Merken

Peugeot is een enorm veelzijdige fabrikant dat al sinds 1810 allerhande goederen produceert.

In het begin maakte het bedrijf voornamelijk koffiemolens en naai-machines, later bijgestaan door zout- en pepermolens. De eerste auto (op stoom) werd gebouwd in 1889 om er een jaar later eentje te maken met een verbrandingsmotor. Omdat de Peugeot-familie een onderscheid wilde maken tussen Peugeot auto’s en de rest, stichtte Armand Peugeot in 1896 de autotak: Société des Automobiles Peugeot.

peugeot-type-28-phaeton-black-front-side-1899-775.jpg

In tegenstelling tot vele andere fabrikanten in die tijd had Peugeot een omvangrijk modelgamma. In 1929 introduceert Peugeot een zeer belangrijke auto: de Peugeot 201. Het was destijds de goedkoopste auto die je in Frankrijk kon kopen. De auto was ook belangrijk vanwege zijn naam: 201. 2 refereerde naar de segmentering (hoe hoger het cijfer, hoe hoger de klasse) en het laatste cijfer naar de modelgeneratie.

peugeot-201-blue-front-side-1929-775.jpg

1960 is het jaar dat Peugeot een enorm belangrijke auto op de markt brengt: de 404. Niet alleen is de auto erg succesvol, maar de auto geeft Peugeot ook een beter imago. Allereerst de styling: Pininfarina was verantwoordelijk voor de elegante lijnvoering. De auto zelf was ook erg goed, met name de dieselmotoren gaven Peugeot een ijzersterk imago. De 404 was comfortabel, niet al te duur, goed uitgerust en zeer betrouwbaar. Mede daarom was de auto ook erg populair als taxi.

peugeot-404-yellow-front-side-1960-775.jpg

De 504 doet daar nog eens een flinke schep bovenop. De 504 was te krijgen in diverse varianten: sedan, stationwagon, familiale, coupé, cabriolet en zelfs een pickup. Dankzij soepele vering, praktische inzetbaarheid en robuuste bouwkwaliteit is deze auto een wereldwijd begrip. De auto wordt ook op diverse locaties ter wereld gebouwd. De Peugeot 504 werd in productie genomen in 1968 en bleef tot 1974 in de showrooms staan. Althans, in Nederland. Het model bleek met name in Afrika dermate populair dat de 504 tot 2006 in Nigeria gebouwd werd.

peugeot-504-white-front-side-1969-775.jpg

In 1974 toonde Peugeot interesse in het eveneens erg Franse merk Citroën door 30% van de aandelen over te nemen. Citroën had het erg zwaar in die periode. Prestigieuze projecten als de overname van Maserati, de SM en de wankelmotoren hadden erg veel geld gekost, maar leverden weinig op. In 1976 neemt Peugeot de rest over en vormt het een nieuw concern: de PSA groep. Het doel was dat de merken zoveel mogelijk met elkaar gingen samenwerken, maar met behoud van hun eigen identiteit.

peugeot0-604-red-front-side-1976-775.jpg

Dat stukje identiteit was nu juist het probleem voor Peugeot. Citroën was een zeer baanbrekend, innovatief en excentriek automerk. Peugeots stonden bekend als onverwoestbaar, maar ook erg saai. Eind jaren ’70 zakte Peugeot een beetje weg als bouwer van goede, maar saaie auto’s. Met name de compacte modellen als de 104 en 305 waren in vergelijking met de concurrentie te braaf. Het resultaat was, dat Peugeot hierdoor zelf in gevaar kwam. De verkopen vielen tegen, waardoor er niet veel geld was om nieuwe modellen te ontwikkelen en op de markt te brengen.

peugeot-305-brown-front-side-1980-775.jpg

Eigenlijk werd alles ingezet op één model: de 205. De 205 was een compacte drie- of vijfdeurs hatchback. Net als de originele Mini en de Volkswagen Golf was de 205 een klasseloze auto: iedereen kon er mee voorrijden. Het was een charmante auto zonder kapsones. Nog een reden va het succes was de grote verscheidenheid aan uitvoeringen: zuinige 1.0’s, uiterst luxe Roland Garros’ versies, hippe Cabrio’s en potente diesels: werkelijk elke variant was mogelijk.

