Merken

Subaru is een relatief klein en eigenwijs Japans automerk.

Net als veel andere Japanse automerken begon Subaru aanvankelijk niet als autofabrikant, maar als specialist op het gebied van vliegtuigen. In de tweede wereldoorlog produceerde men vliegtuigen voor de Japanse luchtmacht. Na de tweede wereldoorlog werd besloten om van de overgebleven onderdelen geen vliegtuigen meer te maken, maar scooters. Na diverse opsplitsingen, fusies en herindelingen werd Fuji Heavy Industries opgericht. Dit conglomeraat specialiseerde zich in scooters, carrosseriebouw, motorfabricage en handelsbedrijven. Daar komt in 1954 nog een bedrijf bij: Subaru. Dit merk richt zich specifiek op automobielen. Strikt genomen is de eerste Subaru de 1500, daar zijn er echter slechts 10 van gebouwd om de assemblagelijn en logistiek te testen. De eerste échte Subaru is de 360. Een bijzonder klein stadsautootje met een 360 cc motortje, vandaar de naam. De auto blijkt succesvol: van 1958 tot 1971 is de auto in productie. In totaal zijn er meer dan 392.000 exemplaren van gebouwd.

subaru-360-beige-front-side-1958-775.jpg

In de jaren ’70 en ’80 is de Leone de meest populaire auto. De Leone is een compacte middenklasser van het formaat Toyota Corolla, tevens zijn grootste concurrent. Er waren een paar dingen die bijzonder waren aan de Leone. Ten eerste de motoren, dat waren allemaal zogenaamde ‘boxers’ in tegenstelling tot de veel meer bekende lijnmotoren. Helemaal speciaal was dat de Leone besteld kon worden met permanente vierwielaandrijving. Daarmee was Subaru de eerste fabrikant die vierwielaandrijving leverde voor een personenauto, als de peperdure en zeer zeldzame Jensen FF buiten beschouwing wordt gelaten. De Leone blijft in productie tot 1994.

subaru-leone-wagon-sedan-red-front-side-1974-775.jpg

In de tussentijd heeft dit model al gezelschap gekregen van de Legacy, die een maatje groter is. De Legacy concurreert daarmee met de Honda Accord, Toyota Carina en Mazda 626. De Legacy is leverbaar als sedan en stationwagon. Alle motoren zijn viercilinder boxers. De 1.8 is standaard voorzien van voorwielaandrijving, de 2.2 heeft standaard aandrijving op alle vier de wielen. Subaru heeft rond deze tijd (vroege jaren ’90) nog een zeer belegen imago. Veilig en technisch gezien onverwoestbaar, maar ook nogal saai. Om daar verandering in te brengen gaat Subaru meedoen aan het WRC, met de Legacy RS Turbo. In samenwerking met Prodrive wordt de rallyauto ontwikkeld en doet de auto niet onverdienstelijk mee.

subaru-legacy-rs-type-r-white-front-side-1989-775.jpg

In 1994 neemt de Impreza het stokje over van de Leone. De Impreza is er als vierdeurs sedan en een vijfdeurs ‘Impreza Plus’, een auto die het midden houdt tussen een stationwagon en hatchback. Net als voorheen waren alle motoren viercilinder boxers. De instap-Impreza (1.6) had voorwielaandrijving, maar de 1.8 en 2.0 motoren hadden de aandrijving op alle vier de wielen. Dat gold ook voor het topmodel, de Impreza GT Turbo. Dit was destijds de voordeligste auto met meer dan 200 pk. De lage prijs en het hoge prestatieniveau zorgden ervoor dat de auto zeer populair was. Voor enkele jaren was de Impreza GT Turbo de best verkochte Subaru in Nederland.

