Merken

De Starlet is een compacte hatchback van Toyota.

Veel Europese merken gaan al een lange tijd mee. Japanse merken zijn echter nog relatief jong. De meeste fabrikanten uit het verre oosten begonnen op grote schaal auto’s te produceren na de tweede wereld oorlog. Zo ook Toyota. Voor de oorlog werden er enkele auto’s gebouwd, zoals de AA, AB en AC, maar dat waren vooral grote, luxe automobielen. Pas na de oorlog ging Toyota zich meer richten op kleinere en goedkopere auto’s die in veel grotere getallen gebouwd en verkocht konden gaan worden. De eerste kleine Toyota was de Publica in 1961. Een klein autootje met een luchtgekoelde tweecilinder motor. Het autootje kon besteld worden als sedan, stationwagon, cabrio en een soort pickup-achtig model.

toyota-publica-de-luxe-blue-front-side-1961-775

In 1973 werd de productie gestart van de Publica Starlet. Deze was naar Europese maatstaven nog steeds behoorlijk compact, ongeveer het formaat van een Renault 5. Onder de motorkap lag nu een viercilinder motor met naar keuze 1.000 of 1.200 cc. In tegenstelling tot veel Europese tegenstrevers had de Publica Starlet zijn motor nog in lengterichting geplaatst en had de auto achterwielaandrijving. Rond deze periode was dat voor kleine gezinsauto’s een wat verouderde layout geworden. Zo had de Austin Mini aangetoond dat met voorwielaandrijving er veel meer ruimte gecreëerd kon worden. De motor, transmissie en aandrijfas nemen ralteif gezien veel ruimte in. Ook de tweede generatie Starlet (de P60), had nog altijd de aandrijving op de achterwielen.

toyota-publica-starlet-grey-front-side-1973-775

Pas bij de derde generatie van de Starlet (P70) werd er gekozen voor voorwielaandrijving. Deze kwam in 1983 op de markt en had ook een viercilinder motor, maar deze was nu overdwars geplaatst. Er was keuze tussen een 1.0 met 45 pk of een 1.3 met 65 pk. In 1985 werd de auto lichtjes opgefrist en kreeg de Starlet ook de beschikking over een 1.5 dieselmotor. Deze generatie zou in Nederland een absoluut verkoopsucces worden. De verkopen kwamen in het begin redelijk op gang met zo’n 3.000 exemplaren voor 1983 en 1984. Daarna stegen de verkopen explosief. In 1986 waren het er meer dan 11.000 stuks en in 1987 nog altijd dik 10.500 exemplaren. De Starlet begon een begrip te worden.

toyota-starlet-p70-red-front-side-1984-775

De vierde generatie Toyota Starlet was een stuk volwassener vormgegeven. Het guitige hoekige, typisch jaren-80 ontwerp maakte plaats voor een ronder, meer Europees design. Alle Starlets op benzine waren uitgerust met een 1.3 viercilinder die 75 pk leverde. Voor de veelrijders was er wederom een 1.5 diesel. In Japan waren er ook snellere versies te krijgen, het sportieve topmodel in Nederland was de GTSi, maar deze zag er enkel sneller uit. Ook diens 1.3 motor leverde niet meer vermogen. De Starlet was er als driedeurs en vijfdeurs hatchback. In tegenstelling tot vroeger waren de driedeurs modellen veel populairder en was er veel meer keuze qua uitvoeringen. Een automaat, diesel, GLi of Xli uitvoering was er alleen als driedeurs.

toyota-starlet-p80-grey-front-side-1990-775

In 1996 startte Toyota al met de productie van de vijfde generatie (P90) Starlet. Het uiterlijk was nog wat ronder dan voorheen, met aan de achterkant de kenmerkende spits aflopende achterlichten. Wederom was er keuze uit een drie en vijfdeurs uitvoering. Nu was Toyota iets scheutiger met het aanbod voor liefhebbers van tijd deuren: je kon nu elke motor, transmissie en uitvoering van de driedeurs ook als vijfdeurs bestellen.

toyota-starlet-blue-rear-side-p90-1996-775

Wederom kregen we in Nederland geen snelle versie, maar van deze generatie zijn ze wel redelijk vaak geimporteerd, namelijk de Starlet Glanza. Onder het motorkapje (met luchthapper) lag een 1.3 liter viercilinder, maar voorzien van een turbo. Hierdoor bedroeg het vermogen 140 pk. Omdat de Starlet een een kleine en lichte auto is, zijn de prestaties indrukwekkend. Volgens Toyota kon je in exact 7 seconden naar de 100 km/u sprinten. De Starlet Glanza is geleverd in Japan, maar veelal geïmporteerd naar Nieuw-Zeeland, Australië, Ierland of Engeland. Ze zijn allemaal rechts gestuurd.

toyota-starlet-glanza-v-white-front-side-ep91-1998-775

In 1999 mocht de Starlet met pensioen. Er zou geen zesde generatie van komen. De Starlet maakte naam als een bijzonder betrouwbare auto met weinig storingen. Dat is de reden dat er nog veel van rond rijden. De auto werd opgevolgd door de Toyota Yaris. Het grote probleem van de Starlet was dat de auto vrij duur was om te produceren en te exporteren naar Europa. Met grotere modellen is dat een minder groot probleem, vanwege de hogere marge die erop zit.

toyota-yaris-gold-grey-side-1999-775

De Toyota Yaris werd niet alleen specifiek ontworpen om te kunnen slagen op de Europese markt, de auto werd ook in Frankrijk gebouwd. In Japan is de Starlet ook opgevolgd door de Yaris, maar wordt de auto ‘Vitz’ genoemd.