Merken

Smart is een Duits automerk, onderdeel van Daimler AG.

Het idee voor de Smart stamt al uit de jaren ’80. Nicolas Hayek, de grote man achter de Swatch horloges, loopt al jaren met het idee van een kleine stadsauto. Net als zijn horloges moeten deze auto’s van goede kwaliteit zijn, maar ook hip, klasseloos, betaalbaar en aan te passen aan de smaak van de klant. Bij de horloges bleek dit een goed concept te zijn. Het probleem is alleen dat Swatch uitstekende horloges bouwt, maar geen verstand heeft van auto’s. Swatch zocht toenadering met Volkswagen en de autobouwer uit Wolfsburg had hier wel oren naar. In 1993 kwam Ferdinand Piëch echter aan het roer te staan en die zag niets in het project, hij liet het zo spoedig mogelijk afblazen. Piëch wilde immers zelf een dergelijke zuinige auto bouwen en wilde niet afhankelijk zijn van een tweede partij.

smart-eco-speedster-concept-yellow-front-side-1993-775.jpg

Deze arrogante move van Piëch was niet onverwachts. Toen Hayek er lucht van kreeg dat Piëch bij Volkswagen het roer ging overnemen, werd er al gekeken naar andere Europese partners om mee samen te werken. De toenadering naar Peugeot, BMW en Fiat leverden niets op. Het was Daimler-Benz dat er wel brood in zag. Op zich ook begrijpelijk, want Mercedes was voornamelijk actief in de hogere regionen van de automarkt. De A-Klasse kwam weliswaar op de markt, maar auto van Swatch zat zeker twee segmenten daaronder.

smart-eco-sprinter-concept-black-front-side1993-775.jpg

In 1994 werd MCC (Mercedes City Car) opgericht in Zwitserland. Het kantoor werd bemand door hoge functionarissen van Mercedes-Benz en Swatch. Onder de naam MCC had Mercedes al eens een prototype ontwikkeld, dat zou echter uitgroeien tot de latere A-Klasse. De eerste concepts voor de Smart, zoals wij die later zouden kennen, waren de Eco-Sprinter en de Eco-Speedster. Twee compacte stadsauto’s met plaats voor twee personen. Het werd dus duidelijk welke kant het op zou gaan. De grootste onduidelijkheid was eigenlijk de naam. Hayek had altijd ‘Swatchmobile’ of ‘Swatch Car’ in gedachten. Mercedes wilde een neutralere naam, uiteindelijk werd er gekozen voor Smart, een afkorting voor Swatch Mercedes Art.

smart-modular-conept-orange-rear-side-1996-775.jpg

De eerste auto van Smart was de ‘City-Coupé’, alhoewel de auto door iedereen een Smart werd genoemd. Het idee was om de auto enkel geschikt te maken voor twee personen die zeer ruim konden zitten. Dat werd bereikt door de bijzondere architectuur van de auto. De motor bevond zich tussen de achterwielen. Via een sequentiële automaat werden de achterwielen aangedreven. Qua design viel de ‘Tridion’-kooi op. Deze kooi moest de veiligheid van de inzittende garanderen en dat lukte wonderwel. De kooi functioneerde als een soort pingpong-bal. Zeer sterk, en bij inslag klopt de kooi automatisch naar buiten. Qua veiligheid kon de Smart zich meten met veel grotere Mercedessen.

smart-city-coupe-pulse-green-front-side-1998-775.jpg

De Smart City Coupé was leverbaar in verschillende smaakjes. Er was keuze uit drie luxe-niveau’s: Pure (basis), Pulse (sportief) en Passion (luxe). Qua motoren waren het allemaal driecilinder motoren met een turbootje. Met naar wens 45, 55 of 62 pk. Voor wie geen haast had was er een Smart City Coupé CDI, die had een klein dieselmotortje met 41 pk. Het praktijkverbruik van 1 op 30 maakte echter veel goed. De Smart City Coupé werd in 2000 bijgestaan door een Cabriolet. De gehele range werd in 2002 (mild) gefacelift.

