Merken

De Ignis is een compacte hatchback van Suzuki.

Als er één merk heel erg sterk is in kleine auto’s, dan is Suzuki dat wel. Ondanks dat ze geregeld grotere terreinwagens (Grand Vitara XL7) en sedans (Kizashi) in de prijslijsten hebben staan, is het Japanse merk oververtegenwoordigd in het kleinere segment. In 2001 had Suzuki diverse kleine/compacte auto’s in het gamma, zoals de Alto, Swift, Liana, Wagon R+ en de Baleno. Wat dat betreft was het opvallend dat Suzuki ruimte zag om daar nóg een model tussen te voegen. Dat had mede te maken met de Suzuki Swift die op leeftijd begon te raken. De auto verkocht nog redelijk goed, dankzij een lage prijs. Het was echter wel duidelijk dat de auto ontwikkeld was in de late jaren ’80. Op het gebied van veiligheid en comfort raakte die auto de aansluiting met de concurrentie kwijt. De Suzuki Ignis kan gezien worden als een soort indirecte opvolger van de Swift.

suzuki-swift-5-door-green-front-side-2000-775

De Suzuki Ignis werd in 2000 onthuld en kwam in 2001 op de Nederlandse markt. De Ignis was verkrijgbaar in drie- en vijfdeurs uitvoering. De vijfdeurs was aanmerkelijk populairder. In eerste instantie was er alleen één motor, een 1.3 viercilinder benzinemotor, en twee uitrustingsniveaus: een GL en een GS. Die laatste zag er iets sportiever uit met lichtmetalen velgen en mistlampen. De First Edition deed daar met airco en metallic lak een schepje bovenop. Later kwam daar nog de Ignis Special (2002) bij, die uitgerust was met ABS en airco. De 1.3 GL en GS waren eventueel te leveren met een viertraps automaat, standaard had de Ignis een handgeschakelde vijfbak.

suzuki-ignis-red-front-side-blue-rear-side-2000-775

De driedeurs versie was er niet met automaat (of als First Edition). Wel was de driedeurs Ignis leverbaar als ‘Ignis Sport’. Dat was een soort junior-GTI, enigszins geïnspireerd op de rally-versie van de Ignis. Je kon de Ignis zelfs krijgen in hetzelfde opvallende geel, compleet met witte lichtmetalen velgen en stickers. Verder had de Ignis Sport dikke bumpers, skirts en achterspoiler. Het interieur was met de Recaro-sportstoelen een stuk serieuzer geworden. Onder de kap huisde een 1.5 viercilinder met 109 pk. Daarmee accelereerde de Ignis Sport in 8,9 seconden naar de 100 km/u, de topsnelheid bedroeg 185 km/u.

suzuki-ignis-sport-yellow-ht81s-front-side-2003-775

In 2003 stond er al een nieuwe Suzuki Ignis klaar, het oude model werd echter op andere markten nog tot 2006 aangeboden. De tweede Ignis was een samenwerking van de merken van General Motors. De auto was in feite een Holden Cruze, ontwikkeld door de Australische tak van GM. Op veel markten werd de auto Chevrolet Cruze genoemd, maar in Nederland werd de auto gezien als de opvolger van de Suzuki Ignis. De auto werd in Japan en in Hongarije gebouwd. In 2003 was ook de Suzuki Swift op de markt gekomen, die auto was de hippe en sportieve hatchback. De Ignis was praktischer en bood een hogere instap.

suzuki-ignis-hr51s-red-front-side-2003-775

De Suzuki Ignis was wederom leverbaar met een 1.3 (94 pk) of 1.5 (99 pk). De 1.5 kon eventueel met automaat geleverd worden, evenals vierwielaandrijving. Er was ook een Subaru variant, de G3X Justy. Deze was qua uiterlijk exact gelijk aan de Ignis, op het logo na. In technisch opzicht waren er een paar verschillen. De G3X Justy heeft altijd vierwielaandrijving (ook op de 1.3). Bijzonder en speciaal voor Europa was de Ignis met dieselmotor. Deze 1.3 commonrail turbodiesel viercilinder was van Fiat origine. Zowel Suzuki als Fiat werkte samen met General Motors in die tijd. Vandaar dat bijvoorbeeld de Suzuki SX4 en Fiat Sedici dezelfde auto waren. De Suzuki Ignis verdween in 2006 alweer van de markt. De auto kreeg geen directe opvolger.

suzuki-ignis-hr51s-grey-rear-side-2007-775

Daar zou verandering in komen. In 2015 toonde Suzuki de ‘iM-4’-concept auto. Een strak gelijnde conceptcar met verwijzingen naar Suzuki’s van weleer. Met name in de C-stijl was te zien dat de ‘SC100’ model stond. De auto werd begin 2016 in productie genomen en kwam eerst in Japan op de markt. In Nederland duurde het tot het einde van 2016. De meeste exemplaren van deze Ignis zijn in 2017 in Nederland op kenteken gezet.

suzuki-ignis-white-front-side-2016-775

In Nederland kan de Ignis aanvankelijk besteld worden met slechts één motor: een 1.2 viercilinder met 90 pk en 120 Nm. Dat blijkt behoorlijk aan de ruime kant te zijn, want Suzuki heeft fors ingezet op gewichtsbesparing: de auto weegt iets meer dan 800 kilogram. Standaard heeft de Ignis een handgeschakelde vijfbak, een semi-automaat is optioneel leverbaar op de 1.2 met voorwielaandrijving. Vierwielaandrijving (‘Allgrip’) is eveneens mogelijk. Aan de bovenkant van het gamma staat de ‘Smart Hybrid’.

suzuki-ignis-allgrip-white-rear-side-2016-775

Deze uitvoering heeft, zoals de naam al suggereert, een hybride set-up. Het is een compacte elektromotor die voornamelijk bij lage toerentallen en snelheden assisteert. De hybride is er met zowel vierwiel- als voorwielaandrijving. In 2017 komen er twee actiemodellen bij. De ‘Rhino’ (met standaard navigatiesysteem) is beperkt leverbaar, de ‘Business Edition’ (Navi, cruise control, parkeersensoren, middenarmsteun en cruise control) staat eind 2018 in de prijslijsten van Suzuki.