Merken

De Mii is de kleinste hatchback van het Spaanse merk SEAT.

Kleine auto’s zitten in het DNA van SEAT. Het merk is destijds opgericht om met name Spanje mobiel te maken. De eerste decennia waren SEATs bijna allemaal in licentie gebouwde Fiats. Ze leken op Fiats en ze reden als Fiats. De SEAT varianten waren vaak iets goedkoper, hadden een iets ander voorkomen en een naam die verwees naar een Spaanse plaats. Zo was er van 1986 tot 1998 de SEAT Marbella in Nederland leverbaar. Een back-to-basics auto voor een zacht prijsje. Het was natuurlijk een Fiat Panda met een andere grille, maar dat deerde niet: er werden er meer dan 24.000 van verkocht in Nederland.

seat-marbella-yellow-mio-front-side-1993-775

De SEAT Marbella werd in 1998 min of meer opgevolgd door de SEAT Arosa. Deze auto was gebaseerd op de Ibiza, maar dan met een ingekort chassis. De verwantschap met de Ibiza zorgde er wel voor dat de Arosa een van de meest volwassen auto’s in zijn klasse was. Op het gebied van comfort, veiligheid en rijeigenschappen was de Arosa lichtjaren verwijderd van de Marbella. Later kreeg de Arosa een duurdere Volkswagen-zus in de vorm van de Lupo. Daarmee is de Arosa een van de weinige SEATs die later een VW werd in plaats van andersom. Van de Arosa werden er dik 20.000 verkocht. Omdat de Arosa (en Lupo) veel te duur waren om te produceren voor een A-segment auto, werd de productie in 2005 gestaakt. De Volkswagen Lupo kreeg een opvolger in de vorm van de Fox. De SEAT Arosa kreeg gek genoeg geen opvolger.

seat-arose-6h-orange-front-side-1997-775

De reden dat merken bij kleine modellen vaak de techniek delen is erg logisch. Een kleine auto ontwikkelen is nog altijd een zeer prijzige aangelegenheid. De marges zijne dermate klein dat er wel érg veel exemplaren verkocht moeten worden alvorens de auto financieel rendabel wordt. Een duidelijk is voorbeeld is de samenwerking tussen PSA en Toyota. De Citroen C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo zijn technisch identieke auto’s, maar hebben elk hun eigen gezicht.

seat-mii-skoda-citigo-volkswagen-up-front-side-trio-2011-775

Pas in 2012 konden SEAT-klanten weer terecht bij hun dealer voor een A-segment auto. Het resultaat was de SEAT Mii, een auto die in technisch opzicht gelijk is aan de Volkswagen Up! en Skoda Citigo. In het begin was er keuze uit twee carrosserievormen (driedeurs en vijfdeurs) en twee motoren: een 1.0 met 60 pk of een 1.0 met 75 pk. In basis zijn die 1.0 motoren identiek en voelen ze even vlot aan. Boven de 5.200 toeren vlakt het vermogen in de ’60 pk-versie’, terwijl toeren maken in de 75 pk uitvoering wel tot meer vermogen leidt. De Mii heeft standaard een handgeschakelde transmissie met vijf voorwaartse verzetten. Optioneel is er op de 60 en 75 pk uitvoeringen een gerobotiseerde transmissie verkrijgbaar, die eventueel kan fungeren als automaat.

seat-mii-3-door-5-door-white-2011-775

De SEAT Mii kon geleverd worden in diverse uitvoeringen. Van 2012 tot 2015 was er een ‘Ecomotive Entry’. Deze versie was bijzonder goedkoop (nog geen negen mille) en bijzonder kaal (nog niet eens stuurbekrachtiging). De Reference was al iets minder dramatisch, maar de voorkeur gaat uit naar een ‘Style’, ‘Chic’ of ‘Sport’. Die hebben allemaal items als stuurbekrachtiging, elektrische ramen, boordcomputer en een licht + regensensor. In 2013 wordt er een ‘EcoFuel’ aan het gamma toegevoegd, deze Mii heeft een aardgasinstallatie. Vanaf 2016 is het niet meer mogelijk om de gerobotiseerde transmissie te bestellen op de 1.0 met 60 pk. De bak is nu alleen verkrijgbaar met de 1.0 met 75 pk.

seat-mii-ecomotive-5dr-white-rear-side-2012-775

Gedurende de loopbaan van de Mii worden er nog een paar actiemodellen gelanceerd als de ‘Sport’, ‘Sport Dynamic’, ‘Sport Connect’ en By Mango’. Voor de sportieve Mii-bestuurder zijn er de ‘FR’ en ‘FR Connect’ modellen. Deze hebben iets stoerdere bumpers, grotere velgen en een sportiever interieur. Ondanks hun heftigere uiterlijk zijn deze FR-modellen geen streep sneller dan de reguliere Mii. Sowieso worden de SEAT enthousiastelingen niet op hun wenken bediend, in tegenstelling tot bij Volkswagen. Daar is er een 1.0 TSI met 90 of zelfs 115 pk (Up GTI) mogelijk.

seat-mii-fr-line-red-side-2015-775

In 2017 wordt het gehele Mii-leveringsprogramma herzien. De instapper is nu de 1.0 Ecomotive Reference. De ‘Ecomotive’ uitvoeringen hebben altijd de 1.0 met 60 pk. Het aantal verschillende luxe-niveau’s is wel toegenomen, naast de Reference is er een ‘Style’, ‘Cosmopolitan’, ‘Sport’, ‘Sport Intense’ en ‘FR Intense’. De Ecofuel met 68 pk motor is alleen leverbaar als ‘Sport’. De sterkere 1.0 met 75 pk is er als ‘Sport Intense’ en ‘FR Intense’. Bij deze modellen is een gerobotiseerde bak optioneel mogelijk. Grootste verandering is dat de driedeurs variant geschrapt wordt. Alleen de vijfdeurs is nog leverbaar. Ondanks dat de Mii constant een van de goedkoopste auto’s van Nederland is geweest, was het nooit de bestverkochte. In Nederland zijn er tot dusver ongeveer 13.500 exemplaren van verkocht. Dat is nét iets minder dan dat Skoda van de identieke Citigo wist te slijten. Het staat echter in schril contrast met de Volkswagen Up: in dezelfde periode zijn daar bijna 80.000 exemplaren van verkocht.

seat-mii-cosmopolitan-purple-front-side-2016-775