Merken

Toyota is het grootste en meest succesvolle merk uit Japan.

Sakichi Toyoda was een uitvinder en begon in de jaren twintig een weverij. Het verschil bij zijn bedrijf was dat ze het sneller konden verwerken en een automatische noodstop hadden als er iets misging. De zoon van Sakichi Toyoda was meer geïnteresseerd in de opkomst van de automobiel, maar Japan had destijds nog geen auto-industrie. Daarom rees hij af naar Europa en Amerika om de industrie te bestuderen. De eerste auto van Toyoda was de AA. Het oudste exemplaar van deze auto, en dus de oudste Toyota die bestaat, staat in het Louwman museum. Van origine is het dus de naam ‘Toyoda’. De naam Toyota werd gekozen omdat dit beter in het gehoor ligt en vooral omdat het in Japanse tekens veel korter is om te schrijven.

toyota-aa-beige-front-side-1936-775.jpg

Na de Tweede Wereldoorlog hervat Toyota de productie van auto’s. Omdat Japan nog geen grote auto-industrie kent en auto’s daar nog geen gemeengoed zijn, worden er vooral praktische auto’s en bestelwagens gebouwd. Deze werden verkocht onder de naam Toyopet. Omdat dat deed denken aan speelgoed (toys) en huisdeuren (pets), werd de naam gedropt. In de jaren 60 en 70 timmert Toyota enorm aan de weg. Er worden fabrieken gebouwd buiten Japan, om zo minder hinder te vinden van lokale belastingen. Toyota ziet ook dat de consument niet in elk land gelijk is. De Japanse, Amerikaanse en Europese auto’s zijn zodoende niet altijd hetzelfde.

toyota-model-line-up-80-775.jpg

In de jaren ’80 maakt Toyota naam als producent van uitstekende automobielen, met name de betrouwbaarheid wordt geroemd. Omdat een auto te verbeteren kijkt Toyota niet alleen naar de auto zelf, maar ook het ontwikkelingsproces en de fabricage ervan. Iets later in de jaren ‘80 weet Toyota ook de autoliefhebber aan te spreken. De tijd van enkel huis,- tuin en keukenmodellen zijn voorbij met sportieve auto’s als de Celica, MR-2 en Supra. Ook heeft het merk aspiraties om Mercedes het vuur aan de schenen te liggen. Om dat te bewerkstelligen wordt er een nieuw merk opgericht: Lexus. Ondanks dat Lexus een Japans merk is, worden Lexussen in Japan als Toyota verkocht.

toyota-celica-supra-mr2-red-front-1988-775.jpg

Het enige wat Toyota niet maakt, zijn kleine auto’s. Toyota heeft Daihatsu overgenomen. Alle kleine Toyota’s worden door Daihatsu ontwikkeld en gebouwd. Het hart van het Toyota-modellen-programma bestaat uit de Starlet, Corolla en Carina (later Avensis).  Op het gebied van stoere terreinauto’s maakt Toyota furore met de onverwoestbare Land Cruiser. Toyota ziet kansen voor een kleinere SUV en lanceert de RAV4, die in Nederland FunCruiser heet om zo de link te liggen met de Land Cruiser. Het blijkt een schot in de roos te zijn, want dit segment zou uitgroeien tot de een van de grootste van Europa.

toyota-rav-4-red-bluw-side-1995-775.jpg

Waar Toyota ook mee voorop loopt zijn alternatieve aandrijflijnen. Toyota is ervan overtuigd dat hybride aandrijving essentieel is voor de automobielindustrie. Om dat luister bij te zetten introduceert men de Prius, een compacte sedan met niet één maar twee motoren. Voor de lage snelheden kan de auto op de elektromotor draaien. Neemt de snelheid toe, dan springt de benzinemotor bij. De energie die vrijkomt bij het afremmen wordt in de accu’s opgeslagen.

toyota-prius-grey-rear-side-1999-775.jpg

Na de eeuwwisseling besluit Toyota mee te doen aan de Formule 1. Heel succesvol is dit project niet, ondanks het feit dat er veel geld ingestoken wordt. Dan gaat het met de straatauto’s een stuk beter. De Yaris is een zeer populaire auto en is de tweede Japanse auto die de titel Auto van het Jaar weet te winnen. De Avensis is in dit geval specifiek ontworpen voor Europa en slaat mede daardoor veel beter aan in het Westen. Speciaal voor Europa worden er ook diverse dieselmotoren ontwikkeld, waaronder de 2.2 CleanPower diesel, een viercilinder met 177 pk en 400 Nm, destijds erg indrukwekkend voor een middenklasse auto.

toyota-avensis-blue-front-side-2006-775.jpg

Een ander succesverhaal van Toyota is de Aygo. Toyota werkt samen met Peugeot en Citroen om een klein autootje te ontwikkelen. Het is de bedoeling dat het deugdelijk en basaal transport moet worden. Een auto onder de Yaris, 208 en C3. De auto wordt niet alleen ontworpen om goedkoop te zijn, maar ook om goedkoop gebouwd te kunnen worden. Daarom is er nauwelijks keuze in aandrijving, kleuren, uitrusting en uitvoeringen.

toyota-aygo-black-front-side-2006-775.jpg

Een kleine Toyota die niet hoog scoort is de iQ, de auto is nog kleiner dan de Aygo, maar aanzienlijk luxer en slimmer in elkaar gezet. De auto is ook niet echt in de markt gezet als verkooptopper, maar als een showcase zodat Toyota kan laten zijn waartoe ze in staat zijn. Waar Toyota wel ijzersterk mee scoort zijn de hybride varianten van hun modellen. Niet alleen de Prius is voorzien van een dergelijke aandrijflijn, ook de Auris, RAV4 en zelfs de compacte Yaris is te krijgen als Hybrid. Voor Toyota is de hybride een beter alternatief dan de dieselmotor en men besluit te stoppen met de ontwikkeling van dieselmotoren voor personenauto’s. In Japan en Amerika (waar diesel sowieso niet populair is voor auto’s) is dit geen probleem, maar in Europa geniet deze brandstof nog wel de voorkeur voor veel consumenten. Voor hen worden dieselmotoren bij andere merken zoals BMW ingekocht.

toyota-hybrid-models-2011-775.jpg

In 2016 komt de vierde generatie Prius op de markt, ditmaal luxer en verfijnder dan ooit. Voor de mensen die meer ruimte wensen is er zelfs een Prius Wagon. Ook bestaat de mogelijkheid om de Prius te bestellen als Plugin hybride. Verder zijn er nog twee interessante toevoegingen aan het gamma. De eerste is de Toyota C-HR, een crossover die moet concurreren met auto’s als de Nissan Juke. De Toyota CH-R is leverbaar met een moderne turbo-benzinemotor of zelfs als Hybride. Technologisch significanter is de Toyota Mirai. Deze auto wordt gebouwd op een speciale locatie in de Motomachi fabriek in Aichi, waar ook de Lexus LF-A werd gefabriceerd. De Toyota Mirai is de eerste brandstofcelauto die in grootschalige oplage in productie is. Het grote voordeel van een auto die rijdt op waterstof is dat de uitstoot uit de uitlaat 100% water is. De Toyota Mirai is er vooral om aan te tonen welke kant het op moet gaan. Niet zozeer voor Toyota, maar voor de gehele auto-industrie. Net zoals de Prius dat deed in 1999.

toyota-mirai-blue-front-side-2017-775.jpg