Merken

Op 28 mei 1937 werd ‘Gesellschaft zur Vorberuitung des Deutschen Volkswagens mbH’ opgericht, onder druk van de NSDAP en onder leiding van Adolf Hitler. Een paar maanden later werd de naam teruggebracht naar Volkswagenwerk. De visie van Hitler was om een compacte, praktische auto te ontwikkelen die minder dan 1.000 Reichmarks kostte. Onder leiding van Ferdinand Porsche werd deze auto ontwikkeld. Het resultaat was de KdF-wagen (Kracht durch Freude) of zoals de auto later genoemd werd: de Kever. De introductie van deze auto stond gelijk aan het begin van de tweede wereldoorlog. Waardoor de fabricage en verkoop 6 jaar op zich zouden laten wachten.

volkswagen-kdf-typ-60-grey-front-side-1939-775.jpg

De toekomst van Volkswagen hing aan een zijden draadje. Veel fabrikanten werden aan het einde van de Tweede Wereldoorlog platgebombardeerd. Het was de Britse Majoor Ivan Hirst die dit voorkwam. Zijn taak was om Duitsland te helpen met de opbouw van het land na de oorlog. De Volkswagenfabriek bood veel kansen: niet alleen mobiliteit, maar ook werkgelegenheid. Hij zet een plan op om de komende jaren de productiefaciliteit van wapens en munitie om te bouwen naar die voor auto’s. Omdat Hirst een academische technische achtergrond had, hielp hij mee met de optimalisering van de ontwikkeling van zowel de productiefaciliteit en de auto zelf. Dankzij Hirst kon Volkswagen de productie van de Kever opstarten.

volkswagen-beetle-mint-green-rear-side-1952-775.jpg

De Kever was een enorm succes. De auto was betaalbaar, betrouwbaar en eenvoudig te repareren. Volkswagen zou snel uitbreiden met meer modellen. Er kwam zowaar een leuke Volkswagen in de vorm van de Karmann Ghia, een afgekeurd Chryslerontwerp dat gebouwd werd op het chassis van de Kever. Verkooptechnisch was de Typ-4 en Transporter van een veel groter belang. Technisch gezien leunden deze auto’s nog behoorlijk op standaard Kever-techniek: dus een luchtgekoelde boxermotor die achter de achteras hangt. Volkswagen doet zijn naam eer aan: het zijn wereldwijd auto’s voor het grote publiek. Maar de kritiek neemt ook toe. De leeftijd was aan de auto’s af te zien.

volkswagen-411-white-front-side-1968-775.jpg

Dat was ook te merken aan de verkoopcijfers, die namen af. Volkswagen moest nodig het complete modelgamma vernieuwen. De projecten op basis van de Kever werden afgeblazen. Helaas had Volkswagen niet de technische know-how om moderne auto’s te ontwikkelen. Gelukkig had Volkswagen wel het Duitse merk Audi overgenomen. Dat merk had de ervaring met voorwielaandrijving en watergekoelde motoren. In recordtijd werden er vier auto’s ontwikkeld. Voor alle ontwerpen werd de Italiaan Georgetto Guigiaro ingehuurd. Het eerste resultaat was de middenklasse Passat. Deze werd gevolgd door een compacte coupé, de Scirocco. Daaronder kwamen de Golf en de Polo. Deze auto’s hadden een moderne layout, strakke uitstraling en veel betere rij-eigenschappen. Nog een voordeel was de mogelijkheid voor andere carrosserie varianten, wat bij de Kever-derivaten een stuk lastiger was.

volkswagen-model-range-1975-775.jpg

Op basis van deze nieuwe generatie modellen kan Volkswagen enorm groeien. In diverse markten werd Volkswagen nu een grote speler. In de jaren ’90 groeide Volkswagen andermaal. Niet alleen hun eigen merk groeit, maar het concern ook. In rap tempo worden diverse merken als Bentley, Cosworth, Lamborghini en Rolls-Royce gekocht. Ook maakt Volkswagen in deze tijd de diesel salonfähig. De TDI-motoren staan bekend om de prima prestaties. Uiteraard wordt deze techniek verspreid over bijna alle merken.

