



























Honda NSX 3.2 V6 | 6-bak manueel | EU auto
199794.032 km
Een Honda NSX occasion is een tweepersoons supersportwagen uit Japan die tussen 1990 en 2005 is gebouwd. Van dit model zijn vier uitvoeringen verschenen die te herkennen zijn aan de aanduiding Honda NSX NA1 (1990-2005), NA2 (1997-2005), Type R (1997-2005) en NA-R (2002-2005. Als luxemerk binnen de stal van Honda heeft Acura de auto vooral in Amerika verkocht als Acura NSX. De letters NSX staan hierbij voor New Sports eXperimental. Een Honda NSX wordt wel beschouwd als het Japanse antwoord op Ferrari. Zelfs de kleur rood is bij veel modellen aanwezig. Een tweede generatie van de Honda NSX is vanaf 2017 verkrijgbaar. Koop je een Honda NSX NC1 als occasion, dan krijg je een vierwielaangedreven sportwagen met een hybride aandrijflijn met een elektrische en een 3.5 liter V6 motor met negen automatische versnellingen. Dat alles biedt de auto een vermogen van 507 pk.
Andere bezoekers die de Honda NSX hebben bekeken, zijn ook geïnteresseerd in onderstaande auto's. Check in hoeverre deze auto's matchen met jouw voorkeuren
De eerste uitvoering (NA1) is de eerste auto met een volledig aluminium monocoque die in massaproductie is gebouwd. In de fabriek gingen er per dag 25 stuks van de lopende band. Om het gewicht laag te houden, is er aluminium verwerkt in het motorblok, onderstel, wielophanging, chassis en stoelen. Hiermee komt het gewicht uit op 1.330 kilo. De 3.0 liter motor ligt in het midden van de auto en heeft met vijf handmatige versnellingen 280 pk aan vermogen en met vijf automatische versnellingen 265 pk. De auto is altijd voorzien van achterwielaandrijving. De NA2 uitvoering was een reactie op de concurrentie van de nieuwe Ferrari 348. Dit model heeft een 3.2 liter motor gekregen met zes handmatige versnellingen met 280 pk aan vermogen. Een tweedehands Honda NSX Type R is 120 kilo lichter uitgevoerd en weegt hierdoor 1.230 kilo. Motorisch is dezelfde 3.0 liter motor gebruikt met opnieuw 280 pk aan vermogen. Met een Honda NSX NA-R occasion koop je de meest zeldzame variant, omdat er slechts 483 stuks zijn gebouwd van deze limited edition. Onder serieuze verzamelaars is dit model dan ook zeer geliefd.
Hoewel Honda 25 exemplaren per dag bouwde, zijn er vanaf de introductie in Nederland in de eerste 10 jaar slechts veertien exemplaren verkocht. En ongeacht het feit dat de markt voor dit soort auto's grensoverschrijdend werkt, is een Honda NSX occasion een zeldzaam aangeboden auto. Opvallend is standaard het ontbreken van stuurbekrachtiging om zo de sportieve ervaring te verhogen. Als optie is elektronische stuurbekrachtiging wel leverbaar. De auto heeft wel beschikking over tractiecontrole, die het doorslippen van de banden moet voorkomen. Deze is wel uit te schakelen via een knop achter het stuur. Op de openbare weg is dat niet nodig, omdat alleen echte coureurs de grenzen zullen bereiken van wat de wegligging van de auto aan kan. Een Honda NSX occasion koop je in 2021 voor een bedrag tussen de € 50.000 en € 100.000. Dat is de helft minder dan een tweedehands model van de tweede generatie. Voor deze nieuwe modellen betaal je een bedrag tussen de € 200.000 en € 250.000. Concurrenten zijn de Ferrari 328 en de Porsche 911.