Merken

De XC70 is een stationwagon crossover van Volvo.

Uit nood genomen oplossingen kunnen soms briljant zijn. Een duidelijk voorbeeld daarvan is de Volvo XC70. Het ontstaansrecht van de XC70 wordt ontleend aan de Amerikaanse markt. In de jaren ’70 en ’80 was de stationwagon het prototype gezinsauto voor de Amerikaanse markt. Volvo kon bogen op de Estate-varianten van de 240, 760 en 960 die in het hogere segment in Amerika en Europa goed verkochten. Eind jaren ’80 raakten de verkopen in de VS enigszins in het klad. Dankzij het premium karakter van de Volvo’s viel het nog enigszins mee, maar de familie-auto was nu een MPV, geen stationwagon.

volvo-740-grey-rear-side-red-front-side-1985-775.jpg

Volvo kon een MPV kunnen ontwikkelen, maar dat zou erg kostbaar zijn. Ook was er nul garantie op succes. In de jaren ’90 kreeg de MPV in de VS namelijk concurrentie van de SUV. Deze terrein-achtige werd alsmaar luxer en comfortabeler. Het probleem waar Volvo tegenaan liep: ook een SUV of terreinauto behoorde niet tot de directe mogelijkheden. In plaats daarvan ging men aan de slag met de bestaande Volvo V70. Deze auto was in feite niets meer dan een facelift versie van de Volvo 850 Estate.

volvo-v70-xc-blue-front-side-mud-1997-775.jpg

Zo werd de rijhoogte met 35 millimeter verhoogd. Hierdoor had de V70 XC een bodemvrijheid van 16,5 centimeter. De bumpers werden vervangen door veel stoerder ogende exemplaren. Met name dankzij het gebruik van veel ongespoten kunststof zag de V70 XC (van Cross Country) er extra ruig uit. Het was niet allemaal show, de V70 XC was ook iets beter in het terrein dankzij de vierwielaandrijving. Dit systeem was uitgerust met een zogenaamde Haldex-koppeling. In normale omstandigheden maakt de V70 XC enkel gebruik van voorwielaandrijving, op het moment dat deze grip dreigen te verliezen, doen de achterwielen ook mee.

volvo-v70-xc-blue-rear-side-1997-775.jpg

De V70 XC was leverbaar met één motor, de 2.4 vijfcilinder met turbo, goed voor 193 pk en 270 Nm koppel. Deze motor kon gekoppeld worden aan een handgeschakelde vijfbak of een viertraps automaat. Het minimale prijsverschil met de gewone V70 2.4T AWD (iets meer dan 2.000 euro) zorgde ervoor dat de auto een redelijk succesje was. In elk geval meer dan voldoende om mee door te gaan, ondanks het feit dat Volvo begonnen was met de ontwikkeling van een ‘echte’ SUV. Van de V70 die in 2000 verscheen kwam uiteraard weer een XC-derivaat.

volvo-xc70-grey-front-side-mud-2000-775.jpg

Aan het einde van 2001 had Volvo dan eindelijk zijn SUV klaar: de XC90. Het was een enorme auto die plaats bood aan zeven personen. Ondanks dat het een hoge vierwielaandrijver was, was de XC90 beperkt geschikt voor offroad werk. Eigenlijk was de XC90 net als de BMW X5 voor 99% geoptimaliseerd voor het asfalt. Waar de X5 een sportief randje had, was de XC90 vooral afgestemd op comfort. De auto bleek zeer populair en de levertijden liepen enorm op. Mede daardoor kon Volvo de opvolger van de V70 XC als een soort junior-model van de XC90 inzetten.

volvo-xc70-beige-rear-side-2002-775.jpg

De auto werd namelijk al na een paar maanden XC70 genoemd. In principe was het recept van de auto hetzelfde als de V70 XC. De bumpers waren nu nog stoerder met het gebruik van minder lak. De auto werd nog hoger op zijn wielen gezet, de totale bodemvrijheid bedroeg 21 centimeter bij de tweede generatie XC70. De XC70 had daarnaast ook een stoerdere grille dan de reguliere V70. Een kleine 20% van alle V70’s waren in het introductiejaar een XC70. Ook bij deze generatie was er beperkte keuze qua motoren. Er was een 2.5 vijfcilinder benzinemotor met turbo en 210 pk of een 163 pk sterke ‘D5’-dieselmotor.

volvo-xc70-grey-front-side-water-2002-775.jpg

In 2004 werd de XC70, net als de rest van de V70-range, visueel strakgetrokken. De verschillen zijn niet wereldschokkend. Er kwamen een paar nieuwe velgen beschikbaar, alsmede een paar kleuren. De koplampen waren afwijkend, evenals de achterlichten die nu van helderder glas gemaakt zijn. De motorenkeuze bleef gelijk na de facelift. De diesel kreeg in 2005 wel een vermogensboost naar 185 pk. Ook had de XC70-koper keuze uit meer verschillende uitvoeringen zoals de Kinetic, Momentum, Summum en Ocean Race.

volvo-xc70-blue-front-side-water-2006-775.jpg

In 2007 komt er een nieuwe Volvo V70 en dus ook een nieuwe XC70. Net als de V70 staat ook deze auto op het platform waar de Volvo S80 en Ford Mondeo gebruik van maken. Ook nu was de XC70 een stuk stoerder dankzij het gebruik van zwart plastic en een grotere rijhoogte.

volvo-xc70-beige-brown-front-side-2007-775.jpg

In tegenstelling tot de vorige twee generaties is de XC70 nu te verkrijgen met verschillende aandrijflijnen. Er is een benzinemotor, een 3.2 zes-in-lijn met 238 pk. Deze heeft altijd vierwielaandrijving en een automaat. Op dieselgebied zijn er drie opties: een D3 (enkel voorwielaandrijving, automaat optioneel), een 2.4D en een D5. Die laatste twee hebben altijd vierwielaandrijving en zijn eventueel leverbaar met een automaat. De XC70 wordt gefacelift in 2011 en nogmaals in 2013. De auto blijft tot 2016 in productie. De XC70 is min of meer opgevolgd door de V90 Cross Country, wederom een opgehoogde stationwagon.

volvo-xc70-green-rear-2009-775.jpg