Merken

De Scenic is een Midi-MPV van het Franse merk Renault.

Zelden kwam het voor dat een compleet nieuwe auto in een compleet nieuw segment zo succesvol was als bij de Renault Mégane Scénic. Beginnend met het eerste gedeelte van de naam: de Mégane. Halverwege de jaren ’90 was Renault bezig om hun gehele modellenlijn bij de tijd te brengen. De Twingo en Espace waren vooruitstrevende pioniers, maar de rest van de range bleef nog een beetje achter. Om deze nieuwe huisstijl kracht bij te zetten werden de namen veranderd van een nummer naar een naam. De auto in het C-segment (de Renault 19) werd afgelost door de veel modernere Renault Mégane. Althans, qua design. De technische basis (het platform) bleef grotendeels gelijk. Renault leverde de Mégane in een aantal varianten: Berline (vijfdeurs hatchback), Coupé, Cabriolet en Classic (sedan).

renault-megane-berline-red-front-side-1995-775.jpg

Op basis van die Mégane bedacht Renault nog een variant, de Scénic. Met de Espace was Renault al voorloper in de jaren ’80 en met de Twingo (ook een ‘monospace’-design) was Renault ook voorloper. In principe was de Scénic een Espace, maar dan in het C-segment. De auto was hoger dan de Mégane, met een bijbehorende hogere zit. De achterstoelen konden losgemaakt worden. Hierdoor was de Scénic variabeler en praktischer dan veel andere auto’s uit deze prijsklasse, zonder dat je daadwerkelijk in een ‘busje’ zat.

renault-megane-scenic-grey-front-side-1996-775.jpg

De gehele Mégane-reeks kreeg in 1999 een redelijk ingrijpende facelift, dus ook de Scénic. Groot verschil was dat de naam ‘Mégane’ kwam te vervallen. Het was nu enkel ‘Scénic’. Groot verschil met de oude versie is het nieuwe front: dat was compleet anders. Het meest herkenbaar zijn de grote vierhoekige koplampen, die de platte items vervangen. Ook onderhuids is er erg veel aangepast. De nogal bejaarde achtkleps motoren werden allemaal vervangen door moderne zestienkleppers. Ook zijn er modernere diesels beschikbaar. Bijzondere variant was de Scénic RX4, deze was aanzienlijk hoger, had stoerdere bumpers, een reservewiel op de achterklep en zelfs vierwielaandrijving.

renault-scenic-grey-front-side-blue-rear-side-1999-775.jpg

Ondertussen had de Scénic de Europese automarkt wakker geschud. Omdat Renault er zo’n 2.500 exemplaren per dag van kon bouwen, had de concurrentie wel interesse om daar ook een graantje van mee te pikken. In de tijd dat de concurrentie gereed was, had Renault al een een tweede generatie Scénic klaarstaan. De auto was net als de eveneens nieuwe Laguna II en Mégane II aanzienlijk moderner. Zo had de auto geen sleutel, maar een kaart waarmee je de auto kon openen en starten.

renault-scenic-red-front-side-2003-775.jpg

Ook was het mogelijk de auto met de meest luxe voorzieningen uit te rusten zoals een groot navigatiesysteem, lederen bekleding, panoramadak, xenon-verlichting en automatische handrem. Qua motoren veranderde er weinig: bijna alle motoren uit de vorige Scénic waren vrij recent vernieuwd. In 2004 kwam er nog een Scénic bij, de Grand Scénic. Deze auto was het antwoord op de populaire Opel Zafira en de net nieuwe Volkswagen Touran. De Grand Scénic had een langere wielbasis en overhang aan de achterkant. Daardoor was deze auto geschikt als zevenzitter. Aan het einde van 2006 worden alle Scénics strakgetrokken. Qua uiterlijk veranderd er niet bijster veel, de meeste wijzigingen zitten onderhuids.

renault-grand-scenic-beige-rear-side-2006-775.jpg

In 2009 mogen de Renault-dealers de Scénic III verwelkomen. In vergelijking met zijn voorganger is de auto iets minder gewaagd gestileerd. Zowel het interieur alsmede het exterieur zijn redelijk conservatief, zeker voor een merk als Renault dat enkele jaren geleden nog zeer avant-gardistische ontwerpen in productie nam. De Scénic is leverbaar met drie benzinemotoren, waarbij de eerste tekenen van het downsizen zichtbaar zijn. De instapper is de 1.6 met 115 pk. Daarboven is er een 1.4 Turbo (130 pk/190 Nm) en 2.0 16v (140 pk/195 Nm). Ondanks dat de 2.0 net even betere cijfers laat noteren, levert de 1.4 Turbo deze krachten eerder in het toerenbereik, waardoor de auto vlotter aanvoelt en een stukje zuiniger is. Naast de benzinemotoren zijn er drie diesels met 110, 130 en 160 pk.

renault-grand-scenic-black-rear-side-2009-775.jpg

Uiteraard is er naast een gewone Scénic ook een Grand Scénic met grotere wielbasis en plaats voor twee extra personen. In 2012 worden beide Scénics gefacelift. De 1.6 motor loopt nu op E85 en er is een 115 pk sterke TCe aan het gamma toegevoegd om de 1.6 benzine te vervangen. De 2.0 16v is leverbaar met automaat, de 1.4 TCe is altijd een handbak. Commercieel staan de zaken er iets minder goed voor. De Scénic was voorheen goed voor dik 10.000 verkochte exemplaren per jaar in Nederland. De verkoopcijfers hollen enorm achteruit naar een absoluut aantal van iets meer dan 500 exemplaren in 2016.

renault-scenic-black-front-side-2009-775.jpg

Zo snel als het succes van de Midi-MPV opkwam, zo snel lijkt deze te verdwijnen. In de tussentijd zijn het compacte crossovers die deze markt hebben overgenomen. Gelukkig werkt Renault samen met Nissan, diede uiterst succesvolle Qashqai produceert. Op basis van die auto komt Renault met de Kadjar, om de verloren klanten weer binnen te halen. Ook veranderde Renault het recept van de Scénic met de lancering van de vierde generatie in 2016. De Scénic is net als de Espace een soort ruime crossover-MPV geworden. Iets minder ruim en flexibel, maar ook wat hoger op de wielen staand en daardoor wat stoerder. Bijzonder: alle Scénics staan standaard op 20” velgen. Alle uitvoeringen zijn ook als Grand Scénic te bestellen.

renault-grand-scenic-blue-rear-scenic-orange-front-side-2016-775.jpg