Merken

De Zafira is een midi-MPV van het Duitse merk Opel.

In de jaren negentig verbaasde Renault vriend en vijand met de Megáne Scénic. Grote MPV’s als de Renault Espace, Volkswagen Sharan en Opel Sintra waren bekend, maar dit concept werd nog niet eerder toegepast in een lager segment. De Scénic kreeg veel navolging van auto’s die qua layout exact gelijk waren. Het platform van een C-segment hatchback, maar dan met een hoge ‘monospace’-opbouw en een variabel interieur met 3 losse stoelen en een grote bagageruimte. Uiteraard kon Opel niet achterblijven. Op basis van de tweede generatie Astra ontwikkelde het ook een midi-MPV. In tegenstelling tot alle andere merken bedacht Opel dat een derde zitrij met wegklapbare zitjes een handige toevoeging kon zijn. Dat klopte, dit ‘Flex 7’-systeem zorgde ervoor dat veel concurrenten weer terug naar de tekentafel konden gaan.

opel-zafira-a-red-front-side-1999-775-2.jpg

De Opel Zafira kwam in 1999 op de Nederlandse markt. Er was keuze uit twee uitvoeringen: Comfort en Elegance. Daarnaast werden er drie motoren geleverd in het eerste jaar: een 1.6 en 1.8 op benzine (100 en 115 pk) of een 82 pk 2.0 dieselmotor. De Zafira bleek al snel een populaire auto te zijn: jaarlijks werden er meer dan 10.000 exemplaren van verkocht. In 2000 werd het motorenaanbod naar boven afgerond met een 2.2 benzinemotor (147 pk) en een 2.0 turbodiesel (100 pk). De 1.8 en 2.2 waren leverbaar met een automaat, alle andere varianten hadden een handgeschakelde versnellingsbak.

opel-zafira-a-grey-rear-side-1999-775-2.jpg

In 2001 introduceerde men een heel bijzondere variant, namelijk de Zafira OPC. OPC staat voor Opel Performance Center en was toen nog een vrij jonge onderneming. OPC hield zich bezig met de race-activiteiten van Opel en had tot dusver slechts twee straatauto’s gebouwd op basis van de Opel Astra. De Zafira OPC had een 2.0 viercilinder turbomotor onder de kap met 190 pk aan vermogen en 250 Nm koppel. Hiermee was de Zafira OPC een van de snelste MPV’s die je kon krijgen: 0-100 in 8,2 seconden en een topsnelheid van 240 km/u zijn uitstekende waarden. Ook het uiterlijk was uitstekend, de 17” velgen, extra aangezette bumperset, skirts en achterspoiler lieten er geen twijfel over bestaan dat dit een vlotte auto was. De Zafira OPC was zelfs leverbaar in ‘Arden Blue’, de kenmerkende OPC-kleur. De gehele Zafira range inclusief de OPC kreeg in 2003 een minimale facelift.

opel-zafira-opc-blue-front-side-2001-775-2.jpg

De tweede generatie Opel Zafira groeit in alle maten behoorlijk. Qua uitrusting was de Zafira luxer uit te voeren dan ooit. Een duidelijk voorbeeld is het gedeeltelijk glazen dak met een groot aantal opbergvakjes in het het plafond. Niet alleen waren die bijzonder praktisch, door het glas was er veel lichtinval in het gehele interieur. Er waren diverse uitrustingsniveau’s leverbaar. Instappen deed je met de Essentia die, zoals de naam al aangeeft, voorzien is van de essentiële items. Een stapje hoger op de ladder stond de Enjoy en de meest luxe uitvoering was de Cosmo.

opel-zafira-turbo-b-grey-above-side-rear-2005-750-2.jpg

De Zafira was verkrijgbaar met een enorme range aan benzinemotoren: 1.6 (110 pk), 1.8 (140 pk), 2.2 (165 pk) en 2.0 Turbo (200 pk). Belangrijker was de compleet nieuwe lijn aan dieselmotoren van Fiat-origine. Deze waren aanmerkelijk stiller, zuiniger en beter gemanierd dan de oude GM-blokken. De 1.9 CTDI was leverbaar met 100, 120 en 150 pk. De 1.8, 2.2 en alles diesels waren leverbaar met een automaat. Bovenaan stond wederom een Zafira OPC. Ditmaal had de 2.0 turbomotor maar liefst 240 pk en 320 Nm onder de kap. Deze ging in 7,8 seconden naar de 100 km/u en kon op de Autobahn een snelheid van 231 km/u per uur halen. In 2008 wordt de Zafira voorzien van een facelift waarbij de massievere bumpers en nieuwe lampen voor en achter het meest opvallen.

opel-zafira-b-grey-front-side-2008-775-2.jpg

Een compleet nieuwe Zafira stond in de showrooms in 2011. De auto werd nu ‘Zafira Tourer’ genoemd. Daar waren twee redenen voor. De Zafira viel zo in de pas met de Astra Tourer en Insignia Tourer. Een andere reden was dat de ‘oude’ Zafira op sommige markten zij aan zij verkocht werd met de nieuwe.

De nieuwe Zafira was wederom een stuk gegroeid. Net als de Insignia was de nieuwe Zafira Tourer eleganter en fraaier dan ooit. Dat gold ook voor het interieur. Wederom is de Zafira uitgerust met zeven zitplaatsen.

opel-zafira-tourer-c-grey-front-side-2011-775-2.jpg

De Zafira Tourer is de eerste Zafira waarbij geen motoren zonder turbo leverbaar zijn. Het begint bij een 1.4 Turbo met 120 pk (altijd met handbak), vervolgens een 1.4 Turbo met 140 pk (automaat optioneel) en een 1.6 Turbo op CNG met 150 pk. Er zijn twee 2.0 CTDI diesels: eentje met 130 pk, een met 165 pk en een 195 pk sterke bi-turbodiesel. Later komen daar een 170 pk en 200 pk sterke 1.6 Turbo op benzine bij. Voor 2016 krijgt de Zafira een vrij ingrijpende facelift. Het front is nu compleet anders en in lijn met de nieuwe Astra en Insignia. De voorbumper, koplampen en grille zijn duidelijk afwijkend. De Zafira Tourer is nu ook verkrijgbaar met een 4G hotspot, Apple CarPlay en adaptieve LED-koplampen.

opel-zafira-opc-line-white-front-side-cosmo-green-rear-side-2016-775-2.jpg