Merken

De Twingo is de kleinste auto uit de range van de Franse automaker Renault.

Kleintjes worden groot, sommigen blijven klein. Jarenlang bouwden de Fransen een kleine auto: de Renault 5. Deze auto werd naar verloop van tijd groter en groter. Toen de auto opgevolgd zou worden door de Clio, zag Renault dat er ruimte was voor een model ónder de 5. Nu was er al de Renault 4, een relikwie uit de jaren ’60 dat tot begin jaren ’90 in de showrooms stond. Deze ‘Eend van Renault’ was bedoeld als deugdelijk transport zonder pretenties, een beetje zoals we de Dacia Logan tegenwoordig kennen.

renault-twingo-concept-sketch-blue-front-side-1992-775.jpg

De eerste generatie van de Renault Twingo werd bedacht en ontwerpen door Patrick LeQuement, de designbaas van Renault. Het verschil tussen de Twingo en alle andere kleine hatchbacks is dat de Twingo is ontworpen als een MPV. Ondanks de beperkte afmetingen is de auto erg ruim. Dat komt door de ver naar voren geplaatste voorruit, het zogenaamde ‘monospace’ ontwerp. Nog een MPV-feature was de verschuifbare achterbank. Zo kon er gekozen worden voor maximale laadcapaciteit of juist wat meer ruimte voor de achterpassagiers. Je kon de Twingo ook gebruiken als mini-camper. De stoelen konden namelijk geheel plat, waardoor er twee bedden geconstrueerd konden worden.

renault-twingo-green-rear-side-yellow-front-side-1992-775.jpg

Om de productiekosten laag te houden, was de hele opzet van de auto zo eenvoudig mogelijk. Er was slechts één motor leverbaar, een 1.2 achtklepper met 60 pk. De meeste Twingo’s zijn uitgerust met een handgeschakelde vijfbak, een enkel exemplaar werd geleverd met de ‘Matic transmissie, een eenvoudige automaat. De Twingo werd meerdere malen gefacelift: in 1998, 2000, 2002 en 2004. In die tijd werd de auto fijngeslepen en voorzien van nieuwe uitvoeringen. De Twingo kon desgewenst geleverd worden als ‘Initiale’, een complete uitvoering die zelfs uitgerust was met lederen bekleding. Het uiterlijk en het concept van de Renault Twingo bleek enorm goed houdbaar. De auto was in productie van 1993 tot 2007. In die tijd zijn er meer dan 75.000 exemplaren in Nederland verkocht.

renault-twingo-kenzo-purple-front-side-2004-775.jpg

Aan het einde van de zomer van 2007 werd de nieuwe Twingo gelanceerd in Nederland. In vergelijking met de vorige Twingo was deze auto veel conventioneler gestyled. Renault had net een periode met zeer gewaagde modellen als de Megane II, Laguna II, Vel Satis, Avantime en Modus achter de rug, die sloegen echter niet allemaal even goed aan. Daarom dat Renault er bewust voor gekozen had tijdelijk een minder opvallende designtaal te hanteren. Het bekende ‘monospace’-ontwerp kwam te vervallen, waardoor de Twingo weliswaar langer, breder en hoger was dan het uitgaande model, maar niet zozeer ruimer.

renault-twingo-black-front-side-2007-775.jpg

Wel was er veel meer keuze uit motoren. Aanvankelijk waren er drie 1.2 motoren beschikbaar, eentje met 8 kleppen (60 pk), 16 kleppen (75 pk) en 16 kleppen plus een turbo (100 pk). Die laatste was enkel leverbaar in de semi sportieve ‘GT’-uitvoering. Een jaar later zag de eerste echt sportieve Twingo het levenslicht. De sportdivisie van Renault, Renault Sport, nam de Twingo flink onder handen. Zowel het chassis, wielen, remmen en transmissie werden aangepakt. De motor was een absoluut boerenmonstertje met 133 pk uit 1.6 liter. Qua absolute cijfers is het geen bloedsnelle auto, maar de sensaties waren er wel degelijk. In 2010 zijn zowel de GT als de RS verkrijgbaar als extra luxe ‘Gordini’, herkenbaar aan de blauwe lak en witte strepen.

renault-twingo-rs-gordini-blue-rear-side-corner-2010-775.jpg

In 2011 wordt er een diesel aan het gamma toegevoegd. De 1.5 dCi Eco2 motor met 85 pk blijkt een zuinigheidswonder en valt daardoor in een bijzonder lage bijtellingscategorie. Deze uitvoering is in Nederland een absolute kaskraker. In 2011 verkoopt Renault meer dan 21.000 exemplaren. Aan het einde van 2012 wordt de tweede generatie Twingo gefacelift. Onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker was Renault bezig met een heuse design renaissance. De gefacelifte Twingo is herkenbaar aan de bolle mistlampen onder de koplampen.

renault-twingo-3-phase-2-purple-front-side-2012-775.jpg

Een compleet nieuwe Twingo arriveert in 2014. Ondanks dat het front wel wat weg heeft van het uitgaande model is de nieuwe Twingo compleet anders. De motor bevindt zich nu achterin en ook heeft de auto achterwielaandrijving. De nieuwe Twingo is in samenwerking ontwikkeld met Mercedes-Benz, die de auto gebruikt als Smart ForTwo en de langere ForFour. Renault levert alleen de lange variant.

renault-twingo-3-model-range-2014-775.jpg

De Twingo is nu leverbaar in verschillende smaakjes, alhoewel de diesel is komen te vervallen. Er is een SCe met een atmosferische 900 cc driecilinder, goed voor 70 pk. Een stapje hoger staat de TCe, in principe dezelfde motor, maar dan met een turbo, goed voor 90 pk. Bovenaan het firmament staat de Twingo GT, die met zijn 110 pk doet terugdenken aan de Renault 5 turbo van weleer. In 2018 besluit Renault alle varianten te schrappen, op de 70 pk variant na. Net als de eerste Twingo heb je alleen keuze uit de luxe-niveaus.

renault-twingo-lovely-blue-front-side-combo-2015-775.jpg