


















BMW Z3 Roadster 1.8 WideBody
1998162.332 km
De BMW Z3 is een kleine tweezits sportwagen die van 1996 tot en met 2002 is geproduceerd. Het is de eerste auto uit de inmiddels iconische Z-reeks die bedoeld is voor de massa. Als occasion kun je de BMW Z3 vandaag de dag tegen een schappelijk bedrag rijden. En dat rijden is een groot plezier: dankzij een laag gewicht, scherp rijgedrag en opgepepte motoren beweegt hij zich heerlijk over het wegdek. Daarbij kun je rekenen op het niveau van luxe en comfort dat gebruikelijk is voor BMW. Ontdek op AutoTrack meer over BMW Z3 occasions.
Andere bezoekers die de BMW Z3 hebben bekeken, zijn ook geïnteresseerd in onderstaande auto's. Check in hoeverre deze auto's matchen met jouw voorkeuren
BMW breidt het modellengamma in 1996 uit met de Z3, een sportieve tweezits cabriolet. Het is in zekere zin de opvolger van de zeldzame BMW Z1 die van 1989 tot en met 1991 verkrijgbaar is. De Z3 is meer gericht op de massa: het is een relatief betaalbare sportwagen die in grote aantallen wordt geproduceerd. Zijn leven is echter van korte duur. In 2002 valt het doek al voor de Z3. Voor dit gebeurt, ondergaat hij nog wel een facelift. Hierbij gaan onder meer de verlichting, het interieur en de kap op de schop. De BMW Z4 is zijn opvolger.
De BMW Z3 is in eerste instantie alleen verkrijgbaar als tweezits cabriolet. In 1998, twee jaar na de introductie van de cabrio, volgt een gesloten coupé-uitvoering van de Z3. Die komt ook wel bekend te staan als de ‘clownsschoen’, vanwege zijn opmerkelijke design. Datzelfde jaar volgt nog een belangrijke ontwikkeling voor de kleine sportwagen. Hij is vanaf dat moment tevens beschikbaar in de zeer sportieve M-uitvoering. De Z3 M is op allerlei vlakken, zoals het onderstel en de krachtbron, aangepast om een intense rijbeleving te verzorgen. Het motorenaanbod varieert van ingetogen tot tegen het exotische aan.
De BMW Z3 is naar alle begrippen een kleine sportwagen. Het is een lekker compact pakketje, ideaal om het gewicht zo laag mogelijk te houden en de wegligging te optimaliseren. De BMW Z3 is slechts 4,02 meter lang, 1,69 meter breed en 1,30 meter hoog. Je begrijpt: je zit dus ook dicht bij de grond. Het is alsof je in een kart zit en je hebt het gevoel de volledige controle te hebben. Het scherpe rijgedrag in combinatie met de potente motoren versterkt dit gevoel. Het is de beste manier om écht van autorijden te genieten.
Het is lastig om een tweedehands BMW Z3 te weerstaan. Met zijn slanke, typische BMW-design is het een absoluut hebbedingetje. Wie een proefrit maakt, merkt direct waarom hij zoveel fans heeft. Deze auto is werkelijk zalig afgesteld, waardoor je iedere autorit met een glimlach op je gezicht zult maken. Het aanbod occasions is redelijk breed: er zijn vrij bescheiden, maar ook zeer sportieve exemplaren te vinden. BMW Z3 occasions hebben doorgaans een handgeschakelde versnellingsbak. Dit past beter bij het karakter van een sportwagen, want zo bepaal je zelf wanneer er geschakeld wordt. De BMW Z3 coupé is zeer zeldzaam.
Het is niet vreemd dat een sportwagen als de BMW Z3 expressief is op het gebied van lakkleur. Natuurlijk, de chique zwart- en grijstinten die geregeld terugkeren op auto’s van de Duitse fabrikant zijn ook prominent aanwezig onder BMW Z3 occasions, maar er zijn ook genoeg tweedehands exemplaren te vinden in blauw, groen en rood.
De BMW Z3 is een ideale keuze als je een plezierige tweedehands sportauto zoekt die je voor een schappelijk bedrag kunt kopen. Hij is ondertussen dermate verouderd dat de gemiddelde occasion voor velen binnen bereik zal zijn. Dat gezegd hebbende, is het een klassieker in wording: prijzen zitten in de lift, dus wees er snel bij. Er zijn al genoeg bijzondere of zeer nette exemplaren die voor tienduizenden euro’s te koop staan. Kleine sportauto’s uit de jaren negentig zijn nu eenmaal in trek. Rivaliserende modellen als de Honda S2000, Mazda MX-5 en Porsche Boxster worden eveneens steeds duurder.