Merken

De 206 is een compacte auto van Peugeot

Hoe volg je een een icoon op? Dat was waar Peugeot mee in zijn haren zat in de jaren ’90. De Peugeot 205 was sinds die lancering in 1983 een waanzinnig succes. Sterker nog, dankzij de 205 heeft Peugeot de jaren ’80 überhaupt overleeft. Voor de 205 ging het niet al te best. Normaal gesproken verkoopt een auto in het begin het beste, om vervolgens qua aantallen af te zakken naar een lager punt. Dan brengt de fabrikant een nieuw model als opvolger en begint de cyclus opnieuw. Niet bij de 205. Die auto bleef namelijk verkopen.

peugeot-205-red-front-side-1995-775.jpg

Om geen risico te lopen bedacht Peugeot niet één, maar twee opvolgers: de 106 en de 306. Voor degenen die eenvoudig transport nodig hadden (wat de 205 ook was), kon men opteren voor de 106. Er waren echter ook genoeg luxe en snelle 205’s, voor hen moest de 306 een goed alternatief zijn. Voor de zekerheid hield Peugeot de 205 nog even in productie. Omdat de auto alsnog in trek bleef, duurde het even voordat Peugeot doorhad dat de 205 een directe opvolger moest krijgen.

peugeot-205-xs-gre-206-xs-orange-rear-side-1998-775.jpg

Dat gebeurde uiteindelijk in 1998. Speciaal voor de opvolger van de 205 werd er een uniek platform ontwikkeld en kreeg Pininfarina de opdracht om een tijdloos ontwerp te tekenen. Dat lukte bijzonder goed. Eind 1998 werden de eerste exemplaren in Nederland geleverd. De Peugeot 206 was enkel leverbaar met viercilinder motoren, waaronder drie benzinemotoren (1.1, 1.4 en 1.6) plus een 1.9 dieselmotor. Alle motoren hadden 8 kleppen per cilinder en een enkele bovenliggende nokkenas. Dat was ook in 1998 redelijk ouderwetse techniek.

peugeot-206-5-door-xt-grey-front-side-1998-775.jpg

De eerste zestienklepper in de range was de 206 GTI, die een 2.0 motor uit de 406 onder de kap had liggen, goed voor 136 pk. De 206 GTI had een sportievere voorbumper, aluminium tankdop, 15” velgen en sportstoelen die met leer, alcantara en stof bekleed waren. De aluminium sportpedaaltjes maakten het geheel af. Voor wie dat net even te veel was kwam in 2000 de XS 1.6 16v, deze was iets soberder uitgevoerd dan de 206 GTI en had iets minder vermogen: 110 pk.

peugeot-206-gti-blue-front-side-3door-1999-775.jpg

De meest opzienbarende 206 moest nog komen, namelijk de 206 CC. Peugeot had al een concept laten zien wat er zeer productierijp uitzag. De productieversie kwam een jaar later op de markt. Nu was een cabrio op basis van een compacte auto niet heel bijzonder, Peugeot had natuurlijk ervaring met de 205 Cabriolet. Wat de 206 CC zo bijzonder maakte, was een metalen klapdak die elektrisch bediend kon worden.

peugeot-206-cc-grey-rear-side-2001-775.jpg

De auto was bij introductie een groot succes. Dusdanig groot dat Peugeot genoodzaakt werd om de productie enorm op te schroeven. De levertijden namen dusdanig toe dat de enkele showroommodellen die er waren, inclusief hele jonge occasions, voor boven de nieuwprijs verkocht werden. Ook volgden veel concurrenten met soortgelijke auto’s. De auto was leverbaar met een 1.6 of 2.0 motor. Later volgden er ook een diesel alsmede een superluxe Roland Garros uitvoering.

peugeot-206-cc-rolang-garros-green-side-2003-775.jpg

Een andere bijzondere uitvoering was de 206 SW, een stationwagon versie van de 206. Deze kwam in 2002 op de makrt. De B-segment hatchback/station was destijds iets wat niet veel voorkwam. De Kia Pride Stationwagon en VW Polo Variant waren vooral heel erg saaie, rechttoe-rechtaan ‘wagons. De 206 was met zijn hooggeplaatst achterlichten en donkere achterruit aanzienlijk frivoler gestyled. Dit frivole karakter werd nog eens benadrukt door het feit dat je de auto in het boterbloemetjes-geel kon bestellen en desnoods zelfs als GTI-variant.

peugeot-206-sw-gti-grey-rear-side-2003-775.jpg

Aan het einde van 2002 wordt de gehele range van de 206 voorzien van een facelift. De verschillen zijn heel subtiel. De grille in de bumper krijgt een chromen randje, de achterlichten krijgen de zelfde lampen als de 307 en de bumperstrips worden geheel in kleur meegespoten. Nieuw zijn de éco-modellen. Dit zijn diesels met een langere eindoverbrenging en smallere banden, om zo het verbruik te drukken. Het milieu is echter nog niet een populair onderwerp, waardoor deze variant een jaar later alweer van de markt wordt gehaald.

peugeot-206-hdi-eco-grey-front-side-2003-775.jpg

Compleet aan de andere kant van het 206-spectrum is de 206 RC. RC was voor Peugeot het label boven GTI. De 206 RC had dezelfde 2.0 zestienklepper onder de kap, maar deze leverde nu 177 pk. Daarmee was het direct de snelste 206. Aan het uiterlijk vielen grote 17” velgen (van de 307 XSI) en vuistdikke uitlaten op. Verder leek de auto net op een GTI (en dus ook de XS). Aan het interieur was meer werk besteed. Zo had de 206 RC serieuze sportkuipen en een met alcantara beklede teller-overkapping.

peugeot-206-rc-grey-front-side-2003-775.jpg

De 206 bleef in productie tot 2006. Daarna werd de auto opgevolgd door de 207. Gedeeltelijk, althans. Want net als met dit succesnummer hield Peugeot de 206 nog even in leven. De auto kreeg een andere naam (206+) en een nieuwe front, waarmee de auto keurig in de pas liep met andere Peugeots In 2010 viel dan daadwerkelijk het doek voor Peugeots bestseller. In Nederland is het de bestverkochte Peugeot aller tijden: de Nederlandse Importeur heeft er meer dan 150.000 op kenteken gezet.

peugeot-206-red-blue-front-side-2010-775.jpg