Merken

De 307 is een C-segment auto van Peugeot.

Hoe geef je een succesvolle auto een succesvol vervolg? Dat was de uitdaging waar Peugeot mee zat met de 306. Deze auto kwam al in 1993 op de markt en was eigenlijk direct een succes. Sterker nog, zelden liet een auto stabielere verkoopcijfers zijn als de Peugeot 306. Bijna elk jaar werden er meer dan 10.000 exemplaren van verkocht. Normaliter is een fabrikant vrij behoudend met de opvolger om het succes zoveel mogelijk uit te melken. Met de Prométhée Concept liet Peugeot zien dat ze veel ambitieuzere plannen hadden.

peugeot-promothee-copncept-grey-front-side-2000-775.jpg

De productieversie van de Peugeot 307 zag er natuurlijk niet exact hetzelfde uit, maar de neus werd bijna één-op-één overgenomen. De 307 had een soort mono-space achtig uiterlijk, met een iets hogere instap en een enorm ruimtegevoel vanaf de bestuurdersstoel. Wat dat betreft was het een totaal andere auto dan zijn voorganger. In technisch opzicht valt dat overigens erg mee, want het platform van de 307 is eigenlijk een uitgerekt 306-onderstel. De 307 was aanvankelijk leverbaar als hatchback (door Peugeot ‘Berline’ genoemd) met naar keuze drie of vijf deuren.

peugeot-307-xr-red-front-side-2001-775.jpg

Er kon gekozen worden uit drie benzinemotoren: een 1.4 (75 pk), 1.6 16v (110 pk) of een 2.0 16v (136 pk). Tevens waren er 2.0 HDI-diesels met 90 of 110 pk. Een viertrapsautomaat was alleen mogelijk in combinatie met de 1.6 of 2.0 benzinemotor. Er kon gekozen worden uit vijf uitrustingsniveau’s: XR (basis), XS (iets sportiever), XSI (nog sportiever), XT (iets luxer) of Gentry (nog luxer). In 2002 wordt er een 1.4 HDI dieselmotor met 70 pk aan het gamma toegevoegd.

peugeot-307-xsi-grey-rear-side-2001-775.jpg

Groter nieuws zijn de 307 Break en 307 SW. Qua carrosserie zijn het beide vijfdeurs stationwagons. De 307 SW is luxer aangekleed en meer als midi-MPV in de markt gezet. Zo heeft de 307 SW een groot glazen dak en drie losse stoelen in plaats van een achterbank. Eventueel zijn twee extra stoelen mogelijk op de derde zitrij. Qua uiterlijk is de SW te herkennen aan 16” lichtmetalen velgen, aluminium-kleurige dakrails en handgrepen plus in carrosseriekleur meegespoten bumpers. De Break had een vaste achterbank, geen derde zitrij en was soberder uitgerust. Ook was de Break leverbaar met alle 307-motoren, de basismotoren (zowel diesel als benzine) waren niet mogelijk op de 307 SW.

peugeot-307-sw-break-grey-front-side-2002-775.jpg

In 2003 kwam er nóg een nieuwe carrosserievariant van de 307, de CC. Peugeot had met de 206 CC een succesnummer in handen en wilde dat succes uitbreiden naar boven. Net als de 206 CC had de 307 CC een stalen klapdak. In het begin was de 307 CC alleen leverbaar met grotere motoren, zoals de 2.0 16v motor. Deze kon geleverd worden met handgeschakelde vijfbak of viertraps automaat. Nieuwe topper aan het firmament is de ‘2.0 16v 180’. Deze motor kwam rechtstreeks uit de 206 RC en leverde 177 pk. Ondanks het sportieve karakter van de motor, was deze 307 niet erg snel. 0-100 km/u duurde alsnog 9,5 seconden, mede dankzij het hoge gewicht. In 2004 wordt er een 1.6 16v met 110 pk als nieuwe instapper aan het gamma toegevoegd.

peugeot-307-cc-red-front-side-2003-775.jpg

In 2005 werd de 307 flink onder handen genomen middels een facelift. De complete neus werd herzien. De grille boven de bumper verdween en die in de bumper werd flink groter gemaakt. De mistlampen verhuisden van de koplampunits naar de grille en werden voorzien van een chromen ring en de koplampen zelf groeiden in afmetingen. Het logo bevond zich nu vlak boven de grille. De motorkap was ook nieuw.

peugeot-307-sw-grey-front-side-2005-775.jpg

In het interieur werden er ook de nodige wijzigingen doorgevoerd. Het design bleef grotendeels gelijk, maar de afwerking en het materiaalgebruik stond op een hoger plan. Op technisch gebied veranderde er meer. De welhaast antieke 1.4 achtklepper werd vervangen door een veel modernere 1.4 16v. De diesels, nog stammend uit de Peugeot 406, mochten ook met pensioen. Daarvoor in de plaats kwamen nieuwe zelfontbranders die PSA (het moederbedrijf van Peugeot en Citroën) met Ford ontwikkeld had. Er kon gekozen worden voor een 1.6 HDi (90 pk), 1.6 HDiF (110 pk) en een 2.0 HDiF (136 pk).

peugeot-307-cc-orange-front-side-2005-775.jpg

De 307 is een van de weinige Peugeots waar geen sportieve ‘GTI’-variant van werd geleverd. De XSI-modellen hadden sportstoelen en grote lichtmetalen velgen, maar waren leverbaar op bijna elke motor. Peugeot kwam met de 307 Féline nog het dichtste bij een GTI-achtige. Ook deze had de 177 pk sterke tweeliter onder de kap. Omdat de hatchback variant veel lichter was dan de cabrio, stonden de prestaties ook op een hoger plan. 0-100 km/u duurde 8 seconden en de topsnelheid bedroeg 220 km/u. Ook in 2005 geen wereldschokkende waarden, maar wel lekker vlot. Wat wel bijzonder was aan de 307 Féline, was de aankleding, waaronder een dashboard dat geheel in leder was bekleed. De Peugeot 307 is een van de meest succesvolle Peugeots aller tijden. Wereldwijd zijn er meer dan 3.700.000 van geproduceerd. In Nederland was het ook een succes, met meer dan 110.000 verkochte exemplaren. Daarmee was de 307 een groter succes dan de voorganger, de 306, waarvan er zo’n 90.000 op gele platen werden gezet. In 2007 wordt de 307 opgevolgd door de 308.

peugeot-307-feline-red-rear-side-2005-775.jpg