Merken

De Transporter is een middelgrote bedrijfswagen van Volkswagen.

Weinig bedrijfswagens kunnen terugkijken op zo’n lange carrière als de Volkswagen Transporter. Het begon allemaal in Nederland in 1947. Daar was het Ben Pon die het geniale idee had om met de techniek van een kever en een ladderchassis, een bedrijfsauto te ontwerpen. Het uitwassen van het idee had wat voeten in de aarde, maar in 1947 ging de Volkswagen Type 2 in productie. Ondanks die naam was de interne fabriekscode ‘T1’. De ‘T1’ is inmiddels een zeer gewilde klassieker geworden.

volkswagen-transporter-t1-t2-t3-t4-1994-775.jpg

De T1 werd in 1967 opgevolgd door de, hoe kan het ook anders, ‘T2’. De naam was nog altijd Type 2, overigens. Dat gold ook voor de ‘T3’, die in 1979 op de markt kwam. Kenmerkend aan de T1, T2 en T3 is dat deze een viercilinder boxermotor achter de achteras hebben liggen. De veranderde met de ‘T4’ in 1991, die van Volkswagen de naam Transporter kreeg. De Transporter heeft de motor op de vooras liggen, met de aandrijving op de voorwielen. Optioneel was ‘Syncro’ vierwielaandrijving te verkrijgen. Met name in Alpenlanden was dit een populaire optie. De Transporter was in veel uitvoeringen te krijgen: korte wielbasis, lange wielbasis, dubbele cabine, pickup, taxi uitvoering: bijna alles was mogelijk.

volkswagen-transporter-t4-white-green-front-side-1991-775.jpg

In 1996 werd de Transporter T4 flink onder handen genomen. Ten eerste was het natuurlijk een reguliere facelift om het model vers te houden, maar er gebeurde meer. Zo kwam er een extra variant: de T4b met lange neus. Dit was het geval omdat Volkswagen anders de nieuwe VR6 motor niet passend kreeg. Tussen 1996 en 1999 zijn er Transporters met lange en korte neus geweest. Een versie met lange neus hoeft overigens niet perse een VR6 te zijn. Andersom is dat wel zo: een versie met korte neus heeft nooit zo’n zescilinder. Het gros van de T4-Transporters in Nederland zijn overigens diesels. In bedrijfswagentrim was de korte variant met 1.9 TD populair, voor kleine ondernemers met een gezin was de 2.5 TDI met dubbelcabine erg in trek.

volkswagen-caravelle-vr6-black-front-side-2000-775.jpg

De modelcyclus bij bedrijfswagens duurt een stukje langer dan bij auto’s. Dat bleek wel uit de komst van de Transporter (T5) die pas in 2003 op de markt kwam, 12 jaar na de T4. Het uiterlijk was allesbehalve revolutionair. Dat was een bewuste keuze, want juist in dit segment kan men dat wel waarderen. Dat zou tevens blijken uit de verkoopcijfers, want ook de T5 was enorm populair. Dat kwam mede door het enorm aantal verschillende varianten die leverbaar waren: meer dan 100 stuks. Dan zijn motoren, transmissies en aandrijving nog niet meegenomen. Zo was er keuze uit een lange of korte wielbasis, hoog of laag dak, enkel- of dubbelcabine, chassis (voor eigenopbouw), pickup, ambulance en dubbelcabine-pickup.

volkswagen-transporter-double-cab-pickup-green-front-side-2004-775.jpg

Er waren ook personenwagenvarianten van de Transporter. Het begon met de Kombi-uitvoering. Feitelijk gezien niets meer dan een Transporter busje met banken erin voor tot wel elf personen. De auto kon redelijk luxe uitgerust worden, maar was standaard behoorlijk rudimentair uitgevoerd. Een stapje hoger was de ‘Shuttle’. Deze is wat luxer uitgevoerd (extra verwarming, zonnescherm) en kon met meer opties geleverd worden. Een trede hoger staat de ‘Caravelle’. Deze was aanzienlijk luxer dankzij airconditioning, armsteunen en elektrisch bedienbare spiegels. Ook de veiligheid stond op een hoger niveau dankzij een anti-blokkeersysteem, anti slipregeling en een elektronisch stabiliteitsprogramma. De absolute topper was de Multivan, uiterst geschikt voor VIP-vervoer. In het interieur was namelijk slechts plaats voor maximaal zes personen. Die zaten dan wel zeer luxe en ruim. Dankzij een unieke rail konden de stoelen in bijna elke gewenste positie gebracht worden. In 2009 werd de gehele range aan Transporter modellen en diens derivaten gefacelift om zo in de pas te lopen met het nieuwe familie-gezicht van Volkswagen. Grootste noviteit was het vervallen van de vijfcilinders.

volkswagen-t5-transporter-multivan-caravelle-2010-775.jpg

Na 13 jaar mocht de T5 met pensioen, om afgelost te worden door de volledig nieuwe Transporter T6, ondanks het feit dat de auto wel heel erg veel lijkt op zijn voorganger. De introductie laat een tweekleurige Transporter zien met chromen velgen, maar als je een witte besteld met zwarte bumpers en stalen wielen (zoals de meesten dat doen) zijn de verschillen niet zo duidelijk te zien.

volkswagen-multivan-generation-six-white-red-front-side-2015-775.jpg

Ook bij deze Transporter is de keuze weer reuze als het gaat om opbouw, lengte en hoogte. Qua motoren is er ook veel mogelijk. Er zijn enkele 2.0 TSI benzinemotoren leverbaar (150 of 204 pk), maar deze worden bijna niet verkocht. Dit in tegenstelling tot de vele varianten van de 2.0 TDI. Deze kun je krijgen met vermogens van 84, 102, 150 en 204 pk. Een DSG-Automaat is bijna op alle varianten mogelijk. De sterkere motoriseringen kunnen zelfs met vierwielaandrijving besteld worden.

volkswagen-t6-model-range-2017-775.jpg