Merken

De Insignia is een middenklasse auto van het Duitse merk Opel.

Boerenkool met worst, erwtensoep en een broodje haring. Ondanks dat het andere producten zijn, hangt er wel degelijk een spruitjesimago aan vast. Dat gold ook voor de Opel Vectra. Net als genoemde etenswaren was er eigenlijk vrij weinig mis met de Vectra. Het enige wat de auto ontbeerde was een ‘sexy’ imago. Opel zag de verkoopcijfers van de Vectra teruglopen en besloot het roer helemaal om te gooien.

opel-vectra-grey-front-side-2008-775.jpg

Al in 2003 speelde Opel met het idee om hun modellen meer schwung te geven. Onder leiding van Mark Adams en Malcolm Ward werd de Insignia Concept getoond op de IAA in Frankfurt. Het was een typische conceptauto, inclusief een zeventraps automaat, achterwielaandrijving en gigantische achtcilinder.

opel-insignia-concept-grey-front-side-2003-775.jpg

Wat behouden bleef was het uiterlijk, in 2008 kwam de Insignia daadwerkelijk op de markt en het was duidelijk waar het ontwerp op geïnspireerd was. Met name de voorkant toonde grote gelijkenissen met de conceptcar. De auto was behoorlijk groot, maar liefst 4,83 lang met een wielbasis van 2,73 meter. Maten die je soms ook in een klasse hoger ziet. Dat was ook het doel voor Opel om de auto gevoelsmatig iets hoger in de markt te plaatsen dan voorheen. Zo was de Insignia erg luxe uit te rusten met items als Lane Departure, verkeersbordenherkenning, LED-dagrijlichten en een keur aan grote lichtmetalen velgen en kleuren. Er was keuze uit drie carrosserievarianten: een vierdeurs sedan, een vijfdeurs liftback en een stationwagon.

opel-insignia-model-range-2008-775.jpg

Er was ook keuze uit een keur van motoren. Onderaan het gamma waren een 1.6 (115 pk) en 1.8 (140 pk). Deze atmosferische motoren werden vrij snel vervangen door kleinere turbomotoren met koppel. Gezien het wat hoge gewicht van de Insignia is het altijd aan te raden om daarvoor te gaan. De 1.6 Turbo (180 pk) nam het gros van de verkopen voor zijn rekening. Opel had ook voldoende motoren aan de top van het gamma klaarstaan. Een 2.0 Turbo 220 pk die eventueel uit te rusten was met vierwielaandrijving. Dat laatste item was standaard op de 2.8 V6 Turbo (260 pk).

opel-insignia-blue-front-side-2008-775.jpg

Die auto vormde de basis voor het absolute topmodel uit de Insignia range, de OPC. Deze had een aangepaste variant van de V6 onder de kap liggen, goed voor maar liefst 325 pk. Via een handbak werden de krachten op alle wielen overgebracht. De prestaties waren meer dan voldoende: 0-100 duurde slechts zes seconden terwijl de topsnelheid begrensd was op 250 km/u. Latere varianten waren ook leverbaar met een automaat. De begrenzer van de Insignia OPC werd in 2011 verwijderd waardoor de auto 270 km/u kon halen.

opel-insignia-sports-tourer-red-rear-side-2009-775.jpg

Aan het einde van 2013 ontvangt de Insignia een facelift. De verschillen zijn eigenlijk pas te zien als je de oude en nieuwe naast elkaar zet. De koplampen, bumpers, achterlichten en wat chromen details verklappen dat je in een iets nieuwere Insignia rijdt. Er is nu alleen keuze uit motoren met een turbo. De meeste motoren zijn iets schoner én sterker geworden. Er is keuze uit een 1.4 (140 pk), 1.6 (200 pk), 2.0 (250 pk) en 3 varianten van de 2.0 CTDI met 120 pk, 130 pk, 140 pk en 195 pk. Wederom kan er gekozen worden voor een sedan, liftback of stationwagon.

opel-insignia-facelift-wagon-blue-rear-side-sedan-grey-front-side-2014-775.jpg

Opmerkelijker is een nieuwe variant van de Insignia, de Country Tourer. Deze auto volgt het recept van auto’s zoals de Audi Allroad, Subaru Outback en Volvo Cross Country: een grotere bodemspeling en stoere bumpers. De Insignia Country Tourer wordt alleen aangeboden met de dikkere motoren. Op benzinegebied is er keuze uit een 1.6 Turbo of een 2.0 Turbo. Veelrijders kunnen opteren voor een 1.6 CTDI, 2.0 CTDI of 2.0 CTDI met biturbo. De sterkste varianten hebben standaard vierwielaandrijving. De minder krachtige motoren zijn louter leverbaar met voorwielaandrijving.

opel-insignia-country-tourer-brown-front-side-2014-775.jpg

In 2017 staat een compleet nieuwe Insignia bij de dealers, de Insignia Grand Sport. De auto volgt de designtaal van de eerste Insignia. Onderhuids veranderde wel het een en ander. Zonder daadwerkelijk kleiner of krapper te worden wist Opel bijna 250 kilogram van het leeggewicht af te schaven. De Insignia Grand Sport is er met een 1.5 T of 2.0 T motor of 1.6 en 2.0 diesels. Een OPC komt er vooralsnog niet.

opel-insignia-grand-sport-grey-front-side-2017-775.jpg

Wel is er een tussenoplossing in de vorm van de Insignia GSI. Deze benaming sierde oude Opels, zoals de Manta, Kadett en Astra. De motor is een 2.0 Biturbo met 260 pk. De Insignia GSI is met 7,3 seconden naar de 100 en een top van 250 niet zo snel als de uitgaande OPC. Wel moet de auto aanzienlijk strakker sturen. Ook nieuw is de nieuwe stationwagon, de Insignia Sports Tourer. Ook deze is er in de sportieve GSI uitvoering. Ondanks de meer bescheiden prestaties op papier, moet de nieuwe Insignia GSi volgens Opel sneller zijn op de Nordschleife van de Nürburgring dan de uitgaande Insignia OPC. Een extra ruige Insignia Country volgt later, geheel volgens het bekende recept.

opel-insignia-sports-tourer-gsi-red-rear-side-2018-775.jpg