Merken

De Up! is de kleinste auto in het modellengamma van Volkswagen. 

Je zou denken dat het voor Volkswagen eenvoudig is om een kleine auto’s te bouwen; een eenvoudige en betaalbare auto voor iedereen. Het merk heeft dit type auto met de Kever zo’n beetje uitgevonden. Toch bleek het lastiger dan verwacht. In eerste instantie was de Golf de ‘Auto voor het Volk’, maar naarmate deze auto groeide en duurder werd, kwam er ruimte voor een kleiner model, in dit geval de Polo. Ook de Polo is er nu enkele generaties en ook deze is alsmaar groter en duurder geworden, waardoor er wederom een gat was voor een kleine auto.

volkswagen-lupo-green-blue-grey-front-side-2000-775.jpg

Eind jaren '90 komt Volkswagen met de Lupo op de proppen. Een klein, geinig autootje gebaseerd op een ingekort Polo-platform. Dat is meteen het grote probleem van de Lupo. De auto blijkt ongeveer net zoveel te kosten om te produceren als een Polo, terwijl de Lupo goedkoper in de markt dient te worden gezet. Met de opvolger van de Lupo had Volkswagen ook niet al te veel geluk. Om te zorgen dat de productiekosten lager waren, werd er gekozen om de Braziliaanse Volkswagen Fox uit te brengen in Europa.

volkswagen-fox-yellow-front-side-red-rear-sie-2003-775.jpg

In principe geen verkeerde auto, maar deze was duidelijk ontwikkeld voor de Zuid-Amerikaanse markt, waar er andere wensen zijn op het gebied van comfort, emissies, afwerking en rijeigenschappen. Volkswagen moest wederom terug naar de tekentafel. Dat neemt het merk heel serieus, want het publiek wordt overladen met diverse conceptcars. Het heeft er alle schijn van dat in de Up een motor achterin wordt gemonteerd en de auto achterwielaandrijving krijgt. Althans, dat is de layout bij de verschillende concepts.

volkswagen-up-concept-grey-white-blue-front-side-concepts-2007-775.jpg

Net als bij het trio Citroen C1 - Peugeot 107 - Toyota Aygo koos Volkswagen ervoor om specifiek een kleine auto voor Europa te ontwikkelen en net als de Frans-Japanse drieling konden de kosten gedeeld worden over drie merken: Volkswagen, Seat en Skoda. Maar het kopiëren van ideeën ging verder, want ook de exponenten Up, Mii en CitiGo werden in Oost-Europa vervaardigd.

seat-mii-skoda-citigo-volkswagen-up-front-side-2011-775.jpg

De Volkswagen Up kwam in 2011 op de Nederlandse markt. In eerste instantie was alleen de driedeurs Up leverbaar. De motor was een gloednieuwe 1.0 driecilinder met directe benzine inspuiting. Er was een versie met 60 pk en eentje met 75 pk. De verschillen tussen deze motoren is puur softwarematig. In 2011 was er keuze uit drie uitrustingsniveau’s: Take Up, Move Up en High Up. De Take Up is de basisinstapper met alleen stuurbekrachtiging en verder niet zoveel. De Move Up beschikt over centrale deurvergrendeling, iPod-connectie (AUX-kabel), radio, toerenteller en elektrische ramen. De High Up is de meest complete Up, die standaard is uitgerust met items als cruise control, lichtmetalen velgen, navigatie, mistlampen, elektrische bedienbare buitenspiegels met verwarming en bluetooth.

volkswagen-up-red-front-side-2011-775.jpg

In 2012 volgen er een paar kleine toevoegingen. Ten eerste komt er een vijfdeurs variant. Deze is precies even groot als de driedeurs Up. De kenmerkende oplopende lijn bij de C-stijl heeft de vijfdeurs niet. Andere toevoeging is de BMT-techniek (BlueMotion Technologies). Dit zijn kleine aanpassingen zoals een start-stopsysteem waardoor de Up wat spaarzamer met de brandstof omgaat. Laatste toevoeging is een automaat. Deze is alleen te bestellen in combinatie met de 75 pk sterke motor en de meest luxe uitvoering.

volkswagen-white-up-5-door-rear-side-2012-775.jpg

De Volkswagen Up wordt in de zomer van 2016 gefacelift. In grote lijnen veranderd er niet heel erg veel. De bumpers zijn wat stoerder, er is nu een kleinere grille en de koplampen zijn licht gewijzigd. De Up is nu leverbaar in meer (felle) kleuren en nieuwe velgen. Twee belangrijke toevoegingen aan het gamma van de Up: er is een ‘Beats’-uitvoering leverbaar, naar de bekende fabrikant van koptelefoons. De Up Beats wordt standaard geleverd met een 300 watt sterk audiosysteem en hippe wielen, aangepaste bekleding en natuurlijk de nodige Beats logo’s. Groter nieuws is er in de vorm van een nieuwe motor. Het is in feite dezelfde driecilinder als in de andere Ups, maar nu voorzien van een turbo, goed voor 90 pk en 160 Nm. Daar wordt de Up een redelijk snel autootje van: 0-100 duurt 9,9 seconden.

volkswagen-up-tsi-beats-white-front-side-2016-775.jpg

Het kan echter nog vlotter in 2018. Op basis van de Up TSI wordt de Up GTi ontwikkeld. De Up GTI heeft nu 115 pk en 200 Nm onder de kap. In combinatie met het leeggewicht komen de prestaties van de Up GTI verdacht dichtbij de eerste Golf GTI uit 1976. De 0-100 km/u sprint is achter de rug in 8,8 seconden en op de Autobahn haalt deze Up 196 km/u. De Up GTI is met een nieuwprijs van bijna 20 mille niet heel goedkoop, maar de uitrusting is met zaken als airco, radio, navigatie, parkeersensoren, regen- en lichtsensor, privacy glas, 17" lichtmetalen velgen, unieke GTI-bekleding en een lederen stuurwiel best omvangrijk.

volkswagen-up-gti-red-rear-corner-2018-775.jpg