Merken

De Golf Sportsvan is een C-segment auto van Volkswagen.

In de autowereld kan de ene niche wel aanslaan en de andere niet. Soms moet de gok genomen worden om te kijken of het idee uiteindelijk werkt. De BMW X6 was niets meer dan een X5 met een lage daklijn, maar wel een stuitend succes. De Volvo XC60 Cross Country toonde aan dat werkelijk niemand op die auto zat te wachten. Waarschijnlijk waren de onderzoeksresultaten bij beide auto’s even vaag. In de goedkopere compacte middenklasse is het niet veel anders. De marges liggen weliswaar laag, maar de potentiële aantallen een stuk hoger. Volkswagen had eind jaren ’90 de boot gemist qua Midi-MPV’s. De Scenic was er ineens en de concurrentie had nog geen weerwoord. Volkswagen was er mee bezig, maar toen Opel de zevenzits Zafira introduceerde werd deze auto (uiteindelijk de Touran) wederom uitgesteld. Dat moest nu ook een zevenzitter worden.

volkswagen-touran-untied-grey-front-side-2007-775.jpg

Omdat de Touran een kloeke zevenzits Midi-MPV was, was er voldoende ruimte tussen de vijfdeurs Golf V en de genoemde Touran. Volkswagen vulde deze ruimte met de Volkswagen Golf Plus. Deze auto bood wel veel voordelen van een Midi-MPV, maar niet de nadelen. Zo had je iets meer ruimte tot je beschikking, was de zitpositie iets hoger en de instap gemakkelijker. Maar de buitenmaten waren minder fors en ook het gewicht was lager. Kortom, het beste van twee werelden. De Golf Plus deed het helemaal niet onaardig, in negen jaar tijd werden er meer dan 24.000 exemplaren van verkocht.

volkswagen-golf-plus-red-rear-side-2009-775.jpg

Op de IAA in Frankfurt liet Volkswagen de Golf Sportsvan Concept zien, aan het einde van 2013. Ondanks de naam ‘Concept’, was het natuurlijk niet te zien dat het ging om een conceptcar. De auto was voorzien van normale uitlaten, badges en lampen. Vaak de details die op het laatst nog worden aangepast. Sterker nog, de auto stond gewoon op Duitse kentekenplaten.

volkswagen-golf-sportsvan-concept-grey-rear-side-775-2013.jpg

Een paar maanden later zou blijken dat de Sportsvan Concept inderdaad identiek was aan de productieversie. De nieuwe Golf Sportsvan staat op het MQB, een modulair platform waar veel merken (Audi, Seat, Skoda en Volkswagen) uit de VW-groep gebruik van maken. De wielbasis van de Golf Sportsvan is meer dan 10 centimeter langer dan bij de gewone Golf hatchback.

volkswagen-golf-sportsvan-tdi-grey-front-side-2014-775.jpg

Sowieso is de Sportsvan een grotere auto dan de Golf VII, waarop deze gebaseerd is. Met 4,34 meter is de auto 8 centimeter langer. De Sportsvan is een half centimetertje breder dan de reguliere Golf. Het grootste verschil zit hem in de hoogte. De Sportsvan is namelijk 12 centimeter hoger dan de Golf hatchback. Ook de spoorbreedte is groter, alhoewel dat voornamelijk millimeters zijn. In het interieur mist het zijn uitwerking niet. Zo zit je hoger in de Sportsvan en is er zowel in de lengte, als in de breedte en in de hoogte meer ruimte voor de inzittenden. Ook de bagageruimte is flink groter: de kofferbak meet bij de Sportsvan 500 liter (120 liter méér) en als je de banken neerklapt, heb je beschikking over 1.520 liter, 250 liter bovenop dat van de hatchback.

volkswagen-golf-sportsvan-red-rear-side-2014-775.jpg

De Golf Sportsvan is leverbaar met een reeks moderne TSI en TDI motoren. Het begint bij een 1.2 TSI met 85 pk, deze is alleen leverbaar met de ‘EasyLine’ uitvoering. Een stapje hoger staat dezelfde 1.2, maar dan met 110 pk. Vervolgens zijn er twee varianten van de 1.4 TSI: 125 of 150 pk. Tevens zijn er twee diesels leverbaar. Een 1.6 TDI (met 110 pk) en een 2.0 TDI (met 150 pk). Op de instapper na, kunnen alle motoren geleverd worden met een DSG-automaat.

volkswagen-golf-sportsvan-interior-750-2014.jpg

In 2018 wordt de Sportsvan gefacelift. De Golf waarop de auto gebaseerd is, werd een jaartje eerder al strak getrokken. De wijzigingen zijn ongeveer van dezelfde aard. Aan de buitenkant zijn de verschillen vrij subtiel te noemen. Er is een chromen strip die optisch de koplampen met elkaar verbind. De Xenon-lampen (optie) worden vervangen door LED-koplampen. Ongeacht de uitvoering heeft elke Golf Sportsvan nu LED-achterlichten.

volkswagen-golf-sportsvan-blue-front-side-2018.jpg

Het interieur wordt ook wat strakker getrokken door Volkswagen. Zo zijn er nieuwe bekledingen te kiezen en wordt het interieur uit mooiere materialen opgetrokken. Met name bij de oude Golf Plus was dit nog een issue. Met name het infotainmentsysteem wordt ingrijpend vernieuwd. Een 9,2 inch groot scherm kan gebruikt worden voor functies als navigatie, radio bediening en diverse instellingen. Bij dit systeem is het mogelijk om de instructies middels gebaren over te brengen, vrij uniek in deze klasse.

volkswagen-golf-sportsvan-white-rear-side-2017-775.jpg

Qua motoren gaat er wel het een en ander op de schop. Wat heet, alle benzinemotoren worden met pensioen gestuurd. De instapper is nu een 1.0 TSI, eveneens met 85 pk. Wel krijg je nu automatisch de ‘Trendline’-uitvoering. De ‘Easyline’ is geschrapt. Een stapje hoger staat dezelfde 1.0 TSI, maar dan met 110 pk. Eveneens gloednieuw zijn de 1.5 TSI benzinemotoren, leverbaar met 130 of 150 pk. Dit zijn zogenaamde ACT-motoren, op het moment dat niet het volledige vermogen benut wordt, kan de motor twee cilinders uitschakelen om zo brandstof te besparen. Gebleven zijn de 1.6 TDI (115 pk) en 2.0 TDI (150 pk).

volkswagen-golf-sportsvan-badge-white-rear-side-2017-775.jpg