Merken

Rolls-Royce behoort tot de meest prestigieuze automerken ter wereld.

Rolls-Royce is een fabrikant van vliegtuigmotoren en luxe automobielen. Het merk stamt uit 1904, toen het in het leven werd geroepen door Charles Rolls en Henry Royce. Al vanaf het begin af aan was het de bedoeling om de beste en meest luxueuze auto’s ter wereld te gaan bouwen. Nu waren er rond die tijd bijzonder veel merken die eenzelfde geluid lieten horen, maar met hun eerste auto, de 10 HP, gooiden ze al meteen hoge ogen. De Rolls-Royce 10 HP was met name veel stiller en comfortabeler dan veel concurrenten.

rolls-royce-10-hp-grey-front-side-1905-775.jpg

Rolls-Royce was al op de goede weg, maar behoorde (nog) niet tot de gevestigde orde. Dat veranderde met de Silver Ghost. Nu was het niet alleen Charles Rolls en Henry Royce die het zeiden, maar ook de pers vond de Silver Ghost de beste auto aller tijden. Dat kwam mede door de enorme 7 en 7,5 liter grote zes-in-lijn motoren die zorgden voor veel vermogen, zeker voor die tijd. Op technisch gebied liep Rolls-Royce dan ook voorop. Zo kon je de Silver Shadow optioneel uitrusten met een startmotor en rembekrachtiging. Het ging Rolls-Royce behoorlijk voor de wind. Tijdens de Financiële Depressie in de jaren ’30 wist het merk het hoofd goed boven het water te houden, waardoor men het noodlijdende Bentley kon overnemen.

rolls-royce-silver-ghost-40-50-sdan-by-lebaron-s222pk-1925-775.jpg

Na de Tweede Wereldoorlog ging Rolls-Royce verder waar het ijzersterk in was: zeer luxueuze en grote auto’s bouwen. Het verschil was dat Rolls-Royce vanaf nu ook hun eigen carrosserieën ging gebruiken. Voorheen bouwde Rolls-Royce de motor, aandrijflijn en het chassis, waarna een coachbuilder zich uit kon leven op de body en het interieur. Daarbij speelde Rolls-Royce wel slim in op de omstandigheden, want Park Ward en Mulliner werden door Rolls-Royce ingelijfd voor de benodigde expertise.

rolls-royce-wilver-dawn-grey-front-side-1949-775.jpg

Vanaf 1980 is Rolls-Royce niet meer zelfstandig dankzij de overname van Vickers. Een grote naam in vliegtuigtransport, defensie en scheepsbouw. In die tijd werden de Bentley’s letterlijke kopieën van de Rolls-Royces. Dit was goedkoop om te doen, maar voor Bentley niet gunstig. Het eens zo trotse merk was nu gedegradeerd tot badge. Daarom zorgde Vickers ervoor dat Bentley juist zijn eigen kant op kon gaan met sportievere Turbo R (en afgeleide) modellen.

rolls-royce-spirit-beige-front-side-1980-775.jpg

In de jaren ’80 en ’90 veranderde er vrij weinig aan het recept. De ruggengraat van het Rolls-Royce gamma is de Silver Spirit, een grote sedan met 6.75 V8 en een viertraps automaat van GM. Op basis van die sedan kwamen diverse speciale varianten alsmede de Bentley-versies. Qua uiterlijk kon je de Rolls-Royce gemakkelijk herkennen. Deze maakte veel meer gebruik van glimmend chroom en sierlijke wielen. Zo gaat het door tot eind jaren ’90.

rolls-royce-silver-spur-grey-front-side-1995-775.jpg

Dan staat namelijk de eerste compleet nieuwe Rolls-Royce sinds jaren in de showrooms. De Seraph heeft in tegenstelling tot de voorgaande Rollsen niet meer de 6.75 liter V8 in het vooronder liggen. Wegens een gebrek aan geld om deze motor aan de emissies te laten voldoen, wordt er gekozen voor een motor van een ander merk. Dit gold ook overigens voor Bentley. Men komt uit bij BMW, dat voor de Seraph de 326 pk sterke V12 uit de BMW 750i kan leveren. De Bentley-variant krijgt een V8 van BMW, door Cosworth aangepakt voor een karakter wat meer bij het merk past.