volkswagen-bora-grey-polo-blue-passat-red-golf-blue-stationwagon-range-1998-775.jpg

Dankzij de extra merken aan de onderkant van het gamma (Seat en Skoda) ziet Volkswagen de kans om zichzelf iets hoger in de markt te positioneren. De VW Polo, Golf en Passat zijn stuk voor stuk iets duurder dan de concurrentie, zonder dat het op een premium niveau kan komen. Dat Volkswagen wel premium ambities heeft blijkt uit diverse projecten. In samenwerking met Porsche wordt de Touareg ontwikkeld. Deze grote en luxe SUV blijkt bijzonder populair. Naar wens is de auto te verkrijgen met prestigieuze motoren als een V10 TDI en W12.

volkswagen-phaeton-blue-touareg-grey-front-side-2002-775.jpg

Die motoren zijn ook leverbaar in het paradepaardje van Volkswagen, de Phaeton. De Phaeton is het oogappeltje van Volkswagen opperhoofd Ferdinand Piëch. Hij wilde graag een limousine bouwen die zich minimaal kon meten met het beste wat BMW en Mercedes-Benz te bieden hadden. De Phaeton was een succes en drama in één. De auto was kwalitatief inderdaad zeer goed. Dermate goed zelfs dat de Bentley Continental GT gebouwd is op het platform van de Phaeton. Alle kwaliteiten van de auto ten spijt, zijn er maar weinig klanten die de auto op waarde weten te schatten.

volkswagen-jetta-golf-variant-hatchback-plus-grey-2005-775.jpg

Maar de Phaeton was er ook om aan te tonen dat Volkswagen net wat hoger in de markt staat ten opzichte van de concurrenten. ‘Als Volkswagen dankzij de Phaeton 100 euro meer kan vragen voor de Golf is het een waanzinnig succes’. Sowieso heeft Volkswagen op dat moment een uiterst competente line-up. Dat komt goed uit, want met het uitbreken van de financiële crisis is Volkswagen genoodzaakt om nieuwe modellen uit te stellen. De ‘nieuwe’ Golf, Touran, Tiguan en Passat zijn eigenlijk flink gefacelifte auto’s, in plaats van compleet nieuwe modellen.

volkswagen-model-range-grey-field-2010-775.jpg

Ook aan de onderkant van het modelgamma timmert Volkswagen aan de weg. De Polo is dermate gegroeid dat er ruimte is voor een kleiner model. De eerste is de Lupo, wat het latijn is voor ‘Welpje’, een verwijzing naar de vestigingsstad. Deze blijkt veel te duur om te produceren en wordt opgevolgd door de in Brazilië gebouwde Fox. Deze slaat in Europa niet aan, maar met de Up! slaat Volkswagen sportief terug.

volkswagen-up-white-red-side-2011-775.jpg

Minder sportief is de interpretatie van de uitstootregels omtrent dieselmotoren. Ook bekend als Dieselgate. VW werd flink op de vingers gewezen. Door deze actie is niet alleen bij Volkswagen de diesel in diskrediet gebracht, maar wereldwijd wordt er nu aan getwijfeld. Voor Volkswagen betekende het dat er vol ingezet moet worden op elektrische auto’s en hybride auto’s.

volkswagen-e-up-e-golf-white-2014-775.jpg

De verkoopcijfers hebben er overigens niet al te veel onder geleden, want in Europa blijft het merk onveranderd populair. Wel heet Volkswagen zijn modelgamma licht aangepast. De traditioneel leuke auto’s als de compacte coupé (Scirocco), vierzits cabrio (Eos) en retromobiel (Beetle) hebben het veld moeten ruimen voor compacte crossovers zoals de Tiguan en T-Roc.

volkswagen-t-roc-blue-rear-yellow-side-2017-775.jpg