigens logischer dan voorheen. Alle SUV’s krijgen de naam GL, met een derde letter die de grootte moet aangeven (GLA, GLC, GLE en GLS). De vierdeurs coupe’s heten CL (CLA, CLE, CLS) en de SLK gaat voortaan als SLC door het leven. Daar stopt het overigens niet, want van de reguliere C, E en S-Klasse modellen zijn er ook talloze carrosserie varianten. Zo zijn ze alle drie te bestellen als sedan, coupé én cabriolet. De C en E kunnen ook als stationwagon besteld worden.

mercedes-benz-s-slc-c-sl-above-2015-775.jpg

Ook milieutechnisch gaat Mercedes met zijn tijd mee. Aanvankelijk levert Mercedes enkel hybride varianten van de E en S Klasse, maar later volgen ook de compactere modellen. De C350e en GLC350e zijn twee zeer populaire Plug-In hybrides. De B-Klasse is zelfs als Electric Drive te bestellen, een volledig elektrische auto. Ook de AMG’s worden schoner. Dankzij slim gebruik van turbotechniek weet AMG het verbruik te drukken, terwijl de prestaties almaar toenemen. Het hoogtepunt is de Mercedes AMG GT, de opvolger van de SLS. Deze heeft een ‘kleine’ 4-liter V8 aan boord, maar levert minimaal 460 pk.

mercedes-amg-gt-model-range-775.jpg

De topvariant, de AMG GT R heeft 571 pk en is een van de snelste auto’s op de Nurburgring Nordschleife. Ook veranderd Mercedes de merknamen. Alle reguliere Mercedessen worden aangemerkt als Mercedes-Benz. De AMG-varianten heten Mercedes-AMG en de extra luxe uitvoeringen worden aangemerkt als Mercedes-Maybach, vernoemd naar het oude luxemerk van Mercedes. De enige auto die niet in de toekomstplannen voor Mercedes staat is de G-Klasse, deze wordt in 2018 uit productie gehaald. Gelukkig heeft Mercedes-Benz nog genoeg andere modellen in de aanbieding.