rolls-royce-silver-seraph-blue-front-side-1998-775.jpg

Bijna direct na de introductie van de Silver Seraph geraakt Rolls-Royce in een soort impasse. Volkswagen heeft namelijk Bentley en Rolls-Royce overgenomen. Daar is BMW het echter niet helemaal mee eens, die zelf ooit een divisie van Rolls-Royce hadden gekocht. Een waar getouwtrek begint voor langere tijd. Zowel de zeer eigenwijze Ferdinand Piëch (VW) als de familie Quandt (BMW) willen beide aan het langste eind trekken. Uiteindelijk wordt de deal gemaakt dat Rolls-Royce binnen enkele jaren van BMW zal zijn, tot die tijd blijft Volkswagen verantwoordelijk. Volkswagen laat de productie van de Seraph nog doorgaan, maar investeert verder zo min mogelijk in Rolls-Royce. Er wordt slechts één nieuw model in die tijd gelanceerd, de Corniche. Dat lijkt een open variant van de Silver Seraph, maar niets is minder waar. Het is gewoon een Bentley Azure met Rolls-Royce grille en kenmerken. Daarmee is dit de enige Rolls die eigenlijk een Bentley is, in plaats van andersom.

rolls-royce-corniche-black-front-side-2000-775.jpg

BMW zag dit al aankomen en was zelf maar begonnen met de ontwikkeling van een opvolger voor de Silver Seraph. Die auto werd in 2003 op de markt gebracht als de Phantom. Dit was het nieuwe vlaggenschip van Rolls-Royce en een uithangbord om te laten zien waar BMW toe in staat was. In tegenstelling tot een technologische Tour de Force (zoals Mercedes rond hetzelfde tijdstip deed met Maybach) was de Phantom zeer eenvoudig. Zoals bijvoorbeeld het interieur, waarbij je bijna nergens een meter of schermpje kon zien. Met een druk op de knop (die ook verstopt zat) kon je deze uiteraard altijd raadplegen.

rolls-royce-phantom-grey-front-side-2003-775.jpg

Eenvoudig, maar niet minder indrukwekkend. De afmetingen van de Phantom resulteerden in een kolossale auto met een majestueus voorkomen. Uiteraard prijkte ook op deze Rolls-Royce de Spirit of Ecstacy, die in de grille weg kon zakken. Een ander bijzonder detail zijn de wielnaven. Deze hebben, net als elke andere auto, een logo in het midden staan. Alleen zijn deze dusdanig gemonteerd dat het ‘RR’-logo recht/horizontaal blijft staan. De Rolls-Royce Phantom was er aanvankelijk alleen als vierdeurs sedan. Later kwamen daar nog andere versies bij, zoals een lange wielbasis (Extended Wheelbase), een cabriolet (Drophead Coupé) en een coupé. Allemaal hebben ze dezelfde 6.75 liter grote BMW V12 in het vooronder.

rolls-royce-phantom-model-range-2009-775.jpg

De Phantom was een groot succes in zijn klasse, maar dankzij het enorm gepeperde prijskaartje alleen weggelegd voor een select groepje rijken. In navolging van Bentley (dat met de Continental GT-reeks alle verkooprecords brak) komt ook Rolls-Royce met een kleiner model, de Ghost. Net als de Bentley heeft de Rolls-Royce Ghost zijn technische basis liggen in een bestaande auto, in dit geval de BMW 7 Serie. Het mag dan weliswaar een instapper zijn voor het merk, een stakker is het allerminst. Het minimumniveau aan luxe is nog steeds erg hoog. Uiteraard komt ook de motor bij BMW vandaan, gek genoeg krijgt de kleinere Ghost een sterkere motor: een 6.6 liter V12 met twee turbo’s, goed voor 560 pk en 780 Nm. Het is tevens de snelste Rolls-Royce. Ook van de Ghost komt een lange variant (Extended Wheelbase), een coupéversie (Wraith) en een cabriolet (Dawn). Speciaal voor de jonge rijken heeft Rolls-Royce speciale ‘Black Badge’ uitvoeringen, met minder chroom en hout.

rolls-royce-wraith-ghost-black-badge-2017-775.jpg