subaru-impreza-gt-turbo-blue-front-side-1998-775.jpg

Dat kwam vooral omdat Subaru een vreemde eend in de bijt was. De reguliere modellen waren in technisch opzicht bijzonder: boxermotoren, deuren zonder stijlen en vierwielaandrijving zag je niet veel bij andere merken. De combinatie van die drie kon je alleen bij Porsche vinden. Het nadeel was dat Subaru’s bijzonder behoudend gestileerd waren. Niemand zag het er aan af. Daardoor bleven de auto’s beperkt populair bij een kleine, maar fanatieke groep caravaneigenaren, bewoners van Alpenlanden en aspirant-rallycoureurs. Daar kwam in 1997 verandering in met de komst van de Forester. De Subaru Forester was een crossover, gebaseerd op de techniek van de Legacy en Impreza. De auto had de voordelen van een SUV: vierwielaandrijving, een praktisch interieur en een redelijke grondspeling. Omdat de Forester in basis gewoon een personenauto was met zelfdragend chassis, was de auto relatief licht, comfortabel en wendbaar. Omdat er in die tijd nog niet veel compacte crossovers waren, was de Forester, naar Subaru begrippen, een groot succes. De Forester was er in eerste instantie met een 2.0 benzinemotor, later kwamen daar sterkere turbovarianten bij.

subaru-forester-blue-grey-red-grey-front-side-2017-775.jpg

Een andere reden dat Subaru een bescheiden rol speelde in Europa was het gebrek aan een dieselmotor. Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, Frankrijk en Italië is een dieselmotor onontbeerlijk. In 2008 kwam daar verandering in. Voor het eerst in de historie van het Japanse merk werd er een dieselmotor in het vooronder van een personenauto gelegd. Dit was niet simpel een blok ingekocht van een ander merk, maar echt een unieke, in eigen huis ontwikkelde boxermotor. Met 150 pk en 350 Nm liep de motor keurig in de pas met de concurrentie.

subaru-legacy-boxer-diesel-white-rear-side-2008-775.jpg

In 2015 komt er een compleet nieuwe Subaru op de Nederlandse markt beschikbaar, de Levorg. De auto is deels gebaseerd op het platform van de WRX STI (voorkant) en Legacy (achterkant). De koets is wel helemaal nieuw en houdt het midden tussen een fastback en een stationwagon. Ook compleet nieuw is de motor, een 1.6 liter boxer met turbo, goed voor 170 pk. Deze is altijd gekoppeld aan een CVT-automaat. De Levorg is een maatje groter dan de Impreza (die intussen niet meer leverbaar is) en de Legacy, die ook van het toneel verdwijnt, in Nederland althans.

subaru-levorg-blue-front-side-grey-rear-side-2015-775.jpg

De crossover varianten zijn nog wel te bestellen. De Subaru XV is niet meer of minder dan een stoer aangeklede Impreza, terwijl de Outback een ruige variant is van de Legacy Stationwagon. Ondanks die populaire modellen blijft Subaru een bescheiden rol spelen op de Europese automarkt. Op zich opmerkelijk, want in de Verenigde Staten is het merk zeer populair. Dat heeft in het geval van Nederland ook te maken met de manier van het belasten van de opgegeven CO2 uitstoot. Die zijn bij Subaru’s relatief hoog, waardoor er een extra bedrag aan CO2 boete betaald moet worden. Hoe bijzonder deze belasting is, kan men zien aan de WRX STI. Deze auto kost in Sport Premium uitvoering 105.000 euro, waarvan 50 mille aan BPM en 10.000 euro aan btw.

subaru-wrx-sti-blue-front-side-snow-drift-207-775.jpg

Ondanks de belastingen en andere consumentenbehoefte in Europa blijft Subaru auto’s verkopen. De verkopen zijn al jaren zeer stabiel. Er is nog een kleine groep die een betrouwbare doordouwer met karakter weet te waarderen. Het merk staat vaak hoog aangeschreven bij betrouwbaarheids- en tevredenheidsonderzoeken. Misschien dat dat de reden is waarom aan het einde van 2017 de Subaru Impreza weer terugkeert in de Nederlandse Subaru-showrooms.

subaru-impreza-hatchback-grey-impreza-sedan-red-front-side-2018-775.jpg