Merken

De XC60 is een medium crossover van het Zweedse merk Volvo.

Bij Volvo kunnen de typenamen een beetje verwarrend werken, want de terminologie ‘XC’ wordt dubbel gebruikt. In 1998 introduceerde Volvo de V70 XC (van Cross Country), deze auto werd in 2001 omgedoopt tot XC70, om zo in lijn te lopen met de XC90. In principe is het simpel. Alle sedans beginnen met een ‘S’, alle stationwagens met een ‘V’ en alle crossovers ‘XC’. Als er ‘XC’ of ‘Cross Country’ achter het cijfer staat, betreft het een ruigere uitvoering van de stationwagen (of in een heel zeldzaam geval een sedan) met grotere rijhoogte, stoere, zwarte bumpers en afwijkende uitrusting. Behalve bij de XC70, die zou volgens Volvo’s naamgeving eigenlijk V70 Cross Country moeten heten.

De combinatie Volvo en een stoere semi-offroad variant bleek zeer populair. De V70 Cross Country, XC70 en XC90 verkochten zowel in Europa als in Amerika zeer goed. De prijzen waren iets gunstiger dan die van de Duitse concurrentie, de uitrusting was over het algemeen compleet, ze waren uiterst comfortabel en natuurlijk gezegend met de befaamde Zweedse veiligheid. Het duurde een lange tijd voordat Volvo met een compacter alternatief kwam voor de immens succesvolle XC90. In 2007 werd op de NAIAS (North American International Motor Show) in Detroit de XC60 aan de wereld getoond. Ondanks typische concept-features zoals de grote, verchroomde velgen was het vrij duidelijk dat deze auto productierijp was.

volvo-xc60-concept-brown-front-side-2007-775.jpg

Die gedachte klopt, want het productiemodel leek op een paar details na, exact op de concept auto. De Volvo XC60 was gebouwd op het platform van de Ford Mondeo, waar de Land Rover Freelander, enkele Fords (S-Max, Galaxy) en een aantal Volvo’s ook op stonden. Om de auto enige offroad capaciteiten te geven, werd de hulp van Land Rover ingeschakeld. Zie het meer als een noodoplossing, want de XC60 is voornamelijk gebouwd voor het asfalt. Wat nog meer opviel was de extravagante styling, althans, voor een Volvo. Zelden was een Volvo zo rond of frivool getekend. Verantwoordelijke daarvoor was de Nederlander Fedde Talsma.

volvo-xc60-t6-brown-front-side-2008-775-2.jpg

De XC60 kwam in 2008 op de markt. Er was keuze uit een hele dikke zescilinder (T6, 285 pk) en twee vijfcilinders diesels: 2.4D (163 pk) of D5 (185 pk). Alle XC60’s hadden in 2008 vierwielaandrijving. Een ‘Geartronic’ automaat was standaard bij de benzinevariant, bij de diesels was het een optie. In 2009 werden enkele modellen voorzien van een update. Zo kwam er een 3.2 zes-in-lijn beschikbaar met 245 pk, deze was altijd uitgerust met vierwielaandrijving en automaat. De 2.4D ging naar 175 pk en had nu de aandrijving enkel op de voorwielen. Wilde je vierwielaandrijving op een diesel, dan was je aangewezen op de D5, die later in 2009 maar liefst 205 pk onder de kap kreeg. In 2010 werd het gamma naar beneden afgerond met de meer bescheiden 2.0T (203 pk) en D3 (136 pk).

volvo-xc60-d3-white-rear-side-2010-775-2.jpg

De Volvo XC60 is direct een hit. Sterker nog, sinds 2009 is het de bestverkochte Volvo. Een positie die de medium-crossover van het Zweedse merk niet meer zou afstaan. De XC60 onderging een opfrisbeurt in 2013. De meest duidelijke verandering waren de koplampen, die nu uit een geheel bestonden. Onderhuids waren de wijzigingen met name van technische aard. De motoren waren nu een stukje zuiniger. Er was keuze uit twee benzinemotoren, de T5 (240 pk) en T6 (306 pk) die altijd uitgerust waren met een achttraps automaat. Vierwielaandrijving was nu een optie op de T6. Volvo richtte zich met name op de dieselvarianten D3 (136 pk, altijd voorwielaandrijving), D4 (163 pk, AWD optioneel) en D5 (altijd vierwielaandrijving).

volvo-xc60-t6-blue-front-side-2013-775-2.jpg

De eerste generatie XC60 bleef tot 2017 en was elk jaar de bestverkochte Volvo. De opvolger had dus een flinke taak om deze titel vast te houden. De tweede generatie XC60 was getekend volgens de nieuwe designfilosofie van Volvo, met de XC90 als eerste exponent daarvan. De nieuwe XC60 heeft dezelfde kenmerkende ‘Thor’-koplampen en gigantische grille. De achterlichten zijn ook bij de XC60 hooggeplaatst. Toch zijn er duidelijke verschillen met de XC90, op het formaat na. De C-stijl is frivoler en de achterlichten hebben een horizontale balk.

volvo-xc60-d5-inscription-black-front-side-2018-775-2.jpg

De XC60 is er in diverse uitvoeringen: Momentum (behoorlijk compleet), R-Design (sportief) en Inscription (zeer luxe). Er zijn diverse motoren, allemaal tweeliter viercilinders. Benzinerijders hebben keuze uit een T5 (245 pk) en T6 (310 pk), dieselaars kunnen opteren voor de D4 (190 pk) en D5 (235 pk). Topper van het gamma is de T8 Twin Engine. Deze heeft de motor uit de T6 plus een grote elektromotor en diverse accu’s. Gezamenlijk levert deze auto 407 pk en 600 Nm. Alle XC60’s zijn uitgerust met een automaat van Aisin. De T5 is vooralsnog de enige XC60 die te bestellen is met voorwielaandrijving, alle andere varianten hebben vierwielaandrijving. Eenvoudigere motoren en uitrustingsniveau’s volgen later.

volvo-xc60-t6-r-design-blue-rear-side-2018-775-2.jpg