Merken

De Volvo V50 is een (relatief) compacte stationwagon van Volvo.

Een tussenmodelletje, zo kon je de Volvo V40 wel noemen. De immens populaire stationwagon van Volvo zat met zijn maten tussen het C- en het D-segment in. De eerste generatie V40 was een stationwagon op basis van de Mitsubishi Carisma, ook zo’n tussenmodel (de Galant was immers de volwaardige D-segment auto van Mitsubishi). Omdat Volvo een behoudend premium-sausje over de sierlijk vormgegeven auto had gegooid, was de auto een betaalbaar alternatief voor een Audi A4, ook een niet bijzonder ruime middenklasser. Met de ’40’-serie (er was ook een S40 sedan) werden uitstekende zaken gedaan: tezamen werden er meer dan 65.000 van verkocht in Nederland, waar de auto ook gebouwd werd.

volvo-v40-limited-sport-edition-blue-side-2003-775.jpg

De opvolger kwam in twee smaakjes en was wederom geen ‘echte’ Volvo. Volvo was in de tussentijd overgenomen door Ford en het was de bedoeling dat de nieuwe Volvo modellen op basis van Fords werden gebouwd, in dit geval het platform van de nieuwe Focus. In 2004 kwam de S40 op de markt, een compacte sedan die direct vergezeld werd door de stationwagon. Deze kreeg de naam V50. Ondanks dat het gewoon dezelfde auto’s zijn, is er een klein verschil. Uiteraard aan de achterkant: de V50 is immers een stationwagon. Een anders verschil is het frontaanzicht. Dat is bij de S40 wat sportiever, bij de V50 is het wat eleganter dankzij chroomgebruik.

volvo-s4-blue-v50-red-front-side-2005-775.jpg

De Volvo V50 zit met zijn formaat wederom tussen het C- en D-segment in. Qua formaat is het eigenlijk een C-segment auto, maar de V50 werd hoger in de markt gepositioneerd. Dat blijkt ook uit de leverbare modellen. Naar goed gebruik was de V50 leverbaar in onnoemelijk veel uitvoeringen en motoren. Op motorgebied is goed te zien dat Volvo het hogerop zoekt, alleen in de instapper is een viercilinder (1.8 met 125 pk). De 2.4 (140 pk), 2.4i (170 pk) en T5 (220 pk) zijn allen vijfcilinders. Ook is er een diesel (2.0D met 136 pk), die in samenwerking met Ford en PSA ontwikkeld is. Ook zijn er diverse luxeniveau’s: basis (overigens wel met airco, radio, elektrische ramen), Kinetic (climate control, lichtmetalen velgen, leren stuurwiel), Momentum (mistlampen, dimmende binnenspiegel, regensensor) en de Summum (stoelverwarming, leren bekleding en xenon). Daarnaast zijn er nog een hoop actiemodellen geweest.

volvo-v50-yellow-beige-side-2005-775.jpg

Voor het jaar 2005 komen er nog een paar uitvoeringen bij. Het dieselgamma wordt naar beneden afgerond met een 109 pk sterke 1.6d, terwijl op de T5 nu vierwielaandrijving leverbaar is. In 2006 breidt Volvo het gamma van de V50 verder uit met een 1.8 Flexi-Fuel (ingebouwde LPG installatie), een 1.6 (105 pk) benzinemotor als nieuwe instapper en een vijfcilinder D5 (180 pk) als nieuwe topper voor de diesel line-up. Qua transmissies is er aanzienlijk minder keuze. De meeste V50’s hebben een handgeschakelde bak met vijf of zes versnellingen. Bij de 2.4i met 170 pk en de T5 is er keuze uit een handbak of automaat. De 2.4 met 140 pk en de D5 diesel werd alleen geleverd met een automaat.

volvo-v50-t5-grey-front-side-2005-775.jpg

In het voorjaar van 2007 worden zowel de S40 als de V50 opgefrist. De koplampen zijn helderder en een stukje platter dan voorheen. De bumpers zijn nu ook anders van vorm waardoor de auto keurig in de pas loopt met de nieuwe V70 en S80. Aan de achterkant is de auto nu duidelijk herkenbaar aan het witte binnengedeelte van het achterlicht. Verder wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om de stereo te verbeteren en de auto te voorzien van meer opbergvakjes in het interieur. Uiteraard zijn er ook nieuwe kleuren, velgen en bekledingen leverbaar.

volvo-v50-black-rear-side-2008-775.jpg

Op motorengebied gebeurde er niet heel veel. Wel werd het gat opgevolgd tussen de 1.8 benzine en 2.4 automaat met een 2.0 viercilinder, goed voor 145 pk. De 2.4 met automaat was een vrij dorstige combinatie, zonder dat prestaties bijzonder hoog waren. Het was een zijdezacht lopende ‘comfort’-motor. De 2.0 maakte een minder roffelend geluid (dat karakteristiek is voor een vijfcilinder), maar was een stuk vlotter en zuiniger dan de 2.4 met 140 pk. In tegenstelling tot de 2.4 was de 2.0 er enkel met handbak. Nieuw waren ook de ‘DRIVe’-uitvoeringen. Deze hadden de bekende 1.6 diesel onder de kap, gecombineerd met extra aerodynamische ingrepen en een langere overbrengingen om het verbruik te reduceren.

volvo-v50-drive-beige-front-side-2009-775.jpg

In 2010 krijgen de dieselmotoren nieuwe benamingen: D2 (1.6 met 109 pk), D3 (2.0 met 150 pk), D4 (2.4 met 177 pk) en de bekende D5. Sinds dat moment nemen het aantal leverbare motoren af en het aantal actiemodellen toe. De auto zat in zijn laatste levensfase. De V50 was in Nederland een groot succes met bijna 40.000 verkochte exemplaren. Daarmee was de V50 veel populairder dan de S40, waar er net iets meer dan 11.300 van zijn verkocht. Helaas was de auto vooral populair in Nederland en Zweden. In de rest van de wereld bleek het tussenmodelletje net even te klein. Vandaar dat de V50 directe geen opvolger kreeg. De nieuwe V40 nam de plaats in voor de V50, maar was een echte hatchback, geen stationwagon.

volvo-v50-classic-grey-rear-side-2011-775.jpg