Merken

De Clio is een B-Segment auto van Renault en de eerste generatie dateert uit 1990. De Clio had de zware taak om de immens populaire Renault 5 op te volgen.

Ondank dat de Renault Clio in 1990 in productie ging, zijn de meeste van 1991 of later. Zoals het een verkooptopper betaamt, was er een batterij uitvoeringen leverbaar. Zeker na de facelift (1995) was de keuze enorm. Van een eenvoudige 1.2 tot een luxe Baccara: het was allemaal mogelijk. De sportieve automobilist kwam ook aan zijn trekken met de RSi, 16V en de Williams. Met name die laatste wordt tegenwoordig gezien als misschien wel de beste Hot Hatch aller tijden.

renault-clio-sport-16s-si-williams-front-side-1993-775.jpg

De Clio II kwam net vóór de designrevolutie van Renault. Qua uiterlijk was het duidelijk een evolutie van de sympathieke Clio I. Het was typisch een design van de jaren ’90: lekker bol. Je kon de Clio ook gemakkelijk herkennen aan het bolle achterklepje. Qua motoren was er niet veel gewijzigd ten opzichte van zijn voorganger. Dus een 1.2, 1.4, 1.6 en een ouderwetse 1.9 diesel. De eerste nieuwe motor kwam in 1999, de 1.6 16v. Dit was een semi-sportieve hatchback met 110 pk. Je kon de 16v herkennen aan de heldere koplampen en de tweekleurige lichtmetalen velgen.

renault-clio-grey-front-red-rear-side-1998-775.jpg

De Clio Williams kreeg een opvolger in de vorm van de Clio Renault Sport. Renault Sport is een aparte afdeling die ook verantwoordelijk is voor de autosport-activiteiten en de Sport Spider, een sportwagen die Renault verkocht in de jaren ’90. Dit in Dieppe gevestigde bedrijf maakte er een smakelijk bommetje van: de 2-liter motor was goed voor 172 pk. Van buiten kon je de ‘RS’ herkennen aan de 16” OZ-velgen. In principe een topmodel waardig, maar er kwam meer in de vorm van de Clio Renault Sport V6. Zoals de naam aangeeft heeft deze Clio een heuse zescilinder tot zijn beschikking. Deze werd niet voorin gemonteerd, maar daar waar normaliter de achterbank zich bevindt. De motor dreef via een zesbak de achterwielen aan.

renault-clio-v6-phjase-1-rear-side-2000-775-1.jpg

In 2001 krijgt de Clio II een ingrijpende facelift, die Renault ‘Phase II’ noemt. Met name aan de voorzijde lijkt het bijna een nieuw model. De ouderwetse motoren in de normale uitvoeringen worden vervangen voor modernere zestienkleppers, op de 1.2 instapper na. Ook laat Renault de codes vervallen voor de uitvoeringen (onder andere RN, RT, RXE) voor namen als Authentique, Expression en Dynamique. Vanaf 2001 komen er ook meer moderne dCi dieselmotoren beschikbaar. Al snel wordt de Clio andermaal gefacelift, ditmaal zeer subtiel. De Clio wordt op kleine puntjes verfijnd en de V6 krijgt ook de nieuwe neus aangemeten (tot 2003 had deze nog de oude neus. Ondanks dat de Clio III in 2005 het stokje overneemt, blijft de Clio II nog even productie. Tot 2009 kon je de auto als ‘Clio Campus’ bij de dealer bestellen. Deze modellen zijn te herkennen aan de kentekenplaat die in de bumper verwerkt is, in plaats van op de achterklep.

renault-clio-blue-front-side-2001-775.jpg

De Clio III kwam in de periode dat Renault klaar was met hele gewaagde modellen als de Modus, Megane III, Vel Satis en Avantime. De Clio was een stuk volwassener geworden. De zitpositie was aanmerkelijk verbeterd, evenals de veiligheid. De Clio III is een van de eerste auto’s die de maximum score haalt van vijf sterren in de EuroNCAP crashtest. Mede daardoor wint in 2006 de Clio III de felbegeerde Auto van het Jaar award. De motoren blijven grotendeels gelijk aan de Clio II, behalve de Clio Renault Sport, die krijgt een 197 pk sterke tweeliter. Wel komt er een nieuwe carrosserievariant, een stationwagon.

renault-clio-III-red-rear-blue-front-2006-775.jpg

In tegenstelling tot de Clio II is de facelift minder ingrijpend bij de Clio III in 2009. Om het gat tussen de gewone Clio en Clio R.S. te verkleinen, levert Renault de Clio GT, met een 128 pk sterke 1.6. De Clio R.S. blijft gewoon leverbaar en krijgt er 3 pk bij (200 pk). Er is nu ook een Gordini-variant leverbaar. Deze zijn altijd blauw metallic met twee witte strepen. In tegenstelling tot vroeger is de Clio Gordini niet zozeer sneller dan wel luxer aangekleed.

renault-clio-front-red-side-grey-2005-775.jpg

De vierde generatie Clio arriveert in 2012 in de showrooms. Ditmaal is het design, onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker, compleet vernieuwd. De hatchback heeft nu altijd vijf deuren, een driedeurs is niet meer leverbaar. De deurhendels van de Clio IV zitten verstopt in de deurstijlen, ook bij de Clio Estate. De motoren zijn nu allemaal voorzien van een turbo. Voor het eerst is er ook een driecilinder leverbaar. Ook de Clio R.S. heeft een turbomotor, ondanks de bescheiden cilinderinhoud van 1.6 liter toch goed voor 200 pk. Ook anders is de transmissie: een automaat met dubbele koppeling. De Clio werd summier gefacelift in 2016. Op zich logisch, want het is een van de best verkochte auto’s van Europa.

renault-clio-estate-rear-red-fron-t-2015-775.jpg