Merken

MINI is een Brits automerk en onderdeel van de BMW Group.

Mini in de jaren '50

De eerste Mini is ontstaan in de jaren ’50. Dankzij een tekort aan fossiele brandstoffen in het Verenigd Koninkrijk werd dit per huishouden gerantsoeneerd. Hierdoor steeg de behoefte aan kleine, zuinige autootjes. In heel Europa werden er kleine auto’s ontwikkeld. Denk aan de BMW Isetta, Messerschmidt, Citroen 2CV en natuurlijk de Fiat 500. Het Britse BMC wilde ook een kleine auto die aan die vraag kon voldoen. Alec Issigonis kreeg de opdracht om een klein wagentje te ontwerpen en ontwikkelen met plaats voor twee volwassenen en drie kinderen en hun bagage. Issigonis ontwikkelde diverse prototypes.

Het ontwerp was even simpel als eenvoudig: een kleine viercilinder motor, dwars over de breedte in de voorkant, de transmissie daar schuin boven en voorwielaandrijving. Hierdoor waren alle onderdelen van de aandrijflijn aan de voorkant van de auto. De rest kon gebruikt worden voor het interieur dat niet gehinderd werd door een cardanas en/of transmissietunnel.

mini-prototype-d15-black-front-side-1957-775.jpg

Het succes van Mini

De Mini groeit uit tot een enorm succes. De auto past perfect in het lijstje automobiele iconen als de Volkswagen Kever en Citroen 2CV. De Mini was klasseloos: iedereen kon erin gezien worden. Dankzij het lage gewicht en de wielen op de hoeken van de carrosserie kwam er nog een kwaliteit naar boven drijven: de Mini bleek een uiterst goede wegligging te hebben. Zo won de Mini de Rally van Monte Carlo in 1964, 1965 en 1967. Het gebrek aan vermogen maakte de Mini meer dan goed in de bochten.

Ook op het circuit bleek de Mini zijn mannetje te staan. Dankzij de uitstekende wegligging kon je enorm snel door een bocht, dankzij het lage gewicht kon je enorm laat remmen. Twee factoren die direct in het voordeel werken. De Mini was in productie vanaf 1959 en zou middels diverse updates tot 2000 in productie blijven. Tegen die tijd was Mini al enkele jaren eigendom van BMW, dat er heel andere plannen mee had.

rover-mini-knightsbridge-gold-front-side-12000-775.jpg

Mini wordt eigendom van BMW

BMW had in de jaren ’90 Rover en diens sub-merken Mini, Land Rover, Triumph en dergelijke overgenomen. Rond 2000 zag BMW in dat dit een onverstandige beslissing bleek te zijn. De Britse cultuur liet zich moeilijk aanpassen aan datgene van wat de Duitsers verwachtten. Na de zoveelste staking en kwaliteitsproblemen besloot men om Rover voor 10 pond van de hand te doen. Land Rover werd verkocht aan Ford, terwijl BMW het beste voor zichzelf hield: Mini. BMW had namelijk zelf voornamelijk grote auto’s in de aanbieding en zag Mini als een perfecte afronding aan de onderkant van het modellengamma.

mini-cooper-new-mini-red-front-side-concept-1997-775-2.jpg

De nieuwe MINI onder BMW

De eerste nieuwe MINI (onder BMW wordt de merknaam in hoofdletters geschreven) verschijnt in 2000. Net als de Volkswagen New Beetle is het overduidelijk een retrodesign. De klassieke lijnen zijn overduidelijk te herkennen. Toch is het ontwerp van Frank Stephenson minder krampachtig dan de New Beetle. Dat komt door de layout van de auto. De Kever had oorspronkelijk zijn platte boxermotor achter de achteras hangen in combinatie met achterwielaandrijving. Dat verklaart de schuin aflopende daklijn. De New Beetle was in technisch opzicht een Golf. In het interieur van de MINI klopt alles wel helemaal: grote klokken, tuimelschakelaars en veel gebruik van chroom geven de auto ook in het interieur cachet.

