













Audi TT 1.8 5V Turbo Airco, Stuurbekrachtiging
1999226.457 km
Van een Audi TT geniet je al voor je erin rijdt; de karakteristieke contouren van deze compacte sportieve auto doen menig hart sneller kloppen. Hetzelfde kan gezegd worden van het interieur. Die binnenruimte is opgetrokken uit hoogwaardig materiaal in een even aantrekkelijk als overzichtelijk minimalistisch design. Wie plaatsneemt achter het stuur en het gaspedaal intrapt, loopt kans definitief verknocht te raken aan deze bijzondere Audi. Deze occasion leent zich niet alleen uitstekend voor een sportieve rijstijl, maar ook voor dagelijks gebruik op Nederlandse wegen.
Andere bezoekers die de Audi TT hebben bekeken, zijn ook geïnteresseerd in onderstaande auto's. Check in hoeverre deze auto's matchen met jouw voorkeuren
De oorspronkelijke Audi TT uit 1988 heeft uitgesproken ronde vormen die vanaf de tweede generatie uit 2006 rechtlijnige accenten krijgen. De derde generatie uit 2014 zet die rechte lijnen nog wat verder aan, zonder de herkenbare vormen van de eerste generatie volledig los te laten.
De Audi TT laat zich onderverdelen in twee carrosserievormen: De coupé en de roadster. De eerste heeft een schuin aflopende achterkant en de tweede is een cabriolet. Beide typen zijn verkrijgbaar met vierwielaandrijving die nog meer grip op de weg geeft. Motorisch bestaan er tal van mogelijkheden. De minst krachtige motoren volstaan om lekker mee te komen in het alledaagse verkeer en daar waar mogelijk flink te versnellen. Vooral speciale versies als de Audi TTS en Audi TT RS nodigen uit tot snel rijden en het neerzetten van sportieve prestaties.
Met een lengte van net vier meter is de eerste Audi TT redelijk compact te noemen. Een Audi A5 – ook verkrijgbaar als coupé en cabriolet – is al snel zeven decimeter langer. Dat verschil is vooral merkbaar op de achterbank van de coupé. De volwassene die daar wil plaatsnemen moet haast over acrobatische vaardigheden beschikken. De stoelen voorin bieden overigens veel ruimte en comfort en dat maakt duidelijk dat deze auto vooral is bedoeld om met twee personen te genieten van een speciale rijbeleving. Dat geldt ook voor de latere generaties Audi TT occasions die zo’n twintig centimeter langer zijn.
Het aanbod van Audi TT occasions op AutoTrack is omvangrijk. Het merendeel heeft een handgeschakelde versnellingsbak en rijdt op benzine. Diesels kom je niet of nauwelijks tegen, evenals TT’s met een LPG-installatie. Elektrische of hybride aandrijvingen komen niet voor bij de Audi TT. De kleuren zijn overwegend zwart, grijs, wit en blauw. Het aantal cabriolets en en coupés ontloopt elkaar niet veel. Wat betreft het bouwjaar, de motor en het uitrustingsniveau bestaat er volop keuze.
Nieuw is de Audi TT zeker niet de duurste auto binnen zijn segment. Gevolg is dat er met name tweedehands voor veel verschillende budgetten een passende Audi TT bestaat. Een vroeg exemplaar met een hoge kilometerstand hoeft niet veel te kosten en het aanbod daarvan is tamelijk omvangrijk. Bijna nieuwe occasions kosten aanzienlijk meer, zeker als ze rijk zijn uitgerust en over een zware motor beschikken. Daar staat tegenover dat het gewilde auto’s zijn van degelijke bouwkwaliteit. Ze behouden hun waarde en het geïnvesteerde bedrag verdient zich dikwijls voor een flink deel weer terug in geval van verkoop.