peugeot-205-xr-5-door-grey-front-side-183-775.jpg

De Peugeot 205 was de bestverkochte auto van Europa en jarenlang de meest geproduceerde Franse auto. Met de 205 GTI kon Peugeot dan eindelijk het laatste vleugje sufheid van zich afschudden. De 205 GTI was een icoon: het was een van de leukste betaalbare auto’s ooit gebouwd. Vooral met de 1.9 GTI kon je op een B-weggetje diverse sportwagens het goed lastig maken.

peugeot-205-gti-205-t16-group-b-rally-car-205-cti-205-t16-front-side-1988-775.jpg

Het grote succes van de 205 bracht wel een probleem met zich mee. Hoe moest Peugeot dit model opvolgen? Mede daarom kreeg de 205 niet een, maar twee opvolgers: de 106 in 1991 en de 306 in 1993. De 106 was net een maatje kleiner dan de 205 en de 306 was net even wat groter. Ondanks dat beide modellen goed ontvangen werden, durfde Peugeot de 205 niet uit productie te nemen: hij verkocht nog te goed.

peugeot-205-xs-grey-rear-side-206-xs-orange-rear-side-1998-775.jpg

De 205 bleef nog een tijdje in de showrooms staan, tot 1998. Er zijn uiteindelijk 5.300.000 exemplaren gebouwd. Het was duidelijk dat de 205 een opvolger nodig had. Deze kwam er in de vorm van de 206. Nog meer dan de 205 was de 206 een auto voor iedereen. Ook de 206 was te bestellen in allerlei varianten. Van een eenvoudige 1.1 zonder toerenteller tot een luxe Gentry met leder, automatische airconditioning en navigatie. Ook kon de 206 besteld worden als stationwagon, eenvoudig herkenbaar aan de hoge achterlichten.

peugeot-206-cc-red-rc-blue-0gentrey-grey-sw-blue-front-side-2003-775.jpg

Een andere populaire variant was de 206 CC. Deze auto begon zijn geboorte als 20-hartje, een concept car. Peugeot nam de auto in productie, mede omdat de 306 Cabriolet bijna uit productie ging. De 206 CC kenmerkte zich door zijn tweedelige klapdak. Deze kon elektrisch worden opgeklapt in de kofferbak. Heel veel ruimte bleef er dan niet over, maar je kon open rijden in een nieuwe auto voor een acceptabel bedrag. Het succes van de 206 CC breidde Peugeot uit met de 307 CC, een cabrio gebouwd volgens hetzelfde idee. De cabrio’s waren dermate populair dat elke andere fabrikant volgde met een dergelijke auto.

peugeot-201-cabrio-307-cc-grey-206-cc-blue-front-side-2003-775.jpg

Zo snel als de hype van coupe-cabrio’s kwam, zo snel verdween deze ook weer. Sowieso halveerden de verkopen van Peugeot. Mede dankzij de financiële crisis was het sinds 2008 lastig om nieuwe auto’s aan de man te brengen. De 207, 307 en 407 waren redelijk populair, maar de markt was aan het veranderen. Na een grondige herstructurering begon Peugeot aan het verdere verloop van dit millennium. De nieuwe line-up Peugeots (108, 208, 308) sluiten uitstekend aan bij de wensen van de consument. De lijnvoering is strakker en het interieur is simpel en elegant. Precies zoals in de jaren ’80.

peugeot-308-gti-black-rear-side-775.jpg

Deze auto’s hebben Peugeot geen windeieren gelegd, want het merk is nog altijd erg populair. Met name de nieuwe SUV-lijn van Peugeot (2008, 3008 en 5008) kunnen rekenen op een grote klantenkring. Mede dankzij die auto’s was Peugeot financieel gezond genoeg om een van hun oude concurrenten over te nemen: Opel is inmiddels onderdeel van Peugeot.

peugeot-2008-red-3008-brown-5008-blue-front-side-group-2017-775.jpg