Merken

De 508 is een middenklasse sedan en stationwagon van Peugeot.

Er is een periode geweest waarin Peugeot uiterst succesvol was, namelijk in de jaren ’80 en ’90. Men maakte bijzonder fijne automobielen. Comfortabel, betaalbaar en bijna altijd voorzien van een fraai koetswerk. Voor lange tijd liet Peugeot het ontwerpen van de modellen over aan Pininfarina. De Italiaanse grootmeester was zeer bedreven in het ontwerpen van elegante, tijdloze auto’s. In de middenklasse had Peugeot een lange traditie van reissedans als de 404, 504, 405 en 406. De opvolger van de 406 werd voor de verandering door Peugeot zelf ontworpen.

peugeot-406-gt-hdi-blue-piana-front-side-2002-775.jpg

Dit ontwerp was veel expressiever dan voorheen. Met name die gigantische koplampen en die enorme grille vielen niet bij iedereen in de smaak. Qua verkoopaantallen kon de 407 niet in de schaduw staan van de 406, van de 407 werden er in Nederland zo’n 25.000 stuks verkocht, tegen bijna 60.000 stuks van de 406. De opvolger van de 407 moest daar verandering in brengen, met deze 508 leek Peugeot weer te hunkeren naar de jaren van weleer. Waarschijnlijk daardoor had Peugeot besloten om de 508 een stuk eenvoudiger vorm te geven. Ook de proporties waren eleganter: de overhang voor was korter en aan de achterkant juist een stuk langer.

peugeot-407-blue-front-side-2006-775.jpg

De Peugeot 508 kwam in de herfst van 2010 op de markt. De auto stond op het PF3-platform, waar de Citroen C5 ook op stond. Die auto kon besteld worden met luchtvering, de 508 had altijd schroefveren. De auto was direct leverbaar in twee verschillende koetswerken: een vierdeurs sedan (die Peugeot ‘Berline’ noemt) en een vijfdeurs stationwagon (die Peugeot ‘SW’ noemt). De 407 Coupé kreeg bij de 508 geen opvolger.

peugeot-508-grey-front-side-2010-775.jpg

Qua motoren legde Peugeot vooral de nadruk op diesel, toch een specialiteit van de Fransen. De instapdiesel was een 1.6 HDi met 112 pk en 240 Nm. Een stapje hoger stond de 2.0 HDI met 140 pk en 320 Nm. De 2.0 HDI kon ook in een sterkere variant besteld worden met 163 pk en 340 Nm. De topdiesel was een 2.2 HDI met 300 pk en 400 Nm. Deze werd enkel geleverd in de luxe en sportieve ‘GT’-uitvoering. Alle motoren en uitrustingsniveau’s (Acces, Active, Allure, Blue Lease en GT) konden als Berline en SW besteld worden. Er waren slechts twee benzinemotoren, een 1.6 zonder (120 pk) en mét turbo (156 pk).

peugeot-508-sw-brown-rear-side-2011-775.jpg

De Peugeot 508 is direct een hit. In 2011 worden er in Nederland meer dan 7.400 exemplaren van verkocht. Meer dan de laatste vier jaar aan 407-verkopen bij elkaar opgeteld. In 2012 zijn de verwachtingen hooggespannen, want er komt namelijk een nieuwe variant bij, de 508 Hybrid4. Zoals de naam doet vermoeden is het een hybride met vierwielaandrijving. De verbrandingsmotor is een tweeliter HDI-dieselmotor, goed voor 163 pk en 340 Nm. De auto had geen tussenbak of cardanas naar achteren, zoals normale auto’s met vierwielaandrijving dat wel hebben.

peugeot-508-hybrid-4-white-front-side-2012-775.jpg

In plaats daarvan bevond de elektromotor en de accu zich aan de achterkant. Dankzij het lage verbruik en de bijbehorende (theoretische) uitstoot was de 508 Hybrid4 lange tijd erg populair als leaseauto, vanwege de lage bijtelling. De 508 Hybrid 4 was er als sedan en stationwagon. Een jaar later lanceerde Peugeot de 508 RXH, deze heeft dezelfde hybride-aandrijving als de reguliere Hybrid4, maar zag er een stuk stoerder uit met zwarte bumperdelen, bijzonder vormgegeven mistlampen, aparte lichtmetalen velgen een grotere rijhoogte. Het was geenszins een terreinauto, maar een crossover in de sfeer van de Audi Allroad en Subaru Outback.

peugeot-508-rxh-brown-front-side-2012-775.jpg

De Peugeot 508 werd in 2014 voorzien van een subtiele facelift. De grille onder in de bumper was een stuk groter en de mistlampen kregen een nieuwe vorm. De grille bij de motorkap was optisch een stuk platter dan voorheen. Het interieur werd ook iets opgefrist en er waren nieuwe bekledingen en lakkleuren beschikbaar. Onder de kap werden de bestaande motoren aangepast voor (iets) meer vermogen en een (flink) lager verbruik. De 1.6 THP leverde nu 165 pk, de 1.6 HDI 120 pk. De 2.0 HDI ging naar 150 of 180 pk. Die laatste verving de 2.2 HDi die met pensioen gestuurd wordt.

peugeot-508-facelift-berline-grey-rear-side-sw-black-front-side-2014-775.jpg

Ondanks de prima start van de 508 vallen de verkopen na enkele jaren erg tegen. Toen de Hybrid4 minder interessant werd, vanwege nog strengere voorwaarden voor een gunstige bijtelling bleek ook deze variant niet heel erg populair als er ‘het volle pond’ voor betaald diende te worden. Sowieso is het D-segment in Nederland een heel lastig segment. Auto’s als de Skoda Superb en Volkswagen Passat zijn nog wel in trek, maar voor de rest zijn het voornamelijk premium auto’s (Audi A4, BMW 3 Serie) of crossovers (Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan) die gewild zijn. Dat weerhield Peugeot er niet van om het toch nog eens te proberen.

peugeot-408-gt-red-side-2018-775.jpg

De 508 krijgt namelijk in 2018 een opvolger. Qua uiterlijk is deze radicaal anders. De nieuwe 508 (rijtest) is veel ranker en sportiever, met een coupé-achtige daklijn. Voor het eerst in zijn carrière is Peugeots middenklasser nu een vijfdeurs liftback. Hiermee is de auto een waardig alternatief voor een Volkswagen Arteon of Audi A5 Sportback. De 508 is leverbaar met twee 1.6 turbomotoren (180 of 250 pk) en diverse diesels. Een stationwagon word halverwege 2018 onthuld.

peugeot-508-gt-sw-grey-rear-side-2018-775.jpg