Merken

Volvo is ééen van de oudste en meest succesvolle automerken uit Zweden.

De naam Volvo is het latijn voor ‘ik rol’. Dat heeft te maken met het oorspronkelijke moederbedrijf van Volvo, SKF, een fabrikant dat zich specialiseerde in kogellagers. De eerste auto van Volvo zag in 1927 het levenslicht; de OV 4. Deze auto werd specifiek voor de ruige Zweedse omstandigheden gebouwd. Na de Tweede Wereldoorlog onthulde Volvo de iconische PV444. Deze compacte gezinsauto was een groot succes en zou tot 1966 in productie blijven.

volvo-pv444-red-front-side-1956-775.jpg

De PV444 ‘Katterug’ werd opgevolgd door de eveneens succesvolle Amazon. De Amazon was in diverse uitvoeringen leverbaar: stationwagon, coupe en sedan. Na de Amazon introduceert men in 1966 de 140 serie. Deze auto bepaalde het gezicht voor Volvo de komende decennia: grote, vierkante en bovenal veilige gezinsauto’s. De 200, 700 en 900 serie borduren voort op die kernwaarden. Combineer dat met een uitstekende betrouwbaarheid, waardoor Volvo’s een zeer degelijk imago hebben. Aan de ene kant perfect, aan de andere kant mist het merk wat sjeu.

volvo-145-white-side-1972-775.jpg

1991 is het jaar van de Volvo 850. Het was de eerste moderne Volvo sinds tijden. In tegenstelling tot alle andere Volvo’s heeft de 850 voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor. De motoren zijn altijd vijfcilinders, al dan niet met een turbo. Uiteraard mag een stationwagon niet ontbreken. Op de AutoRAI in 1993 wordt het doek getrokken van de 850 Estate. Nog altijd typisch een Volvo, alhoewel de hoge achterlichten destijds bijzonder waren. De 850 was ook de basis voor snelle varianten, de T-5, T-5R en R. Deze hadden vijfcilinder turbomotoren aan boord met 225 tot 250 pk. Destijds ongehoord veel voor een Volvo. Mede dankzij deze varianten kon Volvo het belegen imago een beetje van zich afschudden.

volvo-850-t-5r-yellow-rear-side-1995-775.jpg

Een andere auto die hielp om Volvo een frisser imago te bezorgen was de S40. Aanvankelijk zou deze auto S4 gaan heten, maar omdat Audi deze naam al gebruikte werd er een ‘0’ aangeplakt. De S40 werd in samenwerking met Mitsubishi ontwikkeld. Het platform gebruikten de Japanners voor de Carisma en Space Star. De S40 kreeg een jaar later een stationwagon variant in de vorm van de V40. Voor het eerst koos Volvo niet voor een kaarsrechte achterkant, maar een vloeiende aflopende daklijn. De S40 en V40 waren leverbaar met een viercilinder benzinemotor van Volvo zelf, maar ook een 1.8 viercilinder met directe benzineinjectie van Mitsubishi. De dieselmotoren werden bij Renault ingekocht.

volvo-s40-green-front-side-v40-grey-rear-2000-775.jpg

In 1999 neemt het Amerikaanse Ford het merk Volvo over. Voor Ford was dit een strategische keuze, want het wilde een in Europa succesvol premium merk aan het portfolio toevoegen. Speciaal voor de luxemerken wordt daarom de Ford PAG (Premier Auto Group) opgericht. Naast Volvo bestond deze groep uit Aston Martin, Jaguar en Lincoln. Om in te springen op de SUV rage ontwikkelde Volvo de XC90. Deze SUV komt in 2002 op de markt. De auto is een groot succes, zowel in Amerika als in Europa vindt de XC90 gretig aftrek. Het was destijds de eerste SUV met zeven zitplaatsen, tegenwoordig de standaard in dit segment. De XC90 is leverbaar met diverse benzinemotoren (vijf- en zescilinder) en later een vijfcilinder diesel die in eigen huis werd ontwikkeld. Om aan de vraag naar sterkere uitvoeringen te voldoen, wordt de XC90 V8 op de markt gebracht. Deze motor werd door Yamaha specifiek voor de Volvo XC90 gebouwd. Het feit dat Yamaha werd aangewezen voor deze motor kwam door Ford. Ford maakte zelf ook gebruik van diverse motoren die ontwikkeld waren door de Japanse motorspecialisten.

