Merken

De E-Klasse is een grotere middenklasser van Mercedes-Benz.

Er zijn weinig auto’s die hun stempel op de Europese autoindustrie hebben gedrukt. Meestal zijn dat hele compacte, betaalbare en eenvoudige auto’s, maar eigenlijk hoort deze auto er ook tussen. Er zijn weinig Europeanen die níet in een Mercedes-Benz E-Klasse hebben gezeten. Deze Mercedes gaat al mee sinds 1953 en kent vier generaties tot 1986.

Twee jaar eerder wordt misschien wel de meest iconische E-klasse geïntroduceerd, de ‘W124’. Deze generatie (1984 – 1995) kenmerkte zich door zijn ingetogen, zakelijk uitstraling met eenvoudige, rechte lijnen. Er waren enorm veel verschillende uitvoeringen, die eigenlijk allemaal even indrukwekkend waren. De in 1987 geïntroduceerde 500 E werd in samenwerking met Porsche ontwikkeld en gebouwd, het was destijds een van de snelste sedans op de markt. Aan de andere kant van het spectrum stond de 200 D. Deze had een eenvoudige 8 kleps tweeliter diesel met slechts 65 pk. Het indrukwekkende aan deze auto was de enorme betrouwbaarheid: er zijn genoeg exemplaren die een miljoen kilometers hebben gehaald met de originele motor. Mede daardoor was de auto enorm populair onder taxibedrijven en zakelijke rijders. De W124 was er als sedan, stationwagon, coupe en cabriolet.

mercedes-benz-300-e-w124-sedan-blue-front-side-1985-775-2.jpg

De zesde generatie E-Klasse (‘W210’) was qua design een stuk frivoler met zijn dubbele koplampen. Je kon de E-klasse bestellen in drie uitvoeringen: Classic, Elegance en Avantgarde. De keuze aan motoren was gigantisch: van een 2.0 viercilinder tot 4.2 liter V8. Na de facelift van de W210 deden de eerste commonrail-dieselmotoren hun intrede. Dit betekende dat de diesels veel krachtiger, zuiniger en vooral stiller waren. Na de facelift werden de zes-in-lijn benzinemotoren vervangen door V6 motoren. De W210 was er enkel als sedan en stationwagon.

mercedes-e-class-sedan-stationwagon-grey-blue-front-side-above-2001-775-2.jpg

In 2002 kwam de zevende generatie (W211) die aanzienlijk ronder gevormd was. In motorisch opzicht was de keuze alleen maar groter geworden. Onderaan het gamma stonden diverse viercilinders die voor normaal gebruik in Nederland meer dan voldoende zijn. Aan de top van het gamma stonden een V8 benzinemotor (E55 AMG) en een diesel (E400 CDI), beiden met een grote V8 motor. De W211 kreeg een facelift in 2006. Het uiterlijk bleef grotendeels gelijk (de voorbumpers was anders), maar in technisch opzicht werden veel elektronische onderdelen flink verbeterd. Wederom was er de keuze uit een sedan of stationwagon. In 2005 werd er op basis van de CLS een vierdeurs ‘coupé’ gebouwd, deze ging als CLS door het leven.

mercedes-benz-e-350-sedan-grey-rear-side-2005-775-2.jpg

Met de achtste generatie (W212) leek Mercedes weer terug te grijpen naar het lijnenspel van de W124 uit de jaren ’80 en ’90. De E-Klasse was aanzienlijk hoekiger vormgegeven. Zo waren de dubbele koplampen nu niet meer rond. Ook waren de uiterlijke verschillen tussen de Classic, Elegance en Avantgarde een stuk groter. Op het gebied van gadgets stond de W212 op een veel hoger plan, met name op het gebied van veiligheid. Zoals gewoonlijk waren er enorm veel motoren: van een 1.8 tot 6.2 liter. Naast een sedan en stationwagon was er nu ook de keuze uit een coupé en cabriolet. Ondanks de naamgeving E-Klasse zijn dit technisch gezien auto’s gebaseerd op de C-Klasse. De uiterlijke kenmerken en het interieur zijn wel gelijk aan die van de E-Klasse. Wat overigens opmerkelijk is, is dat de Cabriolet en Coupé nooit als AMG geleverd zijn.

mercedes-e-class-212-207-front-side-2013-775-2.jpg

In 2016 staat alweer de negende generatie bij de dealers. Wat direct opvalt is het uiterlijk. De vorige drie generaties hadden een duidelijke afwijkende lijnvoering ten opzichte van de andere modellen uit de Mercedes-Benz range. De E-Klasse valt qua design nu precies tussen de C-Klasse en S-Klasse in, waar de auto in technisch opzicht ook tussen zit. Verder is de E-Klasse moderner dan ooit. Mits de juiste opties zijn aangevinkt kan de auto gedeeltelijk autonoom rijden of is de complete klokkenwinkel vervangen door twee enorme digitale panelen. Ook op het gebied van veiligheid is de E-Klasse geavanceerder dan ooit. In geval van een naderend ongelukkig kan de E-Klasse zelf sturen om de aanrijding te voorkomen of beperken.

mercedes-benz-e300-red-front-side-2016-775-2.jpg

De E-klasse is nu ook zuiniger dan voorheen. Desalniettemin heb je altijd minimaal 150 pk (diesel) of zelfs 194 pk (benzine) tot je beschikking. De V6 motoren worden op den duur vervangen voor zes-in-lijn motoren, zoals Mercedes dat vroeger ook toepaste. De meest milieuvriendelijke variant heeft maar liefst 279 pk. De E350e is een zogenaamde Plugin-Hybride. Een tweeliter turbo benzinemotor is gekoppeld aan een grote elektrische motor. Uiteraard is er weer keuze uit een sedan en stationwagon, maar ook een Coupé en Cabriolet doen hun intrede. Ditmaal zijn deze twee varianten wel daadwerkelijk een E-Klasse. De maximale motorisering is een E43 AMG, met een 401 pk sterke V6 motor. De traditionele V8 is alleen leverbaar op de sedan en stationwagon. In 2018 komt er een derde AMG-variant: de E53 AMG. Deze combineert de power van de V6 met een 48 volts accu voor minder uitstoot en meer vermogen.

mercedes-benz-e-class-coupe-white-side-red-front-side-2016-775-2.jpg