







































Mercury Montclair Montclair 1958 ORIGINAL! V8 RESTAURATIE OBJECT!
1958172.200 km
Mercury was een Amerikaanse autofabrikant die in 1939 is opgericht als subonderdeel van Ford. Mercury is gepositioneerd tussen de modellen van Ford en hun luxemerk Lincoln. Een tweedehands Mercury moest de concurrentie aangaan met twee submerken van General Motors, de Buick en de Oldsmobile. Het eerste model was de Mercury Eight, wat in de basis een luxe, verlengde Ford was met een vergrote, 95 pk sterke 3.9 liter motor. Het merk sloeg direct aan waardoor er binnen een jaar 155.000 stuks zijn gebouwd. Vanaf 1945 ging Mercury samen met Lincoln in de Lincoln-Mercury Divisie. Hiermee wilde moederbedrijf Ford de Mercury het kleinere broertje van de luxe Lincoln maken. Door het gebruik van eigen ontwerpen staat een Mercury occasion uit de jaren 50 en 60 bekend als een stijlvolle en voor die tijd moderne auto, die weinig meer lijkt op de bestaande Ford modellen.
Tijdens de oliecrisis van 1973 speelde Mercury goed in op de vraag naar kleinere en goedkopere auto's. Vooral de Mercury Bobcat en de Mercury Capri kenden goede verkoopcijfers. Tijdens topjaar 1978 werden 580.000 auto's verkocht. Ford kwam in de jaren 80 in zwaar weer en plaatste om kosten te besparen Mercury dichter bij hun eigen merk. Zo koop je met een tweedehands Mercury Sable uit 1986 slechts een luxe uitvoering van de Ford Taurus. In 1988 volgde de Mercury Tracer die is gebaseerd op een Mazda 323. Hierdoor daalde het imago van het eens zo populaire merk. In de jaren 90 volgde de Mercury Villager op basis van de Nissan Quest, en de Mercury Mountaineer die veel weg heeft van de Ford Explorer. Het laatste topjaar was 1994 waarin 480.000 auto's zijn verkocht. Vanaf 2006 zijn nog vijf andere modellen geleverd, afgeleid van bestaande Ford modellen. Het gaat om de Mercury Montego, Milan, Marauder, Mariner en Grand Marquis. Onder andere door de kredietcrisis in 2008 verkocht Ford merken zoals Volvo en Aston Martin. Het merk Mercury verdween volledig, waardoor alleen de Lincoln als submerk overbleef.
In 2021 is een Mercury occasion een zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen en als tweedehands exemplaar. De reden is dat Mercury slechts in kleine hoeveelheden is verkocht, waarbij er vaak sprake is van grijze import. De prijs voor een tweedehands Mercury is door de vele modellen zeer wisselend, waarbij opvalt dat de ware liefhebber gebruik kan maken van een grensoverschrijdende markt. Vooral de oude, klassieke modellen zijn de pareltjes van dit merk.
Modellen uit de jaren 50 in concoursconditie gaan weg voor bedragen boven de € 50.000. Modellen uit de jaren 60 in goede conditie en in rijdende staat zijn wel onder de € 30.000 te vinden. Voor een Mercury Coupé uit 1949 waaraan alles moet worden opgeknapt is een prijs van € 10.000 niet ongewoon. Modellen vanaf de jaren 90 zijn goedkoper, omdat ze de unieke uitstraling missen en te veel lijken op bestaande Ford modellen. Meer dan € 2.000 en € 7.000 ben je in 2021 hier niet voor kwijt. De techniek van deze auto's is bekend, waardoor je voor onderhoud prima bij de Ford dealer terecht kunt.