volvo-xc90-v8-grey-front-side-2006-775.jpg

Omdat Ford nu eigenaar was, betekende dat ook dat Volvo meer samen ging werken met andere merken. Een voorbeeld is de Volvo S40/V50 die in 2005 op de markt wordt gebracht. Deze auto zag er van buiten en binnen uit als een Volvo, maar technisch gezien was het een Ford Focus. De samenwerking kwam van beide kanten, want de Focus (ST, RS), Mondeo en S-Max waren leverbaar met een 2.5 liter vijfcilinder motor van Volvo.

volvo-s40-blue-front-side-v50-red-side-2006-775.jpg

De andere Volvo’s worden sindsdien gebouwd op het EUCD-platform. Dit platform wordt gebruikt door Ford (Mondeo) en Land Rover (Freelander 2). Volvo gebruikt het platform voor de tweede generaties van de middenklasse S60, de V70 stationwagon en de toplimousine S80. Commercieel gezien is de XC60 de belangrijkste geweest. Net als de XC90 is dit geen raszuivere terreinwagen, maar een typische crossover. Zelfs aan het einde van zijn carrière was het het bestverkochte model van Volvo.

volvo-xc60-t6-grey-front-side-2008-775.jpg

Ford heeft maar kort profijt gehad van Volvo, want dankzij de financiële recessie moet Ford in 2008 diverse merken in de etalage zetten. In 2009 ziet het Chinese Geely zijn kans schoon en neemt Volvo over voor 1.8 miljard dollar. Geely is een vrij jonge autofabrikant die vooral gebruik wil maken van de expertise van Volvo. De eerste auto die volledig ontwikkeld wordt onder de regie van de Chinezen is de tweede generatie XC90. De XC90 wordt ontworpen volgens een compleet nieuwe designstijl. Deze stijl zou ook het gezicht bepalen voor alle Volvo’s die later op de markt komen.

volvo-xc90-momentum-black-front-side-2015-775.jpg

Niet alleen op designgebied zijn de Volvo’s compleet nieuw, ook de technologie is nieuw. Volvo ontwikkeld nu al zijn eigen motoren. Daarbij is er gekozen niet verder te gaan dan viercilinder motoren met 2 liter slagvolume. Dankzij turbo’s en in sommige gevallen zelfs een additionele mechanische compressor worden toch aansprekende prestaties behaald. Dankzij deze motoren kan Volvo het verbruik (en dus de uitstoot) beperken. Om dit nog beter te doen zijn de meeste modellen ook leverbaar als zogenaamde ‘Twin Engine’ Plugin Hybrides. Deze zijn uitgerust met een extra elektromotor en accu’s.

volvo-s90-v90-v90-crosscrountry-grey-rear-side-2016-775.jpg

Dat de techniek enorm veel potentie heeft blijkt uit het meest recente wapenfeit van Volvo, de Polestar 1. Polestar was van origine een raceteam dat met Volvo’s meedeed in diverse raceklasses. Polestar wordt ingelijfd door Volvo, precies zoals het ging met Mercedes en AMG. Polestar is verantwoordelijk voor diverse tuningkits en zelfs een eigen topmodel op basis van de Volvo S60. De Polestar One is hun eerste ‘eigen’ model. Ook hier vinden we een 2-liter viercilinder, maar dankzij een turbo, mechanische compressor en elektromotoren is de One goed voor meer dan 600 pk.

polestar-1-black-rear-side-2018-775.jpg