Merken

De Swift is een compacte hatchback van het Japanse merk Suzuki.

De Suzuki Swift zag in 1983 het levenslicht. Aanvankelijk was het een ontwerp van Chevrolet, dat het wilde gebruiken als kleinste auto in het gamma. Veel Amerikaanse merken hadden destijds moeite om kleine auto’s winstgevend te maken. Met name de Japanse merken, die veel verschillende kleine auto’s bouwen, waren hier juist wel goed in. Suzuki nam het basisontwerp van General Motors over. In ruil daarvoor kreeg GM 5% aandeel in Suzuki. Voor General Motors was dit gunstig, want Suzuki bouwde auto’s die GM niet in het gamma had. Voor Suzuki was het ook gunstig, want de M-Car basis was gebouwd voor de Europese en Amerikaanse markt. In Nederland was de Swift er met een 1.0 (50 pk) of 1.3 (68 pk) motor. Aan de top stond een heuse GTI-uitvoering met 102 pk.

suzuki-swift-yellow-front-side-1984-775-2.jpg

De tweede generatie Swift mag gerust een Evergreen genoemd worden. De auto kwam namelijk in 1989 op de markt en wist het uit te houden tot 2004. De Swift was verkrijgbaar als drie- of vijfdeurs hatchback en een heuse vierdeurs sedan. De driedeurs kon geleverd worden met een 1.0 driecilinder en twee 1.3 viercilinders. Die laatste was een felle zestienklepper en was er speciaal voor de GTI-uitvoering. De vijfdeurs was er aanvankelijk alleen als 1.3 en bij de Swift sedan kon de klant kiezen uit een 1.3 of 1.6 motor. In 1992 kwam er een Swift Cabriolet op de markt, altijd uitgerust met de 1.3 motor. In 1996 werd de Swift iets bijgepunt. Aan het uiterlijk vielen de kleinere koplampen op, die nu van helder glas waren. De sedan- en cabrioletvariant kwamen te vervallen, evenals de GTI. De vijfdeurs Swift verdween in 2002 van de Nederlandse markt, de driedeurs hield het vol tot 2003.

suzuki-swift-5-door-red-front-side-2000-775-2.jpg

In 2005 kwam de derde generatie Swift op de markt. De auto was eigenlijk niet te vergelijken met het oude model. De Swift was ontworpen met de Europese markt in het achterhoofd. De oude Swift was vooral een veel-waar-voor-weinig-geld-auto, de nieuwe Swift moest juist een leuke auto zijn. De Swift was er wederom als drie- en vijfdeurs uitvoering. Beide waren leverbaar met drie motoren; een 1.3 (92 pk), 1.5 (102 pk) en 1.3 diesel (70 pk). Die laatste motor kwam van Fiat, dat in die tijd nog samenwerkte met General Motors.

suzuki-swift-red-front-side0yellow-rear-side-2004-775-2.jpg

Om de Swift aantrekkelijker te maken voor mensen die op zoek waren naar een leuke auto, lanceerde Suzuki in 2006 de Swift Sport. Deze werd door de sportdivisie van Suzuki (Suzuki Sport) ontwikkeld. De Swift Sport kreeg een unieke 1.6 dubbelnoks zestienklepper met 125 pk. Uiteraarden werd de remmen, dempers en veren ook aangepast. Bijzonder in deze klasse was dat ook het chassis en de monocoque stijver dan de gewone Swifts waren. Van buiten was de Swift Sport herkenbaar aan de grotere bumpers, velgen en uitlaten aan de linker- en rechterkant. In Nederland werd er ook geracet in de Formido Swift Cup met de Suzuki Swift Cup.

suzuki-swift-sport-grey-front-side-2005-775-2.jpg

Al na 5 jaar stond de opvolger klaar. Qua uiterlijk leken de auto’s wel sterk op elkaar, een teken dat Suzuki-klanten erg te spreken waren over het design van de auto. De koplampen waren groter en de bollere achterklep waren de duidelijkste aanwijzingen. Ook was de Swift iets groter geworden in alle richtingen, behalve de hoogte. Door deze proporties was de Swift nu een aanzienlijk stoerdere auto. Zowel de 1.3 als de 1.5 zijn vervangen door een 1.2 viercilinder met 94 pk. In 2014 is er de mogelijkheid om een 1.3 diesel of 1.2 met vierwielaandrijving (Allgrip) te bestellen.

suzuki-swift-white-front-side-blue-rear-side-775-2010-3.jpg

Het succes van de eerste Swift Sport kreeg een vervolg met deze generatie Swift. Aan het recept veranderde Suzuki niet erg veel. Wederom een atmosferische 1.6 zestienkleps motor die het vooral van veel toeren moest hebben. Het vermogen steeg naar 136 pk, terwijl het koppel 160 Nm bedroeg. Omdat de Swift Sport niet zoveel weegt, zijn de prestaties best aardig. 0-100 km/u in 8,7 seconden en een topsnelheid van 195 km/u, om een gedeelte van het verhaal te vertellen. Dit is met name een auto om bochtige weggetjes op hogere snelheid af te raffelen.

suzuki-swift-sport-yellow-rear-side-2013-775-2.jpg

2017 is het jaar van de vijfde generatie Suzuki Swift. Wederom is het duidelijk een Swift zoals we hem kennen vanaf 2005, maar er zijn nu grotere verschillen. De grille is veel groter, terwijl de onderste grille veel platter en breder is. De Swift is vanaf 2017 altijd een vijfdeurs hatchback. Er zijn twee motoren leverbaar. De eerste is de bekende 1.2, in dit geval met 90 pk. Een stapje hoger op de ladder staat de 1.0 BoosterJet turbo. Een eenliter viercilinder met turbo en 112 pk. De Swift met dieselmotor wordt nog wel gebouwd, maar niet verkocht in Nederland. Wel is er in 2017 een nieuwe Swift Sport aangekondigd. Deze krijgt een 1.4 BoosterJet turbomotor met 140 pk onder de kap. Dankzij het nog altijd geringe gewicht moet dit zorgen voor aansprekende prestaties. Wat dat betreft verandert Suzuki qua concept erg weinig aan de Swift. Gelukkig maar.

suzuki-swift-red-front-side-2017-775-2.jpg