mini-cooper-interior-2001-775.jpg

Het unieke aan MINI

In technisch opzicht was het ook een vrij unieke auto. BMW maakt tot dusverre alleen achterwielaandrijvers met grote motoren. BMW is erop gebrand dat de auto een van de best sturende voorwielaandrijvers wordt. Daarmee wordt het recept van de originele Mini gebruikt: relatief laag gewicht en de wielen op de hoeken van de carrosserie. BMW heeft echter geen eigen motoren die passen. Daarom wordt de 1.6 Tritec motor van Chrysler gebruikt voor de MINI One (90 pk) en Cooper (115 pk). Later komt er een MINI First bij met een 1.4 variant van dat blok (75 pk). Topmodel is de MINI Cooper S, deze heeft dezelfde 1.6 viercilinder, maar dan met een mechanische compressor erop, goed voor 163 pk. Hiermee wordt de MINI Cooper S een waar bommetje. Bijna alle varianten zijn ook als Cabriolet verkrijgbaar.

mini-cooper-s-blue-front-side-cooper-red-rear-side-2001-775.jpg

Een nieuw marktsegment

Een ander bijzonder aspect is de aankleding van de MINI. Net als bij grote BMW’s zijn de MINI’s geheel naar wens aan te kleden. Leder, groot navigatiescherm, high-end audio, houtinleg, stickers: de MINI is compleet naar eigen wens en smaak te configureren. Daarmee creëert MINI een nieuw marktsegment aan dat enorm lucratief is voor autoconstructeurs. Op kleine auto’s valt minder te verdienen, maar juist op die opties zit een enorme marge.

mini-one-cooper-cooper-s-grey-red-blue-front-side-one-s-yellow-rear-side-2002-775-2.jpg

De tweede generatie MINI (2006)

De tweede generatie MINI hatchback komt in 2006. MINI veranderd bijzonder weinig aan het recept. De meeste veranderingen zitten onderhuids. De Chrysler motoren zijn vervangen door items die in samenwerking met PSA zijn ontwikkeld. Deze moderne 1.4 en 1.6 motoren zijn lichter en zuiniger. Het topmodel, de Cooper S, heeft nu een 1.6 met een turbocompressor. Van deze MINI generatie komt er niet alleen een Cabriolet, maar ook een Coupé, Roadster en Countryman (stationwagon).

mini-model-range-coupe-roadster-cabrio-clubman-2006-775-2.jpg

De MINI Countryman

Omdat de MINI-klanten van tien jaar geleden volwassener worden komt er ook een volwassener modelvariant van de MINI: de Countryman. De Countryman is een compacte crossover van het formaat BMW X1. Ondanks de klassieke lijnen is dit een flinke auto. De auto is leverbaar met diverse benzine- en dieselmotoren tot 2 liter en zelfs met vierwielaandrijving. Er is weinig MINI meer aan qua formaat en gewicht, maar het model is uitermate populair. Op basis van de Countryman wordt er ook een soort Coupé variant gelanceerd, de Paceman. Erg populair blijkt deze niet te zijn, na een paar jaar wordt de auto geschrapt zonder vervanger.

mini-paceman-black-countryman-green-side-2010-775.jpg

De MINI hatchback (2014)

De MINI hatchback wordt in 2014 wederom vernieuwd. Nu zijn de verschillen wel wat duidelijker te zien. Met name aan de voorkant valt de grotere motorkap en front overhang op. Dit was noodzakelijk voor de voetgangersveiligheid. De MINI is nu leverbaar met motoren van BMW: 1.5 drieclinders of 2.0 viercilinders, die al naar gelang lopen op diesel of benzine. Naast een driedeurs hatchback is er keuze uit een Clubman (stationwagon), cabriolet of vijfdeurs, een primeur voor de derde generatie MINI. De MINI Countryman krijgt ook een vervanger, die qua uiterlijk duidelijk een evolutie is van de eerste generatie. Wel zit er een oranje tintje aan die auto, want de Countryman wordt in het Nederlandse Born gebouwd.

Bekijk het aanbod aan MINI occasions op autotrack.nl.

mini-model-range-2016-775.jpg