








Dacia Duster 1.2 TCe 4x2 Prestige
2014102.682 km
De Dacia Duster is een extreem functionele SUV. Dankzij allerlei slimme besparingen heeft hij een lage nieuwprijs. Dat maakt deze auto uniek binnen zijn segment, want op het financiële vlak steekt hij alle concurrentie met glans de loef af. Zo kan het dat mensen die niet veel veel willen of kunnen betalen toch een nieuwe stoere ruime auto met een hoge zit kunnen aanschaffen. En dat met beproefde techniek van Renault en Nissan die het niet snel laat afweten. Deze Dacia biedt in meerdere opzichten veel auto voor weinig geld. Dat verklaart voor een belangrijk deel de hoge verkoopcijfers.
Andere bezoekers die de Dacia Duster hebben bekeken, zijn ook geïnteresseerd in onderstaande auto's. Check in hoeverre deze auto's matchen met jouw voorkeuren
De oudste Dacia Duster occasions komen uit 2010. De eerste wijzigingen op het basismodel dateren uit 2013 en omvatten onder meer wat extra chroom, een nieuwe grille en praktische dakrails. In de basis blijft deze auto echter al jarenlang hetzelfde, ook met de komst van de tweede generatie in 2018. Merkbare verbeteringen zijn de hogere positie van het infotainmentsysteem, de beter lopende motor, de nieuwe beschikbare veiligheidsopties en het dikkere plaatwerk.
Een Dacia Duster is naast de meest budgetvriendelijke SUV ook de meest budgetvriendelijke vierwielaangedreven terreinauto. Niet alle versies beschikken over 4x4 aandrijving, maar de versies die dat wel doen kunnen probleemloos de verharde weg verlaten om stof over landweggetjes te blazen. Bovendien geven die Dusters meer grip op de weg in geval van winterse omstandigheden.
Dacia Duster occasions kennen één enkele carrosserievorm. De variatie betreft vooral de motorblokken en de uitrustingsniveaus die namen dragen als Ambiance, Lauréate, Prestige, Comfort en Essential. Verwacht geen luxe bekleding of geavanceerde technische snufjes, want de Dacia blijft onder alle omstandigheden trouw aan zijn no-nonsense filosofie waar het model zijn enorme populariteit aan heeft te danken. Airconditioning, cruise control, camera’s en keyless entry behoren echter gewoon tot de mogelijkheden. Sommige modellen dragen de naam Bi-Fuel en dat betekent dat ze ook op gas rijden. Diesels kom je in Nederland amper tegen. Hetzelfde geldt voor automatische versnellingsbakken.
De Dacia Duster is verkrijgbaar in intrigerende variaties op groen, bruin en oranje. Desalniettemin bestaat het overgrote deel van het aanbod uit grijze, zwarte en blauwe exemplaren.
De binnenruimte van de Dacia Duster is even functioneel als de buitenkant; het gebruikte materiaal is stootvast en afwasbaar. Ruimte is er genoeg, ook voor de achterpassagiers. In neergeklapte positie creëert de achterbank een vlakke laadvloer die via de achterklep benaderbaar is, zonder dat je last hebt van een tildrempel. Dat is erg handig als je volle verhuisdozen of kratten naar binnen wilt schuiven. Hier en daar vind je slimmigheidjes die veel duurdere auto’s ontberen. Denk bijvoorbeeld aan een gleufje om te voorkomen dat de gordel bij het terugklappen van de achterbank beklemd raakt. Handig, toch?
Er bestaan tweedehands SUV’s met hoge kilometerstanden die na een decennium intensief gebruik meer kosten dan een bijna nieuwe volledig uitgeruste Dacia Duster occasion. En waarschijnlijk betaal je daarbij dan ook nog meer aan wegenbelasting, brandstof en verzekering. Financieel ben je dus sowieso voordelig uit met deze Dacia, zeker als hij voor de aanschaf al meerdere jaren zijn nut heeft bewezen bij een eerdere eigenaar. Als de Duster je desondanks nog te groot en te duur is, kun je eventueel uitwijken naar de kleinere, bijna net zo stoere Dacia Sandero Stepway.