Merken

De RAV4 is een medium crossover van Toyota.

Op dit moment is de markt voor crossovers in het compacte segment enorm populair. Toyota was een van de eerste merken die direct succesvol waren met dit concept. Sterker nog, al in 1989 voorzag Toyota dat er markt was voor een compacte terreinwagen-achtige auto. Met name dat ‘achtige’ is belangrijk, want de markt van 4x4’s waren nog echte terreinauto’s, met een ladderchassis, vrijloopnaven en lage gearing. In 198 toont Toyota de RAV Four Concept. RAV staat voor Recreational Activity Vehicle.

toyota-rav4-concept-prototype-red-1989-775.jpg

In 1994 komt de Toyota RAV4 bijna wereldwijd op de markt, behalve in Nederland. De importeur kiest ervoor om de naam ‘Funcruiser te hanteren, waarschijnlijk om de verwantschap met de Land Cruisers aan te houden. In technisch opzicht klopt dat niet: de RAV4 bestaat voornamelijk uit Corolla- en Carina onderdelen. In het begin is er vrij weinig keuze voor de kersverse Funcruiser eigenaar. Er is slechts één koetswerk vorm (driedeurs) en één motor: een potige 2-liter benzinemotor. Wel is er keuze uit een viertrapsautomaat of handgeschakelde vijfbak.

toyota-rav4-three-door-red-front-1994-775.jpg

Een jaar later wordt er een vijfdeurs ‘Wagon’ aan het gamma toegevoegd. Deze heeft niet alleen meer deuren (vijf in totaal), maar heeft ook een langere wielbasis. Na de facelift in 1998 komt er ook een driedeurs ‘softtop’ beschikbaar. Deze heeft, zoals de naam al suggereert, een stoffen kap. Een volledige cabriolet is het niet, de B-stijl bleet gewoon behouden. De Funcruiser is in Nederland niet een groot succes: jaarlijks weet de importeur er enkele honderden van te verkopen.

toyota-rav4-wagon-blue-rear-side-1995-775.jpg

Dat zou met de tweede generatie (die nu ook in Nederland RAV4 heet) gaan veranderen. Qua styling werd er voortgeborduurd, alhoewel de tweede generatie RAV4 een agressiever front heeft. Wederom is er een korte driedeurs en een lange vijfdeurs versie. Er is nu keuze uit twee motoren. De 1.8 (125 pk) heeft standaard voorwielaandrijving. De 2.0 (150 pk) krijgt standaard vierwielaandrijving mee en is eventueel uit te rusten met een automaat. In 2001 komt er een 2.0 diesel bij. In 2003 wordt de gehele range optische iets bijgepunt. Technisch blijft het allemaal gelijk. In commercieel opzicht gaat het veel beter met de RAV4. Elk jaar worden er meer dan 1.000 exemplaren van verkocht in Nederland. De lange versie is verreweg het populairst.

toyota-rav-4-grey-wagon-front-side-rear-side-2000-775.jpg

Vandaar dat er van de derde generatie helemaal geen driedeurs komt op de Nederlandse markt. Wel is er een verschil qua wielbasis: de versie met korte wielbasis wordt verkocht in Japan en Europa. De RAV4 met lange wielbasis is er voor de Amerikaanse markt en Australië. In Nederland is er keuze uit een 2.0 benzinemotor (152 pk) of een 2.2 D4-D diesel (136 pk). Ondanks dat op sommige markten de RAV4 wordt aangeboden met alleen voorwielaandrijving, is het in Nederland standaard vierwielaandrijving.

toyota-rav4-green-front-side-2006-775.jpg

Dat veranderd in 2009, het jaar wanneer de RAV4 een modelupdate ontvangt. De 2.0 benzinemotor is te verkrijgen met aandrijving enkel op de voorwielen. Dan moet je wel genoegen nemen met een handbak, de automaat is alleen leverbaar in combinatie met 4WD. De RAV4 heeft twee nieuwe dieselmotoren tot zijn beschikking: een 2.2 D4-D met 150 pk en een D-CAT met zelfs 177 pk. Elke diesel heeft standaard vierwielaandrijving.

toyota-rav4-brown-rear-side-2009-775.jpg

Aan het einde van 2012 vond Toyota het tijd voor alweer de vierde generatie van de RAV4. Het is een compleet nieuw model met nieuwe techniek en een volkomen nieuw uiterlijk. De RAV4 ziet er niet alleen langer uit, hij is dat ook. De nieuwe RAV4 is meer dan 20 centimeter langer dan voorheen, de wielbasis nam toe met 10 centimeter. De RAV4 was nu aanzienlijk ruimer van binnen, met name voor de achterpassagiers.

toyota-rav4-blue-front-side-2013-775.jpg

De auto is dan weliswaar compleet nieuw, op motorengebied maakt Toyota gebruik van aangepaste motoren van de uitgaande RAV4. Een 2.0 benzinemotor (150 pk) en twee diesels: een 2.0 (125 pk) en 2.2 D4-D (150 pk). De instapdiesel kan met enkel voorwielaandrijving geleverd worden. In principe een prima range aan motoren, maar de concurrentie heeft niet stil gezeten op het gebied van downsizing en elektrificatie. Met name concurrent Mitsubishi doet in Nederland goede zaken met de Outlander PHEV. In de rest van de wereld is de RAV4 overigens veel populairder dan de Outlander.

toyota-rav4-blue-front-side-2015-775.jpg

Een doekje voor het bloeden komt er in 2016. Dan wordt de RAV4 namelijk behoorlijk gewijzigd. De gehele voorpartij is compleet anders. Ook ingrijpend is dat er eindelijk een alternatief voor de conventionele benzine- of dieselmotor komt, in de vorm van de RAV4 Hybrid. De 2.5 liter viercilinder wordt bijgestaan door een elektromotor die gezamenlijk 197 pk en 210 Nm leveren. De prestaties zijn heel behoorlijk, maar belangrijker is dat de RAV4 eindelijk een groener label heeft. Een C-label voor de versie met 4WD, voor de 2WD zelfs een B-label. In 2017 worden de dieselmotoren geschrapt. Toyota heeft vol ingezet op de hybrides en dat lijkt zich met alle diesel-gerelateerde perikelen goed uit te pakken.

toyota-rav4-hybrid-white-rear-side-775-2015.jpg