Merken

De Passat is de middenklasse, D-segment auto van het Duitse merk Volkswagen.

De eerste Volkswagen Passat stamt uit 1973. Volkswagen was in die tijd hard bezig om een modellijn op te zetten waar de ernstig verouderde Kever en derivaten niet in voorkwamen. Net als bij de Volkswagen Polo was de eerste generatie Passat eigenlijk een Audi. De basis was namelijk de Audi 80, alhoewel die een iets andere achterkant had (sedan in plaats van een Fastback). Ook de tweede generatie Passat (B2) was technisch gezien gelijk aan de Audi 80, alhoewel het koetswerk nu duidelijk meer afweek.

volkswagen-assat-gt-liftback-1986-775.jpg

De derde generatie Passat (B3) verschijnt in 1988. In tegenstelling tot zijn voorgangers heeft deze Volkswagen minder Audi-genen. De motor ligt nu overdwars, om ruimte te besparen. In technisch opzicht was de B3 Passat eigenlijk een grote Golf. Ook het design was zeer afwijkend ten opzichte van de Audi 80, het was de bedoeling dat beide merken hun eigen gezicht zouden krijgen. Dan is het 1993, het jaar van wat Volkswagen de vierde generatie Passat noemt. Dit klopt niet helemaal, want de auto heeft slechts een ingrijpende facelift ondergaan. Met name het front en de achterkant zijn afwijkend, maar het zij-aanzicht is nog hetzelfde. Dat is op zich logisch, want het platform was krek eender.

volkswagen-passat-grey-front-side-variant-gereen-front-side-1995-775.jpg

In de jaren ’90 zwaait Ferdinand Piëch met de scepter. Zijn missie is om Volkswagen net even wat hoger in de markt te positioneren dan concurrenten Opel en Ford. De vijfde iteratie van de Passat (B5) is daar in 1996 een goed voorbeeld van. Ten eerste het platform, dat was niet van een Volkswagen, maar van een Audi A4. Deze had de motor in de lengte in plaats van in de breedte liggen. Dit betekende dat de Passat B5 met grotere motoren, zwaardere transmissies en permanente vierwielaandrijving geleverd kon worden. Dat gebeurde ook, want naast de gebruikelijke viercilinder instapmotoren (1.6, 1.8 en 1.9 TDI) kon de Passat geleverd worden met een 2.3 VR5, 2.8 V6 dertigklepper en zelfs een heuse V6 TDI.

volkswagen-passat-grey-front-side-variant-red-rear-side-1998-775.jpg

In 2000 wordt de Passat wederom flink gefacelift, maar VW spreekt nu niet van een nieuwe generatie. De auto is herkenbaar aan de nieuwe achterlichten en het compleet nieuwe front. De voorkant is nu een aanzienlijk stuk langer geworden. De reden daarvoor was een compleet nieuwe motor: de W8. In tegenstelling tot een conventionele V8, was deze motor een stuk compacter. Met 275 pk en 370 Nm was het ook een zeer vlotte Passat. De motor is echter maar een paar jaar in productie geweest.

volkswagen-passat-w8-variant-blue-front-side-2002-775.jpg

2005 is het jaar waarin de zesde generatie (B6) het levenslicht ziet. De Passat staat niet meer op basis van een Audi, maar een aangepast Golf-platform. Dit betekent dat er op technisch gebied wat dingen veranderen. De V6, V6 TDI en W8 motoren passen niet in het vooronder van de Passat B6, evenals de Tiptronic automaten en permanente vierwielaandrijving. Voor de klanten met een grote caravan is er de mogelijkheid om te kiezen voor 4-Motion (vierwielaandrijving met haldex koppeling) en een sterke 2.0 TSI met 200 pk. Een compacte VR6 is leverbaar, maar wordt in Nederland bijna niet verkocht. De automatische transmissie is een DSG (automaat met dubbele koppeling). Van deze generatie verschijnt ook een derde carrosserievariant naast de traditionele sedan en stationwagon: de Passat CC, een vierdeurs coupé.

volkswagen-passat-grey-front-side-wagon-2006-775.jpg

Rond 2010 heeft de autowereld flinke klappen opgelopen, dankzij de financiële crisis. Een overlevingsstrategie van Volkswagen is om de modellen rond die tijd niet te vervangen door een compleet nieuw model, maar een ingrijpend gefacelift model (alhoewel Volkswagen het als Passat B7 wel een nieuw model noemt). Die tactiek wordt toegepast op de Golf, Tiguan, Touran en dus ook de Passat. Aan de buitenkant is te zien dat de grote chromen grille vervangen is door een kleiner exemplaar. Ook zijn de koplampen en achterlichten veel groter en vierkanter van vorm. In technisch opzicht wordt de boel fijngeslepen, niet drastisch vernieuwd. Op enkele details na is het interieur gewoon hetzelfde.

volkswagen-passat-sedan-grey-rear-side-stationwagon-blue-front-side-2010-775.jpg

De achtste generatie van de Passat arriveert in 2015. Net als altijd is er de keuze uit een sedan- en stationwagon uitvoering. De Passat staat nu op een compleet nieuw ‘MQB’-platform, dit houdt in dat de auto met name een stuk lichter is, zonder dat deze kleiner is geworden. Qua motoren is er een keuze uit diverse TSI (benzine) en TDI (diesel) motoren. De zwaardere motoren kunnen geleverd worden met een DSG-automaat en 4-Motion vierwielaandrijving. Compleet nieuw is de ‘GTE’-uitvoering. Dit is een Plug-In hybride en heeft naast een 1.4 TSI een elektromotor. De (Passat) CC gaat sinds 2017 als Arteon door het leven.

volkswagen-passat-b8-grey-front-side-stationwagon-blue-front-2015-775.jpg