













Daihatsu Cuore 1.0 Premium
2008125.277 km
De Daihatsu Cuore is een kleine, praktische auto die van 1980 tot en met 2013 in Nederland is verkocht. Hij komt het beste tot zijn recht in de stad, op lage snelheden. De Cuore is namelijk smal en zeer wendbaar, waardoor je eenvoudig door het verkeer zoeft. De zuinige motoren, degelijke bouwkwaliteit en scherpe prijzen maken hem een aantrekkelijke occasion. Ontdek op AutoTrack meer over Daihatsu Cuore occasions.
Andere bezoekers die de Daihatsu Cuore hebben bekeken, zijn ook geïnteresseerd in onderstaande auto's. Check in hoeverre deze auto's matchen met jouw voorkeuren
De Daihatsu Cuore heeft een lang leven gekend. De Japanse ukkepuk verschijnt bij zijn lancering in 1980 datzelfde jaar in Nederland, waar hij de strijd aangaat met compacte stadsauto’s als de Fiat Panda. Jarenlang vormt de Cuore een van de meest toegankelijke auto’s op de markt, dankzij lage gebruikskosten en een aantrekkelijke instapprijs. Onderstaand de verschillende generaties op een rij:
Eerste generatie: 1980-1985
Tweede generatie: 1985-1990
Derde generatie: 1990-1995
Vierde generatie: 1998-2001
Vijfde generatie: 2001-2006
Zesde generatie: 2006-2013
Daihatsu staat bekend om haar kei cars (dwergauto’s uit Japan) en de Cuore heeft in Nederland flink bijgedragen aan die reputatie. Het DNA blijft door de jaren vrijwel onveranderd: het is altijd een compacte hatchback met drie of vijf deuren. Ook de motoren zijn klein bij de Cuore. Door de jaren ontwikkelt de techniek, maar het principe blijft hetzelfde. De motoren zijn zuinig en hebben een beperkte topsnelheid. Zo voelt de Cuore zich beter op zijn gemak in de stad en op B-wegen. Je kunt hem enkel op benzine rijden, geen andere brandstof. Een automaat is een zeldzame luxe.
De Daihatsu Cuore is een kleine auto: bij zijn debuut in de jaren tachtig meet hij 3,20 meter in lengte en op zijn hoogtepunt stijgt dit tot 3,47 meter. Het dak is aan de lage kant, maar tenzij je een reus bent, is er aan hoofdruimte geen gebrek. Om zich zo effectief mogelijk door de stad te kunnen bewegen, is de Cuore behoorlijk smal. De hatchback laat zich daarom makkelijk inparkeren. Wegens de dimensies van Daihatsu is de binnenruimte beperkt, maar als tweede auto werkt hij fantastisch. Je kunt de kinderen en boodschappen er eenvoudig in kwijt.
Het is niet moeilijk om de Daihatsu Cuore te onderscheiden van de concurrentie. Met zijn markante design heb je zeker een auto te pakken die in het oog springt. Wat ook opvalt is dat de Cuore een zeer minimalistische uitrusting heeft. ‘Minder is meer’, zo zou je kunnen zeggen. Het voordeel is dat er weinig stuk kan gaan aan de Daihatsu, een merk dat betrouwbare auto’s produceert. De Cuore is bovenal oerdegelijk en zit goed in elkaar. De benzinemotor is in de regel gekoppeld aan een handbak, maar met een beetje speurwerk kom je een automaat tegen.
De Daihatsu Cuore is een heerlijk kleurrijke auto. Het aanbod mag dan relatief beperkt zijn – Daihatsu levert al een tijd geen nieuwe auto’s meer in Nederland – er is een regenboog aan diversiteit te bekennen. Welke kleur je ook gaaf vindt, de kans is groot dat er een Cuore in die tint te vinden is. Het geeft de praktische hatchback des te meer karakter. Past hij toch niet helemaal bij je? Bekijk dan eens de Materia of de Sirion.
Daihatsu biedt met de Cuore vooral de essentiële zaken die nodig zijn om te kunnen rijden. Het gevolg is dat de auto’s zeer betaalbaar zijn, ook in het gebruik. Naast zeer scherpe prijzen voor occasions is een tweedehands Daihatsu Cuore erg interessant door de lage gebruikskosten. Het onderhoud is doorgaans relatief goedkoop en de kleine motoren zijn erg zuinig. Dit maakt een Daihatsu Cuore occasion aantrekkelijk als auto voor erbij, of bijvoorbeeld als eerste auto na het behalen van je rijbewijs. Prijzen van Daihatsu Cuore occasions zijn vergelijkbaar met concurrenten als de Daewoo Matiz en Fiat Seicento.