Merken

De Qashqai+2 is een middelgrote crossover van Nissan.

Op dit moment is het één van de grootste segmenten in Europa; die van de middelgrote crossovers. Auto’s als de Honda CR-V, Volkswagen Tiguan, Mazda CX-5 en Skoda Kodiaq zijn zeer populair. In technisch opzicht zijn het gewone huis-, tuin- en keukenauto’s met veelal eenvoudige viercilinder motoren, voorwielaandrijving en een handbak, maar de grote bodemspeling, het stoere design en de hoge zitpositie zijn de werkelijke redenen om te kiezen voor een dergelijke auto. In de jaren ’90 was er wel wat vraag naar een dergelijke auto, maar geen aanbieders. Veel Japanse fabrikanten hadden compacte terreinwagens in het assortiment die ook in Nederland geleverd werden. Een voorbeeld daarvan is de Nissan Terrano II. De door een Italiaan (Ercole Spada) ontworpen auto werd gebouwd in Spanje, zij aan zij met de Ford Maverick. Het was een raszuivere terreinauto met een ladderchassis, vierwielaandrijving en tussenbak. De auto was in trek bij marktkooplui, boswachters en strandtenthouders. Die gebruikten de auto waarvoor ‘ie gemaakt was. Echter, meer en meer mensen kochten zo’n Terrano II vanwege het stoere uiterlijk en de vorstelijke zitpositie. Een Maxi-Cosi op stahoogte installeren is een stuk prettiger dan te moeten bukken.

nissan-terrano-ii-twotone-black-silver-front-side-1996-775.jpg

Zo’n ladderchassis is uitstekend voor een werkpaard, maar als je voornamelijk op het asfalt rijdt om kinderen te vervoeren is het als door de regen lopen met een duikhorloge. Daarom zette Nissan naast de Terrano II nog een soortgelijke auto in de markt, de Nissan X-Trail. Deze X-Trail was het antwoord van Nissan op een segment dat voornamelijk vertegenwoordigd was door Aziatische merken als Honda (CR-V), Toyota (RAV-4), Hyundai (Sante Fe) en Suzuki (Grand Vitara). De Nissan X-Trail was beschikbaar met een 2.0 en 2.5 benzinemotor (met respectievelijk 140 en 165 pk) of een 2.2 diesel met 115 pk. De X-Trail heeft altijd vierwielaandrijving.

nissan-xtrail-t30-grey-front-side-2011-775.jpg

De tweede generatie X-Trail groeit behoorlijk in de lengte en in prijs. Daardoor is de vraag gerechtvaardigd of het wel een daadwerkelijke opvolger is van de Terrano. Temeer omdat Nissan in 2007 de Qashqai op de markt heeft gebracht. Ook dit was een crossover met een zelfdragend chassis, net iets lager in de markt gezet dan de X-Trail.

nissan-qashqai-red-front-side-2007-775.jpg

Daar komt in 2008 verandering in met de Quashqai+2. Deze auto schurkt erg dicht aan tegen de X-Trail. De Qashqai+2 is gebaseerd op, hoe kan het ook anders, de Nissan Qashqai. De Qashqai+2 is een stukje langer dankzij een grotere wielbasis en kan daardoor plaats bieden aan twee extra personen. De Qashqai heeft standaard een handbak en voorwielaandrijving. Er is een 2.0 benzinemotor met 140 pk en die kan met vierwielaandrijving besteld worden. Deze ‘Allmode’ uitvoering kan eventueel ook met automaat besteld worden. Qua diesels is er wél keuze, namelijk een eenvoudige 1.5 dCi met 103 pk of een krachtigere 2.0 dCi met 150 pk. De 1.5 heeft altijd voorwielaandrijving en een handgeschakelde transmissie. Bij de 2.0 is een All-Mode met handbak of automaat optioneel leverbaar.

nissan-qashqai-2-black-rear-side-2008-775.jpg

In 2010 wordt de Qashqai subtiel gefacelift. Omdat het uiterlijk enorm in de smaak valt, is het logisch dat Nissan er niet te veel aan veranderd. De donkere koplampbehuizing van de kleinere koplampen tonen sportiever, maar het grootste verschil is de grille. Deze is nu zwart met een chroom logo, in plaats van de vele chromen lamellen die de oude grille sierden. Voor het eerst is de Qashqai+2 ook leverbaar met een 1.6 benzinemotor. Zeker als gezinsauto in een Vinexwijk heb je aan de 117 pk die dat blok levert meer dan voldoende om 2,3 kinderen naar de montessori-school te brengen.

nissan-qashqai2-red-front-left-side-2010-775.jpg

In 2014 lanceert Nissan de tweede generatie Qashqai. Wederom komen er twee varianten van, waarvan de korte variant ‘Qashqai’ blijft heten. De langere variant heet geen Qashqai+2 meer, maar X-Trail, waarmee Nissan dus eigenlijk min of meer aangeeft dat de twee erg dicht tegen elkaar schurkten. Niet alleen het uiterlijk en het interieur is compleet nieuw, ook op motorisch gebied zijn er de nodige verbeteringen doorgevoerd. De toch wel hoogbejaarde, atmosferische 2-liter wordt vervangen door een 163 pk sterke 1.6 DIG-T turbomotor. Dat is overigens de enige benzinemotor, er zijn twee diesels: een 1.6 dCi met 130 pk of een 2.0 dCi met 177 pk.

nissan-xtrail-orange-front-side-2014-775.jpg

In 2017 word de X-Trail wederom voorzien van een facelift. Met name aan de voorkant zijn de verschillen vrij duidelijk. De chromen grille is aanzienlijk groter en vormt het nieuwe gezicht van Nissan dat op alle Nissans wereldwijd gelijk is. In het interieur zijn er luxere opties als vol leder en stoelverwarming voor én achter leverbaar. De kofferruimte kan optioneel geopend worden door je voet onder de bumper te bewegen en er zijn zelfs een paar autonome functies beschikbaar. Qua motoren zal er niks veranderen. Verder zijn er vier nieuwe kleuren leverbaar en diverse 17” en 18” velgen met een nieuw design.

nissan-xtrail-t32-red-front-side-2017-775.jpg