Merken

De Leon is een compacte middenklasser van het Spaanse merk Seat.

In de jaren ’90 was Volkswagen bezig met het zetten van een paar reuzestappen. Volkswagen moest iets hoger in de markt worden gezet. Dientengevolge moest Audi nog prestigieuzer worden. Ook werden er in rap tempo nieuwe merken bijgekocht, voornamelijk luxemerken als Lamborghini, Bentley en Bugatti. Onder Volkswagen was er nog ruimte voor diverse aanbiedingen. Voor de nuchtere persoon was er Skoda. Volgens Piech moest het een soort budget-Volvo worden: ruim, veilig, betrouwbaar en nuchter. Seat moest juist sportiever zijn; het Alfa Romeo van de Volkswagen-groep. De eerste auto die dat imago moest bewerkstelligen was de Seat Leon.

seat-leon-sport-yellow-side-rear-2000-775.jpg

De Seat Leon kwam in 2000 op de markt. De auto maakte indruk met zijn design. De voorkant was gelijk aan die van de technisch identieke Toledo, dus met de smalle koplampen en de BMW-esque grille met een groot Seat logo. De Seat Leon was altijd een vijfdeurs hatchback. Het meest bijzondere aan de door Italdesign ontworpen auto was toch wel de achterkant. Deze liep vrij stijl af, net als de Alfasud waaraan de Seat Leon vaak gerefereerd werd. De Seat Leon stond op exact hetzelfde platform als de Audi A3, Volkswagen Golf en Skoda Octavia. De Audi A3 was de premium aanbieding, de Volkswagen Golf zat daar net onder. De Octavia was een ruimere en voordeligere liftback en de Seat Leon dus de sportieve derivaat.

seat-leon-cupra-4-yellow-front-side-2001-775.jpg

Dat was overigens niet met elke motorisering het geval. De Leon was leverbaar met diverse benzinemotoren (1.4, 1.6 en 1.8) die niet heel erg tot de verbeelding spraken. Gelukkig kwamen er ook snelle varianten als de 180 pk sterke 1.8 20VT Sport en de Leon Cupra 4. Deze was uitgerust met een 2.8 liter grote VR6 motor met vierwielaandrijving. De auto was herkenbaar aan de grote 17” velgen en de dikke bodykit. Een stapje erboven stond de Cupra R, qua naam bijna gelijk, maar in concept compleet anders. De Leon Cupra R had een 210 pk sterke 1.8T onder de kap en voorwielaandrijving. Maar het chassis werd dusdanig aangepakt dat dit de fijnst sturende Leon was. Een jaartje later kreeg de auto een kleine upgrade naar 225 pk.

seat-leon-cupra-r-yellow-front-side-2003-775.jpg

De tweede generatie Leon zag in 2005 het levenslicht. Het ontwerp was wederom vrij eenvoudig en strak. Ook ditmaal was de Leon er enkel in vijfdeurs uitvoering. De Leon stond op het nieuwe VAG-onderstel, met als grootste verschil de onafhankelijk wielophanging aan de achterkant. De Seat Leon moest nog een tandje sportiever worden dan voorheen, alhoewel dat net als met de eerste generatie aan de onderkant van het gamma niet meteen duidelijk was. De basisuitvoeringen waren vrij populair bij particulieren vanwege de relatief lage aanschafprijs.

seat-leon-front-blue-rear-white-775-2007-775.jpg

De sportieve varianten waren leverbaar in gradaties. De Sport(-Up) was de eenvoudigste met sportstoelen en lichtmetalen velgen, maar met een reguliere motor. De FR-modellen (Formula Racing) stonden daar een stapje boven en hadden een sportstonderstel, grote velgen en sterkere motor onder de kap. Uiteraard kwam er ook een Leon Cupra, ditmaal met een 240 pk sterke 2.0 TFSI.

seat-leon-cupra-yellow-rear-side-2006-775.jpg

Speciaal voor Nederland was er de Cupra 310. Deze werd door de importeur (Pon) en Abt Sportsline voorzien van een ander motormanagementsysteem en uitlaat, waardoor de auto 310 pk leverde. De prestaties, met name in rechte lijn, waren voor een voorwielaandrijver bijzonder indrukwekkend. Je kan de Cupra 310 herkennen aan de witte lak, zwarte velgen + details en badges.

seat-leon-cupra-310-white-front-side-2007-775.jpg

In 2009 wordt de Leon gefacelift. De verschillen zijn bijzonder klein. Met name in het interieur wordt het afwerkingsniveau iets opgetild. De Leon is nog altijd verkrijgbaar met een reeks benzine en dieselmotoren, waaronder wederom de FR en Cupra modellen. Absoluut topmodel was de Seat Leon Cupra R. Deze had weliswaar minder vermogen dan de Cupra 310, namelijk 265 pk. Echter, het onderstel, aandrijflijn en remmen waren veel verder aangepast. Ook kreeg de Cupra R een unieke voorbumper.

seat-leon-cupra-r-2011-green-front-side-775.jpg

De derde generatie staat in 2012 klaar. De Seat Leon staat nu op het MQB-platform van Volkswagen. Dit betekend dat de Leon lichter en ruimer is. Voor het eerst is de Leon nu te verkrijgen als driedeurs hatchback (Leon SC) en stationwagon (Leon ST). Qua motoren gaat de Seat Leon met zijn tijd mee. Er zijn alleen compacte turbomotoren leverbaar.

seat-leon-model-lineup-2013-775.jpg

De motoren zijn nu ook te krijgen in meer uitvoeringen. Voorheen zat je vast aan een dikke motor als je een FR wenste, vanaf 2012 is het ook mogelijk om een minder potente Leon uit te rusten met een kleinere motor. De Cupra is alleen leverbaar met een grote 2.0 TSI motor. Deze levert in 2014 maar liefst 280 pk en dik 350 Nm. Anderhalf jaar later levert dezelfde motor 290 pk. De Cupra is leverbaar als driedeurs, vijfdeurs en verrassend genoeg ook als stationwagon. Deze laatste is een van de snelste stationwagons op de Nürbrugring van de Nordschleife. Sowieso is het de voordeligste auto die de Nordschleife in minder dan 8 minuten kan doen. Daarmee is de missie van Seat met de Leon (betaalbaar en sportief) meer dan geslaagd. In 2017 ontvangt de Leon een milde facelift.

seat-leon-cupra-blue-rear-side-leon-st-cupra-red-front-side-2017-775.jpg