Merken

De B-Klasse is een compacte MPV van Mercedes-Benz.

Voor 1997 was Mercedes-Benz een fabrikant van grote sedans, stationwagons, sportwagens en terreinauto’s. Met de Mercedes-Benz A-Klasse kwam daar verandering in. De auto had een unieke sandwich-constructie, waardoor de auto voorbereid was op verscheidene aandrijflijnen (verbrandingsmotor, elektro, hybride, waterstof). In 2001 kreeg de A-Klasse een behoorlijke facelift, waardoor de auto meer recht had om de ster op de neus te dragen. Tegelijkertijd werd de A-Klasse ook leverbaar in een variant met extra lange wielbasis. Die auto is eigenlijk de voorganger van wat wij nu kennen als de Mercedes-Benz B-Klasse.

mercedes-benz-a-190-lang-grey-side-2001-775.jpg

De B-Klasse begon zijn leven als conceptcar. Mercedes-Benz zag naast de traditionele SUV-crossovers ruimte voor luxe ruimtewagens. Er werden twee concepts getoond: de GST (Grand Sports Tourer) en CST (Compact Sports Tourer). Op wat kleine details na verschijnen beide auto’s bijna ongewijzigd op de markt. De Grand Sports Tourer zou later op de markt verschijnen als R-Klasse, de CST was een voorbode voor de B-Klasse.

mercedes-benz-cst-concept-b-grey-front-above-side-2004-775.jpg

De Mercedes B-Klasse komt in 2005 op de markt en is direct met veel motoren leverbaar. Bij de benzinemotoren begint het met de B150 (95 pk) tot de B200 Turbo (200 pk), destijds een behoorlijk vermogen voor een dergelijke auto. Ook zijn er twee diesels, de B180 CDI en B200 CDI. Alle motoren zijn standaard uitgerust met een handbak, maar elke motor kan gekozen worden met een automaat. Er is geen keuze in diverse luxe-uitvoeringen. Standaard is elke B-Klasse al uitgerust met ESP, lichtsensor, meesturende koplampen en zijairbags. Airco is gek genoeg een (dure) optie.

mercedes-benz-b200-cdi-blue-rear-side-door-open-2005-775.jpg

In 2008 wordt de B-Klasse voorzien van een facelift. De koplampen waren iets anders, de luchtinlaat in de bumper was groter, er waren nieuwe kleuren en velgen leverbaar en in het interieur werd alles iets strakgetrokken. Aanvankelijk veranderde er op motorengebied vooralsnog niets. Daar kwam een jaar later verandering in. Mercedes-Benz introduceerde de ‘BlueEFFICIENY’ varianten. Die waren voorzien van kleine wijzigingen (start-stop systeem, langere overbrenging, minder luchtweerstand), waardoor het verbruik iets lager uitviel. Aanvankelijk waren de BlueEfficiency modellen te krijgen op de B150 en B170, deze werden in 2009 vervangen door de B160 en B180. Tevens was er een nieuwe motorisering, de B180 NGT, deze werd af-fabriek voorzien van een aardgasinstallatie.

mercedes-benz-b170-ngt-blue-front-side-2008-775.jpg

In 2011 werd de B-Klasse opgevolgd door een nieuwe generatie B-Klasse. Het vrij rechte, hoekige design kwam te vervallen, ten faveure van een wat ronder en speelsere vormgeving. Waar de A-Klasse nu een compleet andere auto was geworden (een reguliere hatchback), behield de B-Klasse zijn bijzondere sandwich constructie. De B-klasse krijgt een nieuwe generatie viercilinders onder de kap: een B180 en B200 zijn zowel in benzine als dieseluitvoering te verkrijgen. Standaard hebben alle uitvoeringen een handbak. In 2012 zijn alle varianten leverbaar met een automaat. Tevens komt er een nieuw topmodel in de vorm van de 211 pk sterke B250. Deze variant is altijd uitgerust met een automatische transmissie. Mede doordat de B250 er niet sneller uitziet dan een reguliere B-Klasse, kun je mensen er flink mee verassen. De topsnelheid bedraagt maar liefst 240 km/u.

mercedes-b-class-white-rear-grey-side-201-775.jpg

Een jaar later pakt Mercedes-Benz groots uit met een scala aan nieuwe uitvoeringen. Er komt een nieuwe instapdiesel (B160 CDI), een nieuwe topdiesel (B220), BlueEfficiency uitvoeringen en 4-Matic vierwielaandrijving voor de B220. Tevens zijn de meeste modellen te bestellen als luxe ‘Prestige’ of sportievere ‘Ambition’. De B-Klasse is qua uiterlijk wat strakgetrokken. Het interieur krijgt wel een grote update: de materialen voelen mooier aan de afwerking is beter verzorgd. Ook is er meer keuze om je interieur naar smaak aan te kleden.

mercedes-benz-b-class-model-range-2015-775.jpg

Aan het einde van 2014 wordt de B-Klasse onderworpen aan een kleine facelift. Er komen zo mogelijk nog meer uitvoeringen beschikbaar. Opvallend is de naamgeving bij de diesels. Die heten geen ‘CDI’ meer, maar hebben simpelweg ‘d’ achter de drie cijfers staan. Vierwielaandrijving is nu mogelijk op de B220, B250, B200d en B220d. Er is keuze uit nieuwe uitvoeringen als Urban, Style en AMG-Line. Vervolgens kun je deze aankleden met de Night, Exclusive en AMG Exclusive paketten voor de esthetische touch.

mercedes-benz-a-class-model-range-post-facelift-2014-775.jpg

De meest bijzondere variant is de B250e. Deze B-Klasse is voorzien van een compleet elektrische aandrijflijn. Deze elektromotor is goed voor 180 pk en 340 Nm. Hierdoor kan de B-Klasse Electric Drive in 7,9 seconden van 0-100 km/u sprinten. De actieradius bedraagt 200 km. Omdat de accu’s nu verwerkt zijn in de sandwichbodem, blijven alle andere voordelen van de B-Klasse intact. Het is nog altijd een van binnen ruime, maar van buiten compacte MPV. Alleen worden de mogelijkheden die de auto al sinds 2005 bood daadwerkelijk benut in 2014.

mercedes-benz-b-class-electric-drive-2015-775.jpg