Merken

Renault is een Franse autofabrikant sinds 1899. Het is opgericht door drie broers: Louis, Marcel en Fernand Renault.

Louis was de visionair en technicus, Marcel en Fernand hielden zich bezig met het runnen van het bedrijf. Al in 1903 bouwde Renault zijn eigen motoren. In 1905 krijgt Renault een grote order om 1.500 auto’s te leveren voor een verhuurbedrijf, dat de auto’s in wil gaan zetten als taxi’s.

renault-type-taxi-black-front-side-1905-775.jpg

Tijdens de tweede wereldoorlog is Renault genoodzaakt om bedrijfswagens en vrachtwagens te bouwen voor het leger. In het geheim werd er toen gewerkt aan een basale auto. Het moment dat de oorlog afgelopen zou zijn, voorzag Renault een behoefte in eenvoudig, deugdelijk transport. Die auto was de Renault 4CV. Het is een soort Franse kever. Van de Renault 4CV zijn er iets meer dan een miljoen geproduceerd.

renault-4-cv-grey-front-side-1951-775.jpg

De Renault 4CV kreeg twee iconische opvolgers. De eerste was de Renault Dauphine. Deze was gebouwd volgens hetzelfde principe als de 4CV, dus met de motor achter de achteras en achterwielaandrijving. De Dauphine was met meer dan 2 miljoen gebouwde exemplaren ook twee keer zo populair als de 4CV. Renault wilde niet net als Volkswagen afhankelijk zijn van één modelserie, waardoor het snel uitbreidde en de Dauphine verving door de Renault 8.

renault-dauphine-white-front-side-1964-775.jpg

In de jaren '70 is het de Renault 5 die de toon zet voor compacte auto’s. De auto is voorzien van een dwarsgeplaatste motor met voorwielaandrijving, destijds nog vrij bijzonder. De Renault 5 is compact, comfortabel en uiterst betaalbaar. Van de Renault 5 komen er ook snelle varianten die bewijzen dat klanten bereid zijn meer geld te betalen voor leuke uitvoeringen van normale auto’s. Er is keuze uit diverse modellen zoals de Alpine 5 Turbo. De laatste werd specifiek ontwikkeld voor de rallysport.

renault-5-rear-side-1985-775.jpg

In 1984 introduceert Renault de Espace. Deze auto is de eerste in zijn soort; een MPV. Het was aanvankelijk een idee van Matra, dat men wilde verkopen aan Peugeot. Peugeot had er zelf echter geen oren naar, waardoor men Renault benaderde. De Espace bleek een enorm populaire auto, met name bij grote gezinnen. In 1990 kwam de tweede generatie, in 1997 de derde. De eerste drie generaties werden bij Matra gebouwd, maar de Espace IV (vanaf 2002) was luxer dan ooit en werd door Renault zelf in elkaar gezet.

renault-espace-model-line-up-775.jpg

Een ander hoogtepunt van Renault was ook een soort ‘monospace’, maar dan een paar maten kleiner. In 1992 ziet Renault namelijk ruimte voor een auto onder de Clio: de Twingo. De Twingo is een meesterwerkje van Patrick LeQuement. Het doel was om een uiterst eenvoudige, betaalbare, praktische en zuinige auto te ontwikkelen. Dankzij de speelse lijnen werd het ook een herkenbare auto. De Twingo was waanzinnig populair en zou tot 2006 in productie blijven. De tweede generatie Twingo is aanzienlijk minder uitgesproken en zou minder lang in productie blijven.

renault-twingo-side-model-line-up-1992-775.jpg

In 1996 verbaast Renault de wereld met de Megane Scénic. De Megane is de opvolger van de Renault 19 en in veel opzichten een grote verbetering. De auto is te verkrijgen als hatchback, coupé, cabriolet, sedan en stationwagon. Maar de Scenic is de meest bijzondere variant. Wat Renault gedaan heeft is de eigenschappen van een Espace (ruime opzet, losse stoelen, hoge zit) gecombineerd met het platform van de Megane. Het blijkt een meesterzet te zijn. De auto wordt Auto van het Jaar en domineert in de Europese verkooplijsten. Het kost de concurrentie enkele jaren om een soortgelijke auto te ontwikkelen. De Megane Scenic wordt bij de facelift ontdaan van de naam Megane en is een op zichzelf staand model.

renault-megane-scenic-red-front-side-grey-rear-side-1997-775.jpg

De Twingo is de enige auto die de renaissance van begin jaren ’00 heeft meegemaakt. Renaults waren tot voor die tijd vrij behoudend. LeQuement was verantwoordelijk voor een compleet nieuw en gewaagd familiegezicht. Dit resulteerde in de Laguna II, Megane II, Espace IV, Vel Satis en de Avantime. Allemaal bijzonder gewaagde auto’s. Dankzij de comfortabele rijeigenschappen, gunstige prijsstelling en hun bijzondere karakter bleken ze erg populair, op de grote modellen na. De Vel Satis en Avantime waren actief in een marktsegment gedomineerd door Duitsers.

renault-vel-satis-avantime-2002-775.jpg

De opvolgers van die generaties waren een stuk behoudender. De Vel Satis en Avantime kregen geen opvolger en de Megane III en Laguna III hadden een minder extrovert uiterlijk. In 2009 word de legendarische Patrick LeQuement vervangen door de Nederlander Laurens van den Acker. Het is aan hem de taak om Renault te voorzien van een nieuwe designtaal. Dat lukt wonderbaarlijk goed. De eerste auto die geheel onder zijn supervisie is ontworpen is de vierde generatie Clio. In korte tijd komt daar de Megane IV bij, ditmaal alleen verkrijgbaar als stationwagon en vijfdeurs hatchback. De naam Laguna komt te vervallen en wordt vervangen door Talisman. De Talisman is er als sedan en stationwagon.

renault-talisman-model-range-2015-775.jpg

Ook de Espace (nu de vijfde generatie) krijgt de Laurens van den Acker make-over. De auto wordt nu meer als crossover in de markt gezet dan als pure MPV. Dat houdt in dat de de auto iets minder ruim is en wat hoger op zijn poten staat. De Renault Scenic ontvangt dezelfde behandeling en is een van de weinige auto’s waarbij 20" velgen standaard zijn. Renault moet de MPV’s wel iets stoerder maken, want dit type auto heeft het zwaar tegen de opkomende crossover rage. Om ook aan die vraag te kunnen voldoen lanceert Renault een lijn met crossovers. Het begint met de compacte Captur, een cross-over iets groter dan een Clio. Een stap daarboven staat de Kadjar, op basis van de Nissan Quashqai. Technisch zijn ze identiek, het uiterlijk is afwijkend. Bovenaan staat de grote Renault Koleos. De laatste is enkel met dieselmotor leverbaar.

renault-kadjar-red-front-blue-rear-2016-775.jpg

Op het gebied van duurzaamheid maakt Renault wel stappen, maar doet dat anders dan andere fabrikanten. Uiteraard gebruiken de Fransen compacte turbomotoren, maar hybrides schitteren door afwezigheid. Renault zet vol in op volledig elektrische auto’s. De Twizy is een kleine kruising tussen een skelter en een motorfiets, maar biedt basaal transport. Een stap daarboven staat de Zoe, een compact elektrisch autootje, iets groter dan de Twingo. De Twingo bevindt zich nu in de derde generatie en is een compleet andere auto dan zijn voorganger. Omdat de auto ontwikkeld is in samenwerking met Smart, heeft de Twingo de motor achterin (onder de bagageruimte) liggen en heeft dus ook achterwielaandrijving.

renault-twizy-zoe-electric-front-2017-775.jpg