Merken

De XC90 is een full-size SUV-crossover van Volvo.

Nog niet zo heel lang geleden waren er wel SUV’s, maar niet zoals we ze vandaag de dag overal tevoorschijn zien komen. Tot eind jaren ’90 waren het vooral luxe aangeklede terreinwagens zoals de Jeep Grand Cherokee, Toyota Land Cruiser en Range Rover die een alternatief vormden voor een luxe MPV of ruime stationwagon. Met name in Amerika waren deze auto’s enorm populair en ook op andere markten was te zien dat de grote 4x4’s gewild waren. Ondanks dat waren ze niet perfect. Integendeel. Een auto gereedmaken voor gebruik in het terrein betekent dat er enorme concessies gedaan moeten worden, denk aan banden, vering, chassis en bodemvrijheid, terwijl eigenlijk alleen dat laatste daadwerkelijk gewenst is. Mercedes en BMW waren met respectievelijke de M-Klasse en X5 de eersten die een SUV bouwden op basis van een reguliere personenauto. Dus met een zelfdragend chassis voor een betere wegligging op asfalt en meer comfort.

volvo-acc-black-front-side-2001-775.jpg

Volvo wilde hier ook een graantje van meepikken. Er werd al een klein stapje gezet met de V70 XC, een stoerdere versie van de V70. Maar om echt te kunnen scoren moest Volvo ook met een full-size SUV komen. De eerste hint van de XC90 krijgt het publiek te zien in 2001, toen Volvo de Adventure Concept Car liet zien op de beurs van Detroit. De auto diende als graadmeter om te kijken wat het publiek ervan zou vinden. Dat publiek was er kennelijk lyrisch over want in grote lijnen veranderde er niet heel erg veel, blijkt exact een jaar later op dezelfde beurs, waar de tot XC90 omgedoopte auto zijn primeur beleeft. De bumpers en wielen waren typisch ‘concept car’ en werden aangepast. De aluminium balk verdween ook. Op het dak werd deze vervangen door reguliere dakdragers en aan de achterkant door hooggeplaatste achterlichten.

volvo-xc90-t6-black-front-side-2002-775.jpg

In eerste instantie was de Volvo XC90 slechts leverbaar met twee motoren. De eerste was een ‘T6’-benzinemotor. Een 2.8 liter grote zes-in-lijn met twee turbo’s, goed voor 272 pk en 380 Nm. Voor wie dat net even teveel van het goede was, kon er ook gekozen worden voor een D5-dieselmotor met 163 pk en 340 Nm. De vraag naar de XC90 was enorm, zeker in het begin kon Volvo amper aan de vraag voldoen. Daar kwam ook de nodige pech bij kijken toen de ‘Tricolor’ zonk, een schip met een enorm aantal Volvo XC90’s aan boord. Volvo verhoogde de productie van de XC90, te meer omdat de levering in de Verenigde Staten ook zou aanvangen. Er kwam tevens een nieuw basismodel, de 2.5T vijfcilinder met 210 pk. Deze had standaard een handgeschakelde zesbak, een vijftraps automaat was een optie. Vanwege ruimtegebrek moest de T6 het doen met een automaat met vier versnellingen. Qua uitvoeringen was er keuze uit de basisversie, Elan, Elite, Exclusive en de Executive.

volvo-xc90-d5-grey-rear-side-2002-775.jpg

Voor 2005 kreeg de XC90 een bijzondere nieuwe motor, namelijk een V8. Rond die tijd was dat motortype nog erg populair voor dit soort auto’s. Het probleem alleen is dat Volvo geen V8’s maakte en dat het merk de motoren overdwars monteert, in het kader van veiligheid (zo is er voorin meer ruimte voor een kreukelzone). Volvo viel destijds onder de Premier Auto Group waaronder Aston Martin, Jaguar en Lincoln ook vielen. Al die merken hadden weliswaar een V8 in hun gamma, maar waren alleen geschikt om in lengte geplaatst te worden. Daarom werd de expertise ingeschakeld van Yamaha, dat speciaal voor de XC90 een V8 ontwierp die midscheeps geplaatst kon worden.Die 4.4 liter grote achtcilinder leverde 315 pk en 440 Nm. Omdat een V8 korter is dan een zes-in-lijn, kon de motor gekoppeld worden aan een automaat met zes versnellingen.

volvo-xc90-v8-ocean-race-blue-water-front-2006-775.jpg

Rond dezelfde tijd werden de dieselmotoren ook aangepakt. De D5 leverde nu 185 pk en er kwam een 2.4D bij met 163 pk. De jaren erna werd de XC90 telkens een beetje bijgepunt. Er kwam een 3.2 zes-in-lijn om de T6 te vervangen en de vijfcilinder diesel kreeg er een paar pk’s bij. Verder ontving de XC90 minimale visuele updates om zo met zijn tijd mee te kunnen gaan. De grootste facelifts waren in 2006 en 2011. Vanaf 2013 was de XC90 in Nederland alleen nog maar te bestellen met een dieselmotor.

volvo-xc90-d5-brown-rear-side-2011-775.jpg

In 2014 kwam na 12 jaar dan eindelijk de geheel nieuwe XC90. Meestal maakt Volvo gebruik van evolutie, maar bij de nieuwe XC90 leek het wel of Volvo een generatie (of twee) had overgeslagen. Het was de eerste Volvo die compleet onder bewind van nieuwe eigenaar Geely was ontwikkeld. Met het ontwerp hield Volvo er rekening mee dat de tijden aan het veranderen zijn en dat de aandrijving in de toekomst weleens anders zou kunnen zijn. Mee daardoor zijn de motoren allemaal vrij bescheiden, het zijn allemaal viercilinders met een slagvolume van 2 liter.

volvo-xc90-t6-inscription-first-edition-black-rear-side-2015-775.jpg

Dat geldt ook voor het topmodel, de XC90 T8. Deze heeft benzinemotor met turbo én mechanische compressor tot zijn beschikking die 320 pk kan leveren. Een elektromotor met 77 pk staat daar op aangesloten. De XC90 kan tot 30 km geheel elektrisch rijden. Dankzij de relatieve zuinigheid (NEDC: 1 op 50) was de auto zeer populair in de lease in 2014 en 2015. De meeste XC90’s uit die periode zijn dan ook zo’n T8.

vollvo-xc90-t8-r-design-blue-front-side-2016-775.jpg