Merken

De 3008 is een crossover van het Franse Merk Peugeot.

Het is op zich best opmerkelijk hoe Peugeot tot tweemaal toe de boot heeft weten te missen. Halverwege de jaren ’90 bedacht concurrent Renault de midi-MPV, de Renault Scénic. Die auto werd Auto van het Jaar 1997 en heel snel volgden andere merken met een succesvolle concurrent. PSA-collega Citroen ontving de Xsara Picasso, maar bij Peugeot duurde het even. In 2002 kwamen er op de basis van de 307 twee ruimere varianten: de 307 Break en de 307 SW. Die laatste was verkrijgbaar als zevenzitter en moest zodoende concurrentie bieden aan het alsmaar groeiende aanbod van midi-MPV’s. Dat lukte overigens heel aardig, maar de 307 was meer een praktische stationwagon met twee extra stoelen, geen MPV. Peugeot hield halsstarrig vast aan dit concept en ook de opvolger van de 307 SW, de 308 SW, kon als zevenzitter besteld werden.

peugeot-308-sw-broown-rear-side-2011-775-2.jpg

Op basis van dat chassis ontwikkelde men in 2009 een wonderbaarlijke kruising tussen een crossover en een MPV: de Peugeot 3008. De auto staat iets hoger op zijn poten dan de gemiddelde stationwagon of MPV, maar niet zo hoog als veel crossovers en SUV’s. In principe was dit een bijzondere keuze. Want rond deze tijd was de concurrentie al volop bezig met het lanceren van compacte crossovers, zoals de Volkswagen Tiguan en Kia Sportage. De aparte styling deed meer denken aan een MPV, vanwege de ‘monospace’ vorm: een bijna schuin aflopende voorkant en en vrij verticale achterkant. Niet iedereen was even weg van het ontwerp, maar dankzij de lijnen kon Peugeot zo een hele ruime auto construeren.

peugeot-3008-brown-front-side-2009-775-2.jpg

De 3008 was overigens geen raszuivere MPV qua indeling. De achterbank zat gewoon vast en er was geen tweede zitrij. Wel bood de 3008 veel ruimte voor alle inzittenden, zowel in de lengte, breedte als in de hoogte. Qua interieur had Peugeot ook enorme stappen gezet, want zo apart als het exterieur was, zo fraai was het dashboard. Standaard was deze al meer dan voldoende, maar het dashboard kon worden aangekleed met luxe opties als een volledig lederen interieur, groot navigatiesysteem en een heus Head-Up Display. Qua uitrustingniveaus was er keuze uit een SR (basis), ST (luxer) en GT (sportiever). Daarnaast kwam er een Lease Edition voor de zakelijke markt.

peugeot-3008-grey-rear-side-above-2009-775-2.jpg

De 3008 was leverbaar met louter viercilinder motoren. Op benzinegebied was er een 1.6 met of zonder turbo (120 of 156 pk) en twee diesels: een 1.6 HDI met 115 pk en een 2.0 HDI met 150 pk. Een bijzondere variant was de Hybrid-4. In principe hebben alle 3008’s voorwielaandrijving. De Hybrid-4 had vierwielaandrijving, maar op een zeer inventieve manier. De 2.0 dieselmotor leverde 163 pk aan vermogen, de motor lag voorin en dreef de voorwielen aan. Achterin bevond zich een elektromotor met accu’s. De totale combinatie leverde 200 pk en 400 Nm. Genoeg om tot aansprekende prestaties te komen. 0-100 duurde 9,2 seconden en de topsnelheid bedroeg 191 km/u. Niet verkeerd voor een bijna 1.700 kilogram wegende crossover.

peugeot-3008-HYbrid4-blue-front-side-2011-775-2.jpg

In 2013 werd de 3008 gefacelift. Met name aan de voorkant waren de verschillen vrij duidelijk. De koplampen waren moderner en de grille was minder massief. Verder werd het geheel even strakgetrokken om weer een paar jaartjes ertegenaan te kunnen, zowel qua interieur als exterieur. In 2013 deed men nog niet zoveel aan de motorvarianten. Dat gebeurde pas in 2015, toen de 1.2 PureTech drieciinder turbomotor de 1.6 en 1.6 THP verving. Die motor zou zijn weg ook gaan vinden naar de tweede 3008.

peugeot-3008-black-front-side-2013-775-2.jpg

Die nieuwe Peugeot 3008 was dan eindelijk volgens de heersende trend een compacte crossover. De auto was getekend volgens Peugeots nieuwe huisstijl. De enorme grille is komen te vervallen voor een veel kleiner exemplaar. De koplampen priemen nu uit de carrosserie en diverse ronde lijnen worden afgewisseld door zeer strakke, rechte vormen. Een goed voorbeeld is de bijna massief rechte balk voor de verlichting achter.

peugeot-3008-black-side-bronze-front-side-2016-775-2.jpg

De 3008 krijgt later bijval van de 5008. In principe is de 5008 dezelfde auto, maar dan met een langere wielbasis en ruimte voor 7 zitplaatsen, terwijl de 3008 maximaal 5 personen kan herbergen. Qua motoren blijft veel bij het oude, zij het dat de motoren nu iets efficiënter (dus zuiniger) zijn dan voorheen. De eerdergenoemde 1.2 driecilinder met 130 pk is de instap benzinemotor. De volgende benzinemotor is meteen de topmotorisering op benzinegebied: een 165 pk sterke 1.6 THP. Ook zijn er slechts twee dieselmotoren leverbaar. Een 1.6 HDI met 120 pk of een dikke 2-liter HDI met maar liefst 180 pk. Ondanks de duidelijke crossover-uitstraling is de Peugeot 3008 altijd een voorwiel aangedreven auto. Een automaat is op bijna alle modellen te verkrijgen als optie. Op de 1.6 THP en 2.0 HDI-varianten is een automaat standaard. Met de 2008, 3008 en 5008 heeft Peugeot dan eindelijk de langverwachte SUV/Crossover-lijn. Niet zonder succes, want het zijn de populairste auto’s in de showrooms van het Franse merk.

peugeot-2008-3008-5008-grey-front-side-2017-775-2.jpg