Merken

De 308 is een compacte middenklasser van het Franse merk Peugeot.

De Peugeot 308 werd in 2007 gelanceerd als opvolger van de Peugeot 307. De 308 was de eerste Peugeot met de ‘08’-nummering. Ondanks het compleet nieuwe uiterlijk en de toegenomen afmetingen was het een doorontwikkeling van de 307. In eerste instantie was de auto leverbaar als drie- en vijfdeurs hatchback. Qua motoren was er keuze uit diverse viercilinder benzine- en dieselmotoren. De meeste benzine motoren werd ontwikkeld in samenwerking met BMW, terwijl de diesels in collaboratie met Ford ontworpen zijn. Unieke feature was de bijzonder lage luchtweerstand in zijn klasse.

peugeot-308-3-door-grey-front-side-2007-775.jpg

Ten opzichte van de 307 had de 308 een enorme upgrade gekregen qua interieur. Het dashboard was opgetrokken uit veel duurdere materialen en het geheel was beter afgewerkt. De driedeurs 308 werd geleverd in een beperkt aantal uitvoeringen, met name sportievere varianten. De vijfdeurs was leverbaar in veel meer smaakjes. Van eenvoudig met een kleine motor tot grote diesels en zeer luxe varianten. Liefhebbers van een automaat zijn altijd aangewezen op de vijfdeurs: de driedeurs was er enkel met een handbak. Na het gigantische succes van de 307 SW kwam de 308 in 2008 er ook als stationwagon. Was de 307 er als eenvoudige ‘break’ en luxe ‘SW’, bij de 308 is het altijd een ‘SW’. Qua keuze in uitrusting en motor was de 308 SW min of meer gelijk aan de vijfdeurs.

peugeot-308-sw-grey-rear-side-2008-775.jpg

In 2009 is het tijd voor een open variant, de 308 CC. Net als zijn voorganger had de 308 CC een metalen klapdak die in twee delen geheel elektrisch weggeklapt kon worden. Met het dak omhoog was de 308 CC redelijk praktisch, met een bagageruimte van 465 liter. Met het dak open slinkt de inhoud naar 266 liter. Er waren drie motoren leverbaar: een 1.6 benzine met 120 pk, een 156 pk sterke 1.6 turbo en een 2.0 HDI diesel. Die laatste werd altijd geleverd met automaat. Op basis van de 308 zijn nog twee modellen op de markt gekomen. De eerste is de RC-Z, een 2+2 coupe. De RCZ begint zijn carrière als concept auto met de naam 308 RC-Z, maar wordt als RC-Z op de markt gebracht. De tweede was een crossover, de 3008.

peugeot-308-cc-grey-front-brown-rear-2009-775.jpg

De 308 ontvangt een grondige facelift in 2011. Met name aan het front is het duidelijk te zien. De neus is nu veel subtieler met een kleinere grille en veel kleinere koplampen. De optie voor een driedeurs hatchback komt te vervallen. Wel komt er een sedan-versie, maar die komt niet naar Europa. Uiteraard worden de 308 SW en 308 CC ook gefacelift. Sinds die facelift zijn er minder uitrustingsniveaus en motoren leverbaar. Dit zijn met name de basisuitvoeringen die niet populair bleken te zijn. De eerste generatie blijft vijf jaar in productie.

peugept-308-grey-front-side-2011-775.jpg

De tweede generatie neemt het stokje over in 2013. Peugeot heeft besloten dat qua naamgeving het voortaan bij 08 modellen zal blijven. De 308 staat op een compleet nieuw platform en de vormgeving is behoorlijk aangepast. Het lijnenspel is een stuk strakker geworden, evenals het interieur. De 308 is nu standaard een vijfdeurs. Qua motoren is er ook een nieuwe wind aan het waaien, er is keuze uit een 1.2 (110 of 130 pk), 1.6 (156 of 205 pk). Die laatste is alleen leverbaar in de ‘GT’-uitvoering, de voorlopige topper. Traditioneel wordt de dieselrijder op zijn wenken bediend bij Peugeot en bij de tweede generatie 308 is dat niet anders. Er kan gekozen worden uit een 1.6 HDI (90 of 115 pk) en een 2.0 HDI met 150 of 180 pk. Ook die laatste is alleen leverbaar als GT.

peugeot-308-red-front-side-2013-775.jpg

De 308 CC krijgt geen opvolger, maar de 308 SW wel. De stationwagon uitvoering is Nederland erg populair. Dankzij de lage uitstoot van diverse HDI-uitvoeringen was deze auto erg populair onder leaserijders vanwege de gunstige bijtelling. De 308 SW heeft een bagageruimte van maar liefst 610 liter. Als de bank wordt neergeklapt is er 1660 liter beschikbaar. Qua uitrusting en motoren is het gamma bij de SW bijna gelijk aan de hatchback.

peugeot-308-sw-grey-rear-side-2014-775.jpg

De snelste variant is enkel als hatchback beschikbaar, dit is de 308 GTI. Van de vorige 308 was ook een uitvoering met de naam ‘GTI’, maar dat was niet meer dan een vlotte 308. De nieuwe 308 GTI staat op een hoger plan en werd door de motorsportdivisie ‘Peugeot Sport’ ontwikkeld. De motor is een speciaal ontworpen 1.6 turbo met 250 pk en 330 Nm. De prestaties zijn prima voor elkaar: 0-100 km/u in 6,2 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Voor wie dat niet voldoende is, kan er gekozen worden voor een sterkere variant met 270 pk. Deze is niet alleen iets sneller (6 seconden naar de 100 km/u), maar ook sportiever dankzij grotere remmen, 19" velgen, sportkuipen en een heus sperdifferentieel.

peugeot-308-gti-270-red-black-250-red-rear-side-2015-775.jpg

Dat Peugeot tevreden was met het uiterlijk van de tweede generatie 308 blijkt wel uit de facelift, deze is uiterst subtiel. De bumper is iets anders en de auto heeft LED-knipperlichten. De keuze is nu veel beperkter dan voorheen. Er zijn enkele 1.2’s leverbaar. Wil je meer dan is er een GT of GTI, waarvan de laatste alleen maar als 270 pk sterke topper verkocht wordt.  Wel is er een nieuwe diesel: de 1.5 HDI.

peugeot-308-blue-gt-front-side-308-sw-gt-grey-rear-side-2017-775.jpg