smart-city-coupe-cabrioe-white-rear-side-2000-775.jpg

Een jaar later kwam er een veel ambitieuzere Smart, de Roadster. Het idee was geïnspireerd op de kleine Britse sportwagentjes van weleer. Met de olijke koplampen had de auto wel iets van de Triumph ‘Frog-Eye’ Sprite. Net als die Triumph was de techniek minder exotisch dan het uiterlijk deed vermoeden. De aandrijflijn kwam rechtstreeks uit de gewone Smarts. Qua layout was het overigens wel een volwaardige sportwagen: de motor lag in het midden en de aandrijving geschiedde op de achterwielen. Klanten konden kiezen uit een krachtbron met 82 pk of 102 pk. Later volgde er een extra kale variant met 60 pk. Deze was er alleen als ‘Roadster’, de andere twee konden besteld worden als ‘Roadster Coupé’, met een extra ruitje aan de achterkant om de auto net even wat praktischer te maken.

smart-roadster-blue-roadster-coupe-beige-side-2003-775.jpg

De uitbreidingsdrift van Smart nam telkens grotere vormen aan. Zo kwam er in 2004 een Smart ForFour. Dit is een vierdeurs hatchback met de daadwerkelijke designtaal van de gewone Smarts. De techniek is overigens minder bijzonder. De auto is namelijk in samenwerking met Mitsubishi ontwikkeld. Op hetzelfde platform werd voor de Japanners de Colt ontwikkeld. Net als bijna elke andere auto in zijn klasse had de Smart ForFour een dwarsgeplaatste viercilinder motor met voorwielaandrijving. Net als bij de originele Smarts is de auto leverbaar als Pure, Pulse en Passion.

smart-forfour-yellow-front-side-2004-775.jpg

Qua motoren wordt er veel geleend van Mitsubishi. Geen kleine driecilinder turbotorretjes, maar conventionele viercilinders: 1.0 (62 pk), 1.1 (75 pk), 1.3 (95 pk) en 1.5 (110 pk). Absolute topmodel is de ForFour Brabus. Dit is tot op heden de snelste Smart ooit in serie geproduceerd. De 1.5 turbomotor is goed voor 177 pk en 230 Nm. Daarmee weet de Smart ForFour Brabus in 6,9 seconden naar de 100 km/u te sprinten.

brabus-smart-blue-rear-side-2004-775.jpg

De uitbreiding van Smart blijkt van korte duur. De nieuwe modellen slaan onvoldoende aan waardoor Smart ze niet voorziet van een opvolger. De Roadster en Roadster Coupe worden na 3 jaar al uit productie gehaald. Voor de Smart ForFour zit dat wat anders, daarvan wordt de productie al na twee jaar gestaakt. Het grootste wapenfeit van de ForFour is dat de naamgeving van de originele Smart werd omgedoopt naar Smart ForTwo. Smart richt zich enkel op hun oorspronkelijke model. In 2007 wordt deze compleet vernieuwd. Naast diverse kleine driecilinder motoren komt er ook een elektrische variant van deze auto.

smart-for-two-yellow-cabrio-white-side-2007-775.jpg

De gehele Smart-range wordt in 2014 herzien. In samenwerking met Renault werd de nieuwe generatie ontwikkeld. Renault gebruikt de basis voor hun nieuwe Twingo. Ditmaal komt er een korte variant (ForTwo) en een nieuwe ForFour. Ditmaal is het geen normale hatchback, maar echt een Smart met een langere wielbasis en vier zitplaatsen. Dus ook deze heeft achterwielaandrijving en de motor op de achteras. De korte Smart is ook als cabrio leverbaar. In 2017 komt een geheel elektrische variant de gelederen versterken. In principe is er niet veel gewijzigd aan het basis-idee van de Smart. Ook de duurdere varianten die geheel naar wens kunnen worden aangekleed blijken uitermate populair. Precies zoals Swatch het destijds voor ogen zag.

smart-for-two-orange-forfour-yellow-side-2017-775.jpg