






















Peugeot RCZ 1.6 THP 2e eigenaar dealer onderhouden leerbekeleding stoelverwarming airco cruis control
201164.895 km
De Peugeot RCZ is een stijlvolle sportwagen die van 2010 tot en met 2016 is geproduceerd. Het is een vreemde eend in de bijt voor het Franse merk, en hij wordt dan ook vaak over het hoofd gezien. Dat is onterecht, want met zijn prachtige voorkomen, strakke rijgedrag en fraaie uitrusting mag hij er zeker zijn. Hij is destijds in de markt gezet als betaalbaar alternatief voor gevestigde sportwagens, maar als occasion vind je de RCZ ondertussen voor nog scherpere prijzen. Dit alles maakt hem het overwegen wel waard. Ontdek op AutoTrack meer over Peugeot RCZ occasions.
Andere bezoekers die de Peugeot RCZ hebben bekeken, zijn ook geïnteresseerd in onderstaande auto's. Check in hoeverre deze auto's matchen met jouw voorkeuren
Peugeot begint het decennium vol goede moed wanneer het in 2010 de RCZ lanceert. De strak gelijnde sportauto moet het antwoord zijn op de Audi TT, maar dan voor een groter publiek. Het is een tweedeurs sportcoupé met een aflopende daklijn die plaats biedt aan maximaal vier inzittenden. De achterste zitrij is betrekkelijk krap en vooral geschikt voor kinderen of bagage. De Franse autofabrikant frist de RCZ al na drie jaar op, waarna deze nog eens drie jaar doorgaat. De Peugeot RCZ wordt in 2016 uit productie gehaald.
De Peugeot RCZ is veelzijdig voor een sportauto. Het motorenaanbod omspant een paar benzineopties en een enkele diesel – een ietwat onorthodox verschijnsel. In de basis is de RCZ een vrij bescheiden coupé die vooral opvalt door zijn looks. Het instapmodel is qua prestaties tamelijk ingetogen, het rijgedrag is overwegend comfortabel maar heeft een scherp randje. De RCZ R is het onbetwiste topmodel en heeft de volle focus op rijbeleving. Kopers hebben bij de Peugeot RCZ de keuze uit een handbak of automaat. Over de uitrusting valt niet te klagen: die is zeer compleet.
Het formaat van de Peugeot RCZ is deels af te leiden van de 308. Dat is niet zonder reden, de sportwagen is namelijk gebaseerd op deze praktische gezinsauto. De wielbasis van 2,61 meter is daarom nagenoeg identiek. Dit maakt de RCZ lekker wendbaar, al neigt het stuurgevoel meer naar comfort. Hij is 4,29 meter lang en 1,85 meter breed. De Peugeot RCZ ligt behoorlijk laag bij de grond: de daklijn is op zijn hoogst 1,35 meter. Die dimensies dragen in combinatie met het lage zwaartepunt bij aan een sportieve, scherpe wegligging.
In het enorme aanbod aan Peugeot occasions op AutoTrack is de RCZ maar voor een klein deel verantwoordelijk. Hij is immers maar op een niche van de markt gericht. Bovendien is de chique coupé ten onrechte in de vergetelheid geraakt door populairdere concurrenten. Desondanks vind je in de Peugeot RCZ een waardige occasion. De bouwkwaliteit mag er zijn, het rijgedrag is enerverend en – niet onbelangrijk – je kunt hem voor een aardige prijs kopen. Vooral het instapmodel is betaalbaar. En mede dankzij de tijdloze stijl raak je er nooit op uitgekeken.
De Peugeot RCZ heeft geen flitsend kleurtje nodig om in het oog te springen. Met zijn sublieme styling misstaat een stijlvol grijs, zilver of zwart zeker niet. Geen wonder dat je occasions vooral in die kleuren tegenkomt. Je komt ze ook tegen in het wit, blauw of rood, maar veel meer keuze dan dat heb je niet.
Als je de tweedehands Peugeot RCZ ziet, zou je denken dat er wel een flink prijskaartje aan moet hangen. Dit is niet per se het geval: Peugeot RCZ occasions zijn bij uitstek betaalbaar, wat het een interessante mogelijkheid maakt om je te wagen aan een sportauto. Daarmee volgt de RCZ de waarden van de Franse autofabrikant, die vooral schappelijk geprijsde voertuigen produceert. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals de spectaculaire RCZ R of fraai bewaarde exemplaren met lage tellerstand. Hoe dan ook is de Peugeot RCZ prijsgewijs een goed alternatief voor de Audi TT of Volkswagen